tisdag 4 september 2007

Kul med pensionärer

Nu ska jag berätta vad jag gör en gång i månaden! Jo, jag ordnar träffar för våra, i Brf., boende pensionärer. Det började med att jag förstod att många pensionärer inte hade några aktiviteter, flera änkor utan barn, så jag lyckades få styrelsens medgivande att bekosta träffar för oss, vilket ju betyder mycket för den allmänna trivseln och inte minst boendesamverkan. En blygsam kostnad per år får jag och den tänjer jag till bristningsgränsen. Föreningen har en lokal vi kan vara i så den kostnaden slipper vi. Förra året avslutades med en julfest, som inte gick av för hackor! Men då fick deltagarna själva köpa vinet till (till den blygsamma kostnaden av 20:- per glas). I övrigt ska det inte kosta något när vi träffas. Vi har nu blivit 18 personer!

Under juni och juli ligger vi lågt. Så många är bortresta då och under den tiden har vi ju vår fina trädgård (med möbelgrupper) att träffas vid.

Fem födelsedagsbarn hade vi i augusti och alla fick fin bukett från trädgårdens alster. Och så firade vi första höstträffen med kaffe (specialkaffe från Brasilien) och 3 (!!!) olika sorters tårtor. Succé! Ett av "barnen" bjöd på bubbelvattan! Nästa träff blir den 24 september och om vädret tillåter tänker jag ordna en mindre "nutidsorientering" med frågor runt om i trädgården och med English tea-time efter i lokalen.

31 oktober tror jag vi ska spela Bingo och ha öl+(små)-mackor. Sen´har jag inte planerat längre.


Alla är i alla fall mycket roade av att komma och möter nästan alltid mangrant upp. Något dylikt har inte förekommit i föreningen tidigare - så alla är imponerade. Så länge jag orkar tänker jag hålla på, det ger lika mycket till mig som medlemmarna tycker att dom får. En annan gång ska jag berätta om julfesten 2006.

Jaha, det blev en blogg istället för att suckta efter el+snickarkillar som aldrig kom!

5 kommentarer:

Christina sa...

Verkar jättetrevligt, härligt med lite samkväm då och då.
Så urgullig din nya bebis är, bara så söt.
Ha det gott vännen
Kram

Pia sa...

Min mamma var precis likadan som du! Hon donade och grejade där hon bodde i sin hyresrätt, fixade samlingslokal, ordnade samkväm och skötte trädgården. Det behövs sådana människor i vårt samhälle! Det är nog väldigt tomt efter henne på den gården.

Och jag hade ett väldigt stöd från henne. Med precis allt möjligt. Som väl är har jag en svärmor på gatan ovanför oss, som också tycker om att vara med oss och greja. Jag vet inte hur vi skulle fixa vardagen annars.

Så jag hoppas verkligen att mina barn inte flyttar all världens väg med sina framtida familjer. Jag vill också ha möjlighet att ställa upp på samma sätt för dem när den dagen kommer. Om jag har hälsan, förståss.

Önskar dig en skön kväll.

/Kram

Birdie sa...

Underbara människa, dina vänner är lyckligt lottade.

Kom att tänka på några kloka ord (som min mamma för övrigt läste högt på mitt bröllop en gång i världen):

Är du lycklig, väl, så gläd dig
åt allt och det du har
och ju mer du delar med dig
desto mera har du kvar

Visst ligger det en hel del i det?
Kram!

Eleonora sa...

Christina:
Babyn är ju större nu, men gillar denna bilden. Jag har ju massor med kort, kanske jag byter till annat längre fram, nu när jag klurat ut hur man gör det. Kramis


Pimli:
Tack, vad rart att höra om din mamma. Vet du, även jag är trädgårdssamordnaren i vår förening. I slutet av månaden ska vi ha höststädning och då måste jag planera vad som ska göras, köpas in och handla detta samt ordna med samlad fikapaus, vilket väl blir varmkorv + öl+atten. Det brukar vara ca 20 pers som ställer upp - lite dåligt eftersom vi är 82 familjer. Men de yngre har inte tid/lust/intresse. Vad vet jag.

Men mina svaga pensionärer ställer upp! Man kan ju alltid kratta. Kram

Birdie:
Tack för rara ord och fin vers! Kram

Christina sa...

God morgon vännen
Idag skall jag ta ett tag i sovrummet, byta sängkläder och städa.
Kanske blir det en bok efteråt...
Ha en skön onsdag
Kram