fredag 14 september 2007

KONSTHISTORIA PÅ MÅNDAGAR

På måndag börjar min kurs i Allmän konsthistoria. Jag har gått på denna kurs nu i tre år. Ledare är konsthistoriker Kerstin Öst, en utomordentligt kunnig, inspirerande , charmig och entusiastisk dam. Dessa måndagar brukar vara den bästa dagen i hela veckan, Kerstins berättelser om konstnärer och deras verk är synnerligen upplyftande. När jag trädde in i kursen behandlades konsten i Europa vid 1800-talets slut. Land för land redovisades och grupper som Die Brücke, Der Blaue Reiter samt konstnärer utan grupptillhörighet. Vidare har vi fått inblick i Kubism och Fauvism med alla underrubriker (ex. Futurism, Purism) I samband med andra världskriget drog ju många konstnärer över till Amerika, som vid tiden inte hade någon betydlig konst att tala om. Vi har studerat abstrakt expressionism, men hela den terminen var ointressant för mig. Men läser man konsthistoria ska man igenom alla perioder och epoker. Jag kommer nog dessvärre inte ihåg så mycket. Kanske också för att det var svårförståeligt. Vi har nu sedan 2 terminer "börjat om" kursen - Nordisk måleri - Sverige och Danmark och håller nu på med Nyklassicismen och Romantiken. Om det tycker jag. Kerstin visar bilder via en projektor och berättar samtidigt om konstnären och visar på detaljer och utmärkande drag. Hon berättar alltid så medryckande och jag brukar ta anteckningar, inbillar mig att jag ska komma ihåg bättre då. Mitt minne vad det gäller konstnärer och namn är nu inte vad det varit i ungdomens dar, men ett är säkert - jag har lärt mig se på konst, uppskatta svårighetsgrader, färger och form på ett helt nytt sätt.

Kursen hålls både på förmiddagen och eftermiddagen. Varje kurs har minst 40 pers. deltagare och folk står i kö för att komma med, så populär är kursen! Jag längtar till måndag!

3 kommentarer:

Christina sa...

Förstår att du längtar, konsthistoria ja historia också för den delen är bara så intressant.
Jag har haft förmånen att besöka Louvren och stått öga mot öga med Mona Lisa alldeles ensam i rummet där hon finns, inte länge för rätt snart vällde det in Japaner där.
Men åhhh villka underbara tavlor, Rubens gillar jag skarpt.
Ha en mysig fredag vännen
Kram

Christina sa...

mmer med en önskan om en skön lördag för dig
Kramkram

Pia sa...

Men du! Vad roligt! Jag kan inte mycket om konst, men är egentligen väldigt intresserad. Intresserad av framställning av saker över huvud taget - både i bild och text. Men gör inte så mycket åt det. Brukar skylla på att jag bor i en yttestad med magert utbud. Men så enkelt är det ju aldrig, eller hur? Det finns alltid möjligheter om man verkligen vill ta sig besväret.

Brukar ibland fundera på att läsa litteraturhistoria på distanshögskola. Men det blir inte heller av. Suck, vad bekväm man är...