onsdag 5 september 2007

Höstsol på stl. 44

Morgontidiga bloggare skrev idag att dom frös. Här i Stockholm var det 9 grader och strålande sol. Jag åkte in till stan´för att återlämna ett felköp på NK och när jag kom hem var det hela 16 grader. Det är jätteskönt i solen, som strålat hela dan´. Men vi går ju mot kallare tider, så det kommer väl snart.

Jag har blivit så velig och osäker när jag ska köpa kläder. Så var det inte förr - sen bara ca 5 år tillbaka. Kanske är det för att jag inte har råd att köpa det jag egentligen vill ha, utan nästan alltid måste kompromissa. I alla fall har massor av fina höstkläder gjort sin entré och modet är verkligen tilltalande. Mycket svart, grått och brunt med klara, härliga komplementfärger till. Och alla underbara skor och stövlar! Ojojoj, vad ska en stackars pensionär göra när allt är vackert och lockande.? Och jag som nu valt att satsa på mitt kök - det kan jag ju inte ha på mig precis. Och inte får jag laga mycket mat där heller, för nu har jag fått prova stl. 44 - efter att alltid tidigare haft 38!! Men det gäller att gilla läget - och nu har provhytten hetsat på mig att försöka komma i åtminstone stl. 40. Varför äter man och dricker mer vin under semestern? Och jag som ju alltid har semester, eller?

7 kommentarer:

Christina sa...

Ha ha ha ja du, varför är det så lätt att gå upp i vikt?
Är det straffet för att man unnar sig livets goda?
Har gått ner 11 kilo sedan januari men nu är det stopp, kämpar och kämpar men det vill sig inte.
Jag är glad för god mat och gott att dricka, så man får välja.
Men jag är hellre överviktig än skitviktig :)
Ha en skön kväll vännen
Kram

Inkan© sa...

Jag kör min motionsrunda ( c:a 45 minuter) varje morgon (nästan) INNAN jag ätit min frukost. Läste att det skulle vara bra för man sätter igång kkaloriförbrukningen ( eller vad det nu var) Nå, i alla fall har jag blivat av med hela 2 kilo på drygt en månad. Men jag vill gå ner minst 3 till. Mina lånbyxor sitter alldeles för hårt i midjan.
Vin hör till sommaren! Det är gott.
Jag tror det mera är annan skitmat man lyckats klämma i sig för ofta, som ser till att man får extra pålägg runt mage och höfter.
Så nu blir det bara smalmat, nyttig mat och helst lokalproducerad samt frukt.
OCH åååå- äntligen har svenska äpplen kommit. Jag frossar!

Eleonora sa...

Christina: Duktigt av dig att ha gått ner så många kilo på bara 8 månader!! Jag tror att min medicinering har gjort det svårare för mig att hålla vikten. Och att jag är för slö att motionera. Måste ändra vanor! Ha det gott!

Inkan: 45 min varje morgon sa du. OK ska försöka börja med det. Nåt´måste göras i alla fall. Tack för ditt svar och take care.

Elisabeth sa...

För mig är det lite tvärtom sen en eländesresan började.. från 40/42 till 36/38...
Alla, åtminstone vi tjejer, är väl glada att gå ner lite i vikt.. men att gå ner pga av stress och elände - det tycker jag nog känns lite fel!
Sen har ju aldrig varit speciellt bekymrad att jag oftast har legat ganska mycket plus på vågen... ! Huvudsaken har varit att jag mått bra... som jag önskat att jag hade gjort nu!!

Gå på NK... åh, vad jag skulle ha velat vara med dig där!!

Sov gott..Kram..

Ps. Tack för din omtanke och värme.. om du visste vad dina ord betyder nu...

Eleonora sa...

Elisabeth:
Tack rara. Kanske låter jag gnällig med att jag har gått upp i vikt, det är bara det att ingenting passar längre -minst av allt vill jag vara gnällig. Att man tappar vikt när inte allting flyter på som vanligt, det vet jag.Vid min skilsmässa gick jag ner 10 kilo och vägde bara 48. Det var inget jag ville - det bara blev så. Jag ska lyda Inkans råd och ut och gå före frukost för jag mår inte bra som det är just nu.
Att gå till NK är egentligen inte så speciellt, men det har ju sin dragningskraft när man inte bor i Stockholm. Åhléns är minst lika bra! (tycker jag) Jag gick dit för att äta lunch med en vän, som bor i Frankrike, och hon föreslog NK. Vanligtvis handlar jag inte över huvud taget. Mina kusiner i Umeå älskade NK. Det är alltid fullt med folk, jäktade expediter och allt är dyrt. Men kommer du till Stockholm visar jag dig gärna runt, även till andra roligare butiker om det gäller shopping. Eller vad som helst annat. Museer? Tack söta för att du tog dig tid att läsa min blogg. Jag kollar din varje dag, men idag hinner jag inte för äntligen har jag snickarn här!! Kramar

Pia sa...

Till och med spinkiga jag har lyckats lägga på mig några kilon i sommar. Tror det är ökad mängd rött vin och kexchoklad som har gjort det. Jag är normalt stlk 36, men när jag provade ett par byxor i den storleken i veckan kunde jag inte annat än skratta åt eländet... Så nu vet jag inte - ska jag köpa en storlek större eller ska jag räkna med att gå ner till min vanliga storlek nu när sommar och semester är över. Suck.

Stämmer nog som du säger. De kläder man egentligen skulle vilja ha räcker inte pengarna till. Fast nu har jag ju förståss vunnit nästan 5000 kr, så då kanske jag kan unna mig något som jag verkligen vill ha. Man får se.

Önskar dig en skön helg.

/Kram

Eleonora sa...

Pimli:
Köp du st. 38, det går lätt att sy in om det skulle behövas. Va kul att du vunnit slantar! Köp eller gör något härligt för dem. Grattis till vinsten. Jag har varit med i Miljonlotteriet i ca 5 månader och vunnit totalt 260:- - va´får man för det da??? Men hoppas gör man ju alltid. God natt och vi hörs snart igen. Kram