måndag 10 september 2007

Inlagd gurka - busgott

(Förr i världen - när mina barn var små och jag var helt frisk - var jag otroligt effektiv, speciellt om hösten. Jag konserverade äppelmos, gjorde saft, la in gurkor och rödbetor, plockade svamp och frös in. Numera varken orkar jag eller har lust att pula med så mycket. Men saft gör jag till dotterns familj. Dom plockar bären själva och jag sas verkställer. Det brukar bli så där 20 flaskor blandsaft. Då ingår rabarber, hallon, vinbär och jordgubbar och det brukar alltid lyckas. Till mig själv gör jag numera bara inlagda västeråsgurkor. En delikatess och en burk sparar jag alltid till julbordet. Om du är sugen på att lägga in själv så får du receptet här nedan, men skynda för jag tror det börjar bli något sent att hitta gurkorna. OK here we go --

Rör ihop lagen till en tjock gröt.
Tvätta och skiva gurkorna, ej för tunt.
Blanda ned dem i lagen.
Låt stå några timmar och safta sig.
Rör i botten så att sockret smälter
Lägg på burkar
1 kg Västeråsgurka
2 kkp socker
1/4 kkp salt
1/2 kkp vatten
0,75 grad ättiksyra
gult senapsfrö
dillkronor och pepparrot (skivor överst)
Det brukar bli 3 burkar. Lycka till - dom blir jättegoda!!

4 kommentarer:

Christina sa...

Skall jag prova för jag älskar gurkor.
Jag skall ha danska Asia gurkor till fläskkotletten idag :)
Tack rara goa du för alla dina kommentarer, det är så otroligt kul när du tittar in.
Ha en riktigt skön fortsättning på dagen vännen
Kram

Christina sa...

God morgon vännen, hoppas att din dag blir fin
Kram

Elisabeth sa...

Ja... jag älskar gurka i alla former - men kan inte äta dem!! Opererade bort gallan för många år sen - och efter det var mina gurkätardagar över! Stor förlust...!

Ha det gott.. min goda vän!

Kram..

Pia sa...

Nu har jag kommenterat hit och dit på olika inlägg. Inte i kronologisk ordning, men det spelar kanske mindre roll ;) .

Min svärmor lägger in gurka, kokar saft och sylt och sånt åt oss. Det är SÅ himla bra! Ett guldhjärta till henne. Och ett till dig som hjälper dina barn med sånt.

Man får se hur det blir när mina barn blir med familj. Om jag då lär mig lägga in gurka eller om de får göra det själva. *ler lite generat*

Önskar dig en fortsatt skön söndag. Jag ska strax sätta igång med lite ytterligare rensning här hemma.

Kram på dig!