måndag 21 september 2009

HELA SÖNDAGEN ....

..... gick åt till att koka saft till min dotter - något som jag gärna hjälper till med varje år.

Årets skörd av rabarber, krusbär, hallon, körsbär och röda vinbär packades ner i min SAFT-MAJA. Två kok fick det bli och från ½12 till ½8 höll jag på i köket. Saften sköter sig ju själv, men viss passning måste ske hela tiden och själva tappningen får ske för hand flaska för flaska.

Nu är det klart och saften kommer att glädje familjen säkert halva vintern. Jag har provsmakat och den blev jättegod!



8 kommentarer:

Tankevågor sa...

Vad du är duktig som gör saft! Vilken känsla att få ta till vara på bären så. Förstår att de blir glada för den insatsen. :-)

Kram

Stina sa...

Vad gott!:-) Kram

Lisas torp sa...

Åh, så gott det låter och tänk, att ha näringsrik saft hela året!
Det där med saftmaja är nog ingen dum idé! Har ju en massa bär i frysen jag också!
Ha en skön vecka nu!
Kram
Lisa

Bloggblad sa...

Åh, vad jag saknar min Saftmaja... den försvann i nån flytt nångång när jag trodde att jag aldrig mer...

Så jag baltar och kladdar med en liten ställning...

Ingrid sa...

Någon saftmaja har jag aldrig haft och inte känt något behov av. Vi är och har aldrig varit några saftdrickare av större mått. Du är så duktig Eleonora, så glad din dotter måtte vara som fått så god hjälp.

Kram Ingrid

Musikanta sa...

Visst är det härligt när man både har tagit vara på det som trädgården ger och dessutom fått så många flaskor god saft! Det finns ju ingenting som smakar lika gott som hemmagjord av det man köper...
Stor kram/M

Elisabeth sa...

Jag tycker du är fantastisk... inte bara vad gäller saftkokning! Du är som en ljuslykta, min vän... lyser väg för många.

Varm varm kram...

Helena sa...

Gott med hemgjord saft.=)
Det där med att tugga tuggummi ska jag testa....det var ett bra tips.=)
Ha en skön onsdag min vän!
Kram