tisdag 17 mars 2009

VAR NÖJD ...


.... med allt som livet ger och allting som du kring dig ser. Börja se glaset som halvfullt i stället för halvtomt. Skratta och ha kul. Det gör dig friskare och förlänger ditt liv med upp till sju år!

(Artikelutdrag från Vårdguiden nr 1, 2009)


Vi lever i ett bra land. Oavsett rådande lågkonjunktur har så gott som alla kurvor de senaste decennierna peket uppåt. Ekonomiskt välstånd, hälsa, livslängd, jämställdhet, levnadsstandard, utbildning - allt blir bättre.


Märkligt nog pekar även kurvan över antalet människor som mår dåligt uppåt. Runt en miljon svenskar lider av lätt till medelsvår depression. Varje år skrivs det ut 700 000 recept på antidepressiv medicin.


"Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?" Så lyder den enkla titeln på en bok av den pensionerade läkaren Nisse Simonson. I den funderar och resonerar han kring denna ekvation som inte går ihop. Han kommer fram till att vi faktiskt kan vända utvecklingen med rätt enkla medel: tankekraft - och lite motion.


- Ja, det är faktiskt så enkelt, säger han. De flesta människor instämmer i påståendet att man kan grubbla sig sjuk. Men då borde vi ju också kunna tänka oss friska, eller hur?


Genom att ge akt på sina tankar kan man bryta de mörks tankebanor som vi så lätt fastnar i - och ältar.


Motion som medicin - har inga kända biverkningar. Det är även vetenskapligt belagt att motion minskar risken för cancer och diabetes. Risken för Alzheimer minskar med 57 procent och risken för stroke minskar med 60 procent.


Och det handlar inte om att man måste sätta på sig grälla trikåer och pannband, det räcker att gå snabbt. Att fysisk rörelse kan bota sjukdom beror på att den frigör substansen serotonin som ligger lågt hos deprimerade. Dessutom frigörs substansen dopamin, en kusin till amfetamin, samt endorfin, som fungerar som morfin. Rena rama lyckococktailen, alltså.


Att vara tacksam, optimistisk och förlåtande är ett vinnande koncept.


Nisse säger vidare: Om vi säger till någon att de har gjort en sak bra, då kommer de att berömma oss när vi gör något bra. Men man måste också våga tycka att man är bra på vissa saker och inte tänka så mycket på det man är sämre på. Att sätta upp rimliga mål. Själv har jag som mål att inte klaga på något om jag inte har ett genomtänkt förslag till hur man löser problemet. Och varje kväll innan jag somnar berömmer jag mig själv för något bra jag gjort under dagen.


Ett annat knep som visat sig fungera bra är att skriva gladbok/tacksamhetsbok - om enbart det positiva ex "fikat med kompisen, det vackra vädret, Det här var en bra dag - i morgon ska bli ännu bättre".


Har man svårt att på egen hand börja se livet mer från den ljusa sidan rekommenderar han KBT, kognitiv beteendeterapi, som på kort tid kan hjälpa till att bryta vanor och mönster.


Om man är optimist eller inte beror till 50 procent på våra gener och till 10 procent på omständigheter, som privatekonomi, relationer med mera. Resterande 40 procent är påverkbara.


- Är glaset halvtomt eller halvfullt - du kan faktiskt välja hur du vill se det, säger Nisse Simonson.


-Lycka kommer inifrån- från vår egen inställning och våra egna tankar. Vi tror att vi ska bli lyckliga om bara .... Men det är resan mot att bli lycklig och må bra som är målet. För mig är lycka att gå på skidtur på fjället, i fullständig tystnad, hälla upp varm choklad och ta fram limpmackor med ost, eller att snusa på mina sovande barnbarns hår! - avslutar Nisse Simonson.


För mig är lycka: min familj, mitt hem, mat för dagen, vänner, upplevelser, intressen och mycket annat.
Vad är lycka för dig?

6 kommentarer:

Christina sa...

Det är hemskt att människor mår så dåligt.

Lycka kommer inifrån, det är sant.
Man blir inte lyckligare av en massa saker, kanske bara för stunden.

Att kunna se det vackra som är gratis, blommor, fåglar, solen mm är en gåva.

Lycka för mig är
min familj
att jag och familjen får vara friska
att äta mig mätt varje dag
att känna tacksamhet för det lilla
listan kan bli hur lång som helst.

Det har tagit en del år att hamna där jag är nu, att känna mig nöjd med livet och det är en lång och mödosam väg.

Cupcake är så fina bakverk, har inte bakat dem på bilden, de jag bakade var inte så fina.

Önskar dig en skön dag vännen
Kram

Bilder från min kamera sa...

Långt och innehållsrikt inlägg du har denna Onsdag.

Det som alstrar mest lycka hos mig det är att jag av egen kraft kan sätta fötterna på golvet varje morgon när jag vaknar. Sedan kan jag resa mig också av egen kraft, och vandra ut i köket och se solen strålar in genom mitt köksfönster.

Att ej var beroende av andra anser jag är bara en av en stor lycka i livet. Tänk att plötsligt få ligga kvar på morgonen tills någon nyckel sätts i dörren, och någon ropar hallå nu kommer vi från hemtjänsten.

Mat på bordet varje dag är en annan sak som inte är alla förunnat. Det är allt i den vanliga vardagen som vi alltid är vana vid, och kanske inte tänker på så ofta att det en dag kan förändra sig.

Att sedan få var frisk och kunna vandra ut i naturen den fina, känna alla årstiders vind sommarbris höstluft och vinterkyla snart nu också vårluft. Hur många sitter inte innanför fönstren i sin bostad och inte kommer ut. Ett fängelse med den skillnaden att dörren inte är låst till yttervärlden. Det att aldrig kunna komma ut, kan verkligen bidrar till depression och reell livsleda.

Att så många mår riktigt dåligt är många gånger samhällets utveckling. Jobb försvinner, ekonomi som blir katastrofal, där livet för oändligt många tar en hemsk vändning utför.

Det finns en sak till som ändå är den största lyckan i mitt liv. Det är att jag överlevde den olyckshändelser jag var med om för ca 16 år sedan. Jag kunde lika gärna varit på den andra sidan för länge sedan. För egen del är jag oändligt tacksam för livet och vad jag är idag!


Kram från mig och ett solig K-krona. Har varit ute,och en skön dag trots lite vind. Hade tänkt gått ut igen med kameran, men orken var inte riktigt på topp.
Det får bli en runda i morgon istället.

Tusen tack för dina kommentarer. Glad blir jag! :)

Gisan sa...

Min familj och andra närstående inräknade och god hälsa.
Den här boken låter mycket bra. Jag kan också rekommendera Kay Pollacks Att välja glädje. Jag köpte paketet med DVD. Vilken karisma!!! Kramar...

BiRDiE sa...

Jag tillhör ju de där som inte får ekvationen att gå ihop - men är tack och lov INTE deprimerad för det ;)

Kanske lyckas jag ändå rätt bra med "tankens kraft".

Mycket vill ha mer, heter det ju - men man borde nöja sig med mindre och därmed må bättre.

Personligen kommer jag att BLI helnöjd den dag jag är ifatt ekonomiskt - det är min press just nu, som gör att jag mår småkasst.

MEN... då HAR vi ändå mat på bordet, vi har det vi behöver (men absolut inte mer för stunden...), vi har vårt eget fina boende, vi HAR fortfarande vår häst... jag har jobb och därmed en fast inkomst i alla fall.

Någon som verkligen är duktig på att känna tacksamhet för det lilla är min barndomsvän Molli. (länk finns på min sida)
Hon har gått igenom extremt mycket, och mår för stunden väldigt dåligt - men hennes styrka har räddat henne många gånger.

De guldkorn hon delar med sig av SMITTAR. :)

Kram på dig, underbara ELeonora.

Helena sa...

Jag kan ärligt säga att jag är lycklig.
Lycklig över att ha en underbar man och två friska och härliga barn.
Också vovvarna förstås de gör mig lycklig och får mig att skratta mycket varje dag.
Jag har även en hobby som jag älskar och många goda vänner som jag gärna umgås med.
Att vi sen slipper oroa oss för ekonomin och har allt vi behöver och lite till gör ju inte saken sämre.=)
Jag försöker alltid se saker och ting possitivt även om det kan vara svårt ibland när lederna värker.
Försöker se det jag kan istället för det jag inte kan.
Tänk om du hade kunnat vara med på söndag vännen....det hade ju varit jätteskoj.
Vildas operation blir den 16 april men vi lämnar henne den 15 de.
Känns tungt men vi har inget val och förhoppningsvis blir hon riktigt bra nu.
Ha en skön kväll min kära vän!
Kram

Musikanta sa...

Lycka är att veta att någon tänker på dig och bryr sig om dig varje dag.

Lycka är att ha någon att bry sig om och tänka på varje dag.

Lycka är när Lillmirren springer emot dig med öppna armar och vill bli kramad...

Lycka är det jag känner när jag t.ex. spelat på en begravning med solist och allt har gått bra.

Jag tror att människor mår dåligt när de inte känner sig uppskattade eller omtyckta av någon.