fredag 14 augusti 2009

Denna veckan har "min lilla familj" varit på semester vid kusten och kommer antagligen hem på lördag. Ett par gånger har jag varit i deras bostad och vattnat alla förtjusande små blommor på balkongen. Där är en prakt utan like. Tomt är det att ha Familjen så långt borta, även om vi inte ses så ofta - men man VET ju att dom finns där - om ....


Veckan har tillbringats med många besök hos bloggvänner och alltför mycket tid har jag suttit vid datan. Men vad gör väl det, jag har ingen tid att passa och gör precis som jag vill. Morgonsysslorna går snabbt att fixa och under de varma dagarna har jag tillbringat eftermiddagarna med grann-damerna i vår mysiga trädgård. Pratande och allt som händer och sker. Och blivit bjuden på både champagne och vin! Även äldre damer kan festa!

Under sommaren har det blivit litet si och så med städningen. Ingen som tar den ifrån mig heller - tyvärr. Men under veckan har jag putsat och fejat litet här och där - bla sovrummet, så nu är där såå fräscht. Bokhyllan i vardagsrummet var rätt eftersatt, så nu har jag tagit ut var eviga bok och dammsugit, torkat hyllorna och rensat bort ointressanta böcker. Dessutom tvättat närliggande fönster (som var äckligt klibbigt av bladsav från trädet utanför) och även tvättat de vita gardinerna (som blev vita igen). På grund av värmen har jag gjort detta arbete på kvällarna. Igår kväll blev det bokhyllan i hallen som fick en dust. Där förvarar jag de utsorterade böckerna samt alla härliga dam- och inredningstidningar som jag köpt.



Det här låter då för präktigt, -måste erkänna att jag efter kvällarnas arbete inmundigat ett glas whisky som "belöning". Whisky har inte funnits i mitt hem på flera år, men fick en stor flaska av snälla svärsonen i present. Hoppas han inte vill kolla nivån på flaskan, för den har sjunkit katastrofalt!

En stor äcklig blåsa har jag fått i munnen ffg. Har varit en gång hos en doktor och tagit bort den, men den kom tillbaka. Nu har "min" doktor återkommit från sin semester och på tisdag har jag tid att komma till honom. Hoppas han kan ta bort eländet, så jag slipper besöka sjukhus. Den är busirriterande.


Igår tvättade jag bilen i en automat, men den blev då inte ren. Nu måste jag ut med avfettning och gnugga för hand - hoppas jag får bort alla svarta arfaltprickar. Dom lär sitta hårt. Har funderingar på att sälja bilen och innan dess måste en repa lagas och innan dess måste bilen vara ren. Ack ja, ack ja!
Nu ska jag gå till Familjen och vattna balkongprakten. Sedan ut och gnugga på bilen, sedan hem och göra lättare fredagsstädning ......

Ha det gott.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint du har det i bokhyllan. Att du orkar fixa och feja hela tiden - men samtidigt är ju ett vackert resultat värt besväret. Kram

Ingrid sa...

Så fint du har Eleonora! Och vilken energi i sommarvärmen, men du är klok som använder kvällarna till sådant och så att du ger dig själv lite belöning - det är vi värda, eller hur!

Ha nu en riktigt bra helg!
Kram Ingrid

Bilder från min kamera sa...

Det du visat från ditt hem ser så välordnat och fint ut. Naturligtvis ska man blanda och ge i vardagen. Allt är inte plikter, det skall finnas tid till umgänge och gärna något gott att äta och dricka. Det behöver inte var helg eller jul för att nämna något, utan en vardag en sommarkväll går precis lika bra, bara man vet vad gränsen för det drickbara går.

Så duktig du varit som fejat och putsat och allt annat du hållit på med. Som du skrev också, är det ingen risk att städningen försvinner iväg, den sitter där i sin hörna och bara vänta på att bli renstädad. Tror nog du var ganska nöjd med dig själv efter allt du gjorde.

Blomträden som får stanna kvar hemma när husfolket åker på semester, skall också har sin omvårdnad av det drickbara, annars
ser dom nog en aning molokna ut.

Vinkelevink!

Lisas torp sa...

Hej igen!
Tack för titten hos mej! Tyvärr råkade jag radera din fina kommentar helt ofrivilligt förstås!
Men jag uppskattar att du tittade in!

Så fint du har det därhemma - trivsamt!
Kram
Lisa

Elisabeth sa...

Hoppas din helg blir fylld med allt det du vill att den ska fyllas med!
Tänker på dig ofta...

Varm kram... ja, i många tankar till dig, min vän.

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

vackert hem du har..våra böcker är mest huller om buller!!!

~~Trevlig Helg~~
♥Mamma Millan♥

Anonym sa...

Så fint du har hemma!
Jag beundrar dig som tar dig tid att städa så noga, själv har jag i sommar bara gått förbi eländet och tänkt att "det tar jag sen".

Varma kramar!

Lisas torp sa...

Hej igen!
så roligt att du inte gav upp och tittade in igen!
Nej, nu har jag inte raderat dej, tvärtom, jag har länkat dej om du inte misstycker!
Det är så trevligt med damer i mogen ålder här, och jag har gärna kontakt!
Ha en skön söndag!
Kram
Lisa

Musikanta sa...

Nu har jag läst igenom alla dina trevliga inlägg sen sist och tittat på de vackra bilderna.

Skulle också behöva rensa i bokhyllarna - när det gäller böcker är MM och jag likadana ekorrar. Sparar allting. Har t.ex. kvar alla mina engelska kursböcker sedan 1955! Vi har också tre gamla uppslagsverk, ett har MM köpt själv och två har jag ärvt från mina föräldrar. Fick det gamla när de köpte nytt och det "nya" när min mamma dog. Vad gör man?

Och vem vill köpa Vitterhetsakademins serie med 20 bäcker i? Fast man kanske skulle försöka med Blocket - mycket konstigt ser man ju där...

Så fint du har det hemma - ljust och fräscht!