lördag 15 september 2007

MORMORS TIPS

FRÄSCHA MORÖTTER
Skär av toppen på morötterna före förvaring. Det är nämligen toppen som torkar ut moroten så att den blir mjuk.

GODARE ÄGGRÖRA
När du lagar äggröra nästa gång tillsätt då lite pressad citronsaft. Det ger en god och frisk smak.

LÖSS PÅ VÄXTERNA
Stoppa ner en tändsticka med svavlet nedåt i blomjorden. Det är ett gammalt råd mot löss.

SLÖA SAXAR OCH KNIVAR
Klipp i sandpapper och slipa på en gammal säkring

MISSFÄRGAD TEKOPP
Bruna ringar försvinner om du gnider med lite salt

SNABBGRODDA BLOMSTERSKOTT
Lägg en bit äggskal i vattnet och skotten slår rot snabbare.

Återkommer längre fram med fler glada tips .

10 kommentarer:

Helena sa...

Tack för kommentaren på min blogg,alltid roligt med nya bloggvänner.=)
Nu har jag kollat lite här på din blogg,mycket rolig och givande läsning.
Ha en mysig lördag!
Kram/Helena

Eleonora sa...

Helena:
Oh va kul att du kom till mig och hälsade på. Lovar ha en mysig dag, ska nämligen bort på middag. Kram

Christina sa...

Mycket bra tips, det här med missfärgning av te är ett skit.
Ha det riktigt gott vännen
Skickar över en värmande kram utan baciller :)
Kramkram

Bloggblad sa...

Det är möjligt att jag varit inne här nån gång för länge sen...

Tack för tipsen! Bara det där med salt visste jag. Men klippa i sandpapper låter enkelt.

Elisabeth sa...

Bra tips.. kan man aldrig få för mycket av! Jag tror salt-tipset var det enda jag visste! Tack snälla du!

Skulle ju skriva en kommentar om konsthistoria... måste vara så himla intressant och roligt! Men... du kan väl lära ut lite här i din tur...typ! (Sa hon med ett litet leende..!!)
För inte så länge sedan såg jag en filmatisering av historien kring Vermeers målning "Flicka med turban"... den var väldig bra, och ett intressant sätt att skapa en historia kring ett konstverk!

Ha det gott.. fina vän..

Varma kramar...

Ps. Tack vackraste du för dina ord av bärande värme och omtanke!

Inkan© sa...

"toppen" på moroten - vilken ända är det? Förlåt mig men plötsligt känner jag mig lite dum.
Är det där blasten finns?


Inkan - en dum en:)

Eleonora sa...

Inkan:
Ta bort en bit av smala Toppen. Inte vid blasten. haha. Kram

Pia sa...

Härligt! Såna här tips behöver man. Jag ska genast börja skära av toppen på morötterna.

Jennyshemochharmoni sa...

Vilka grymt bra tips!! Jag måste skriva ner dem :) Skulle gärna vilja ha en husmorsbok där alla bra tips finns :) Tack för att du delade med dig och tack snälla för din fina kommentar hos mig! Jag blev alldeles varm inombords! Stooooor KRAM

Birdie sa...

Oj, så bra!!!
Tack :)

Ser fram emot fler tips - och jag kan berätta att det enda jag kände till sen förut var det med tekoppen, och nån gång har jag hört det där med tändstickan och lössen också - men aldrig testat.

/Birdie *ska göra äggröra till frukost - med NYTT recept*