lördag 1 augusti 2009

VILKEN FANTASTISK KONSERT ...

.... TREDJE UTFLYKTEN I DALARNA ....
Klicka för större bild


Sonen och sonhustrun bjöd mig på

konsert i D A L H A L L A i Rättvik

lördagen den 18 juli




Malena Ernman och Stockholms

Symfoniker stog för underhållningen

under 2½ timme


Och unerhållning var det på mycket

hög nivå med verkliga proffs!!



Första delen av konserten bestod mest av

"yrkesmässig" operamusik



Andra delen var mer modern med

bla låtar av Alexander Bard och

Py Bäckman och så förstås La Voix!



Vilken ledig elegans hon har Malena

och som den stora internationella

konstnär hon är, bjöd hon på sig själv

något alldeles fantastiskt.




Tänk, människan avslutade konserten

med att

till tonerna av och sjungande

ett stycke ur Carmen av Bizet




- ta sig ut på bryggan
- gå ner i det iskalla vattnet
- kränga av sig den eleganta klänningen
- och slänga upp densamma på bryggan
- och simma tillbaka till estraden



-fortfarande sjungande!!

utan mikrofon!!!



Publiken stog upp och skrek


och applåderade!



Iklädd endast ett badlakan gjorde

hon strålande sorti! Vilken succé!


Jag kan inte säga hur många gånger

(men många var det)

som jag fick tårar i ögonen och

en stor klump i halsen.

Så vackert var det och faktiskt

sitter konserten fortfarande

kvar i kroppen på mig



Berget är helt utsprängt

Scenen ligger på en ö mitt i grundvattnet

Belysningen är ett teknikens under

och akustiken fullkomligt

"örongodis" och perfekt



Följande text Yvonné Wennberg Öhrnell:

För 360 miljoner sedan föll en meteor ner på jorden. Den föll över Dalarna och resultatet blev Siljansringen och den omkringliggande Siljansbygden, ett av Sveriges vackraste områden.
Hur hela traktens berggrund påverkades kan man se i Dalhalla kanske tydligare än någon annanstans i en spännande sammansättning i färgrika vertikala ränder.
Dalhalla, eller Draggängarna som det hette förut, är ett kalkbrott där brytningen upphörde 1990. Av idel lyckliga tillfälligheter har denna brytning ägt rum på ett sådant sätt att en alldeles naturlig amfiteater skapats. Under dryga femtiotalet år sprängde och grävde man fram det som nu blivit förutsättningen för Dalhalla. Ingen kunde väl ana att man samtidigt åt Rättvik skapade en resurs som torde ha få motsvarigheter i världen. Längd, bredd och djup är cirka 400 x 175 x 60 meter, mått som bildar ett slags idealiskt gyllene snitt.


Sittplatserna är som vanligt framför scenen

- med endast himlen som tak!

så det vill till att det inte regnar


Fullständigt bedövade av denna

underbara konsert fick vi leta

oss ut i natten till en jätteparkering

för att ställa kosan hemåt igen


såå nöjda och glaada

Tack snälla ni för att jag fick vara med!




8 kommentarer:

Stina sa...

Det är ett härligt ställe det där.:-) Kram

Amber sa...

Wow, vilken upplevelse! Och så härligt att du vet att njuta är du har möjligheten!

Jag älskar, precis som publiken tycks ha gjort, överraskningar där artistens skicklighet visas upplitet extra.

Elisabeth sa...

Du underbaraste vän... tack för dina ord!! Både i kommentarer och mail! Precis i ögonblicket nu så skulle jag velat att du satt här bredvid mig - då skulle jag ha kramat dig varmt, varmt!

Med dig nära i tanken... så kramar jag dig just nu.

Ps. Mail på G...

Inkan© sa...

WOW- fantastiskt. Jag förstår att detta blev en upplevelse! Vilken konsert med 'surprise'! Gissar att det var sommarens bästa. Hon har ju en så fantastisk röst!

Helena sa...

Vilken upplevelse.=)
Förstår att du blev tagen.
Jag äter starka värktabletter men jag kanske ska ge den där salvan en chans.
Har mått ganska bra i några dagar nu och då blir det så jobbigt när det blir sämre igen.
Ha en skön dag vännen min & tack för att du alltid bryr dig om mig.=)
Kram!

Anonym sa...

Kan bara säga WOW! Vilken upplevelse det måste ha varit!!

Dubbelörn sa...

Vilken underbar recension av konserten! Sitter här med gåshud på armar o kan riktigt känna stämningen.

Har också besökt Dalhalla o alltid önskat få höra en "riktig" konsert där.

Kram

Tankevågor sa...

Vilken upplevelse! Tack för att du delade med dig av den! Kram