måndag 31 augusti 2009

I FREDAGS BÖRJADE ....

..... Seniorklubben sina möten igen. Vi har haft uppehåll under sommarmånaderna., så denna träff var efterlängtad.

En manlig medlem överraskade med att bjuda på Champagne och hans hustru hade gjort läckra Crostini-tilltugg. Härligt med 10 pensionärer i trädgården, där glada skratt blandade sig med smällar från champagne-korkar och läcker dryck rann ner i våra strupar - mitt på blanka förmiddagen. Inslaget var mycket uppskattat kan jag lova!


Jag hade ordnat med en tipspromenad i trädgården och 5 trevliga priser hade jag inhandlat. Frågorna var ganska lätta men ställde till huvudbry för en del. Vill du vara med och svara på kul? En hemlig present kan jag alltid utlova till den som svarar före onsdag den 2 september.


1. Vem kom först - Ansgar / Birger Jarl / Digerdöden

2. Vilken betydelse har apostrofera?
utmärka / anmärka på / rikta sig till

3. Vad betyder den hebreiska titeln Rabbi?
mästare / lidare / tjänare

4. I vilket landskap ligger Skövde och Alingsås?
Halland / Östergötland / Västergötland

5. När infaller internationella kvinnodagen?
28 mars / 28 november / 8 mars

6. Vilket är trubaduren Carl-Antons efternamn?
Axelsson / Andersson / Antonsson

En dam hade 5 rätt och vann ½-flaska Vitt Vin
De med 4 rätt fick välja mellan - 1 fl. Rapsolja / 1 pkt te /1 pkt Crostini
Lilla jumbo fick en liten Toblerone

Som ni ser enkla priser men jag kan lova er att alla blev så glada för att dom varit duktiga och varit med och tävlat!

Efter tävlingen gick vi in till lokalen där jag redan dukat fram kaffebord och dekorerat med rosor från trädgården samt en sockerkaka och ett fat med chokladmuffins, som jag gjort på morgonen. Alla medlemmar kunde inte komma, men vi som var där hade jättetrevligt!

Kanske finns det någon bloggare som kan tipsa mig om en aktivitet som går att ha inomhus, som helt inget kostar och som de äldre kan hänga med på. Tacksam för alla förslag!

6 kommentarer:

Lisas torp sa...

Så kul det låter och så trevligt ni har!
Allt som förgyller vardagen är av godo och små "priser" är alltid en uppmuntran om än så liten!

Kul att du är tillbaks igen!
Ha en härlig vecka!
Kram
Lisa

Pärlan sa...

Hej vännen
Är tillbaka så smått igen.....
Kram

Musikanta sa...

Svar på tipsfrågorna:
Jag avstår från att tävla eftersom jag har kollat fråga nr. 2 och 6 på nätet. Nr. 2 var en överraskning!
De övriga frågorna kunde jag.

Inte dåligt att dricka champagne på förmiddagen - det gjorde väl Beatles också på sin tid...

Tur att jag inte var med, hade nog inte kunnat resa mig från bordet. Champagne sätter sig mest i benen hos mig!
Många kramar/M

Helena sa...

Ni verkar alltid ha så trevligt på era träffar.
Härligt med människor som du som fixar och donar för allas trevnad.
Ha en skön dag min fina vän!
Kram

Unknown sa...

Så trevligt med tipsrunda att få pris dessutom. Det är roligt att bara svara på frågor, alltid lär man sig något nytt.
Kram

Anonym sa...

Hej Eleonora - här kommer en hälsning från Marskatten som precis som Pärlan varit lite frånvarande ett tag.
Ser att du har haft det trevligt!

Jag vet att det är försent för tävlingen, men här kommer mina svar:

1. Vem kom först - Birger Jarl

2. Vilken betydelse har apostrofera? - utmärka

3. Vad betyder den hebreiska titeln Rabbi? - mästare

4. I vilket landskap ligger Skövde och Alingsås? - Västergötland (bästa landskapet!)

5. När infaller internationella kvinnodagen? - 8 mars

6. Vilket är trubaduren Carl-Antons efternamn? Ingen aning - gissar på Antonsson

Ha en fint veckoslut! Kramar