tisdag 1 september 2009

VILKEN EFTERMIDDAG!!!

Jag har varit på SPF och lyssnat på Theodor Kalifatides när han berättat om sitt möte med Sverige och om sitt författarskap.

Vilken fantastisk berättare han är - och nyligen utnämnd till professor! En lågmäld - nästan litet blyg - man med höga värderingar och stort kunnande i vårt svenska språk , med en tro på sig själv och varm empati för andra. Han skriver alla sina böcker på svenska - sedan skriver han om dem till grekiska. Han är lika beundrad i Sverige som i Grekland.

En givande eftermiddag fylld av värme och kärlek från en rättänkande man och medmänniska. Hans nya bok Vänner och Älskare fick följa med mig hem, dedicerad!

PS: Förlåt - inte f-n menar jag dedicerad UTAN signerad!! Haha - viss skillnad.

13 kommentarer:

Ingrid sa...

Oh så avundsjuk jag blir på dig som fått lyssna på Kalifatides, det är en fin man som jag högaktar! Och så roligt att få boken dedicerad.

Kram Ingrid

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Låt ttrevlogt...likaså med champagne o tilltugg...aldrig fel!!

Ha en go vecka !

Kram millan

Lisas torp sa...

Så spännande det låter att få möta en författare av den digniteten!
Jag förstår om du blev uppfylld. Han är en fantastisk författare!

Kul att få boken dedicerad också!
Ha´t så gott!
Kram
Lisa

Stina sa...

Det lät trevligt det där.:-) kram

Bilder från min kamera sa...

Dina ord riktigt lyser igenom, hur trevligt du hade det. Finns ögonblick i livet som följer med långt efter det är över, och det du lyssnat på, tagit del av, var ett sådant.

Tack snälla för mail, kommentar, det glädje varje gång lika mycket. Som jag skrev så är det lite problem med internetuppkopplingen men just nu verka det fungera.

Förstår att du fick en hel del gjort vid ditt datorhaveri. Skönt att du fått det att fungera igen.Även om man inte är beroende på det lite överdrivna sättet så vill man ändå att det skall fungera oavsett vad man gör vid den egna datorn.

Idag är det en plock-och-städ-dag hos mig. Har blivit eftersatt under tiden jag var utslagen i soffan-sängen, allt det har jag greppat denna Onsdag. Solen lyser så då är det inga svårigheter att göra lite av varje. Vaknade med antydan till migrän, men jag gick ut en runda och hoppades på att det skulle försvinna vilket det gjort. Har mina knep.

Kram till dig denna onsdagsförmiddag!

Elisabeth sa...

Jo, men visst kan man väl säga att den var dedicerad också... hans namn var ju tillägnat dig... som köpte boken!

Varmaste kramen...

Ps. Svar kommer på mail... men jag är helt dränerad på energi just nu!

Pärlan sa...

Låter jättetrevligt....
Ha det gott vännen
Kram

Tankevågor sa...

Jag har också lyssnat på honom en gång på vårt lokala bibliotek för länge sen. Han är verkligen en fin författare. Ska kolla in hans nya bok nu på Adlibris.
Kram till dig.

Bilder från min kamera sa...

Fick min bok idag, glad är jag naturligtvis. Vill du se så har jag lagt upp tre bilder på bloggen.

Vink

Musikanta sa...

Önskar att jag fått vara med! Det är så sällan jag kommer ut på någonting sådant - när man bor på landet och har en man som fortfarande jobbar och har långa resor till jobbet, blir det aldrig av att man lämnar hemmet på kvällen.

Det är fantastiskt med Stockholm, att det finns ett sådant kulturutbud.

Bloggblad sa...

Jag gillar honom, har läst en del av böckerna. Tycker om hans ödmjuka framtoning (Kan vi inte skicka Ingvar O och Ernst K på kurs hos honom?)

Men jag minns för alltid några av hans helt galna metaforer, som: Mörkret satte sig gränsle över sjön.... (Om det nu var allvar, det är den värsta metafor jag sett i en bok.)

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

tack för hälsning ♥ Ha en skön helg!

Helena sa...

Åh där hade jag också velat vara....jag tycker mycket om hans böcker.
Ha en mysig fredag min vän!
Kram