onsdag 19 augusti 2009

BESÖK PÅ GUSTAVSBERGS PORSLINSMUSEUM



I tisdags var jag med en väninna och besökte Porslinsmuseum i Gustavsberg som ligger ca 15 min bilresa från mitt hem. Där pågår just nu en specialutställning om Wilhelm Kåge och hans verk.


Utställningen var så vacker och många glada tillrop blev det när vi kände igen olika föremål, som vi faktiskt båda haft i våra köksregioner någon gång.
Naturligtvis hade jag glömt kameran men om någon finner intresse av att läsa om denna konstnär, så skriver WIKIPEDIA följande:

Algot Wilhelm Kåge, född (Nilsson), 6 mars 1889, död 25 november 1960, var en svensk konstnär, målare och keramiker.

Wilhelm Kåge lärde sig dekorationsmålning på Tekniska skolan (sedermera Konstfack) i Stockholm men hoppade av. Han kom in på Konsthögskolan Valand i Göteborg. Under tiden 1914 till 1917 blev han känd för sina färgstarka affischer till teater och utställningar. Han har bl.a. producerat ett trettiotal affischer, och var en av de första i Sverige att använda affisch som kommunikationsmedel.

Efter en uppmärksammad utställning av sina arbeten på Hemutställningen 1917Liljevalchs konsthall i Stockholm engagerades han av porslinsfabriken i Gustavsberg. Hans uppdrag var att sätta en konstnärlig prägel på företages bruksföremål, helt i stil med Svenska Slöjdföreningens (numera Svensk Form) slogan "vackrare vardagsvara". Till Hemutställningen formgav han bland annat affischen och vardagsservisen Liljeblå.

Kåge experimenterade fram nya glasyrer och dekorer och formgav ett 30-tal serviser därbland vardagsporslinet Pyro, ett ugnssäkert porslin, från 1930-talet, som fortfarande finns i en del svenska hem. Ett annat var Guldstjärnan som tillverkades från 1923 till 1960. Han framställde även konstgods i färgglada fajanser och stengods som Argenta, med grön kopparglasyr och silverdekor. 1928 deltog han tillsammans med flera andra svenska konstnärer i utsmyckningen av fartyget M/S Kungsholm.

Wilhelm Kåge initierade konstverkstaden Gustavsbergs Studio, där han tillsammans med Stig Lindberg och Bernt Friberg utvecklade förslag till nya serier och skapade framför allt konstgods. Från 1917 var han konstnärlig ledare på Gustavsberg tills han 1948 avlöstes av Stig Lindberg.

Har ni vägarna förbi så gör absolut ett besök - det var både vackert och intressant.

8 kommentarer:

Lisas torp sa...

Vilket spännande besök du gjorde! TACK för tipset! Det låter verkligen intressant! Tänk så mycket det finns att upptäcka!

Visst är det skönt om man kan rensa lite i garderoben som du verkar ha gjort - och att det sen kommer till nån nytta för andra!
De tjusiga pumpsen borde väl fall många i smaken!

Här är sista sommarkvällen på torpet - har packat och sticker till Sthlm i morron. Liiite vemodigt är det allt, men jag kommer ju tillbaks snart igen.
Ha en härlig kväll!
Kram
Lisa

Laila sa...

Vad trevligt med en utflykt dit.
Jag har en väninna som bor precis intill. Men nu har det blivit att jag inte gått in till museumet. *skriver upp det på listan*

Ingrid sa...

Det låter som ett riktigt intessant besök. Det är roligt att gå på museer och när man kan få känna igen en del föremål blir det ännu trevligare.

Det är lite likadant med Antikrundan på TV, man sitter hela tiden och spanar efter grejor man kan känna igen. Vi har ju ett gammalt hem med massor av prylar som man inte har så stor uppfattning om värdet på.

Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram Ingrid

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

kul besök!!!
har ju rörstrand inpå knuten, där blir det många besök gjorda..även påderas museum!

~~ Kram ♥ Millan~~

Helena sa...

Ja det måste varit en upplevelse att få se så mycket fint porslin.
Låter inte kul med en sån blåsa i munnen....det måste göra hemst ont.=(
Hoppas att du får ta bort den snarast och att du inte missar kräftskivan.
Det var en stor tand jag drog i tisdags med rejäla rötter så det kommer nog att kännas ett tag.
Ha en mysig dag vännen min!
Kram

Gisan sa...

Du beskriver allt så målande och fint när du har besökt något eller någon. Det är som att jag nästan har varit med på dina utflykter. Kramar...

Anonym sa...

Låter mycket intressant. Det finns många museum som i alla fall jag inte besökt, vilket är lite synd. Det kan ju vara mycket givande. Kram

Bilder från min kamera sa...

Att se olika porslin och dess utförande är ganska så fascinerande.
Det finns oändligt av dem, alla kanske inte lika iögonfallande men det finns det som är riktigt vackert och välgjort. Förstår också att det väckte minnen till liv. Roligt att gå runt och se sådant som fortfarande blir värdefullt i betraktarens ögon, och mer av det som fanns förut. Idag ser mycket av porslin helt annorlunda ut, en touche av det nymoderna

Minns den servicen som min föräldrar inhandlade som nygifta, den heter "Rörstrand" om jag inte minns alldeles fel nu. När jag söker på google så hittar jag inte just det mönstret/färgen som är svagt rött. Det som ingår i den servicen är uppläggningsfat, mattalrika, tekoppar-fat, någon kanna om jag minns rätt, säkert också något mer som jag inte kommer på just nu. Ännu finns den kvar, allt är helt, och inget som blivit kantstött.


Kram Eleonora och ha det bra denna lördag.