torsdag 12 mars 2009

NY MEDICIN MOT VÄRK I LEDER


För tid sedan läste jag i Expressen om en ny medicin
som ger hopp åt Sveriges 60000 reumatiker.
Från slutet av mars kommer denna nya medicin
att finnas på Apoteken.
Den heter Roacterma
Detta är ett s.k. biologiskt läkemedel
Eftersom den aktiva substansen alltså
har biologiskt ursprung, så kan det ge
biverkningar, nämligen
ökad infektionsrisk och risk för ökade
levervärden MEN
de positiva effekterna överväger
säger Estelle Trysberg,
överläkare vid Reumatologkliniken på
Karolinska univ.sjukhuset i Huddinge
Kanske något för er reumatiker att fråga om?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter intressant!
Särskilt för de som inte blir hjälpta av ingefära (i tablettform), vilket min far har blivit.
Min farmor var svårt reumatisk, hennes fingrar var i slutet av hennes liv helt förvridna, det gjorde så ont att se.
Min pappa, som länge levt med värk i lederna, åt i många år ett koncentrat av ingefära (minns inte vad det heter) från hälsokosten och det har hjälpt honom så bra.
Kommer det fram nya läkemedel är det ju underbart och till stor hjälp för så många människor!

Kramar!

Tankevågor sa...

Det där låter verkligen intressant. Jag ska genast tipsa min väninna om det här som har sån värk.
Tack!
Kram på dig!

Helena sa...

Det kommer nytt med jämna mellanrum och just de här biologiska läkemedlen har bra effekt på många.
Jag tar Enbrelsprutor som är ett biologiskt läkenedel och även om jag inte är av med inflammationerna helt och inte heller värken så mår jag ändå bättre än tidigare.
Kram vännen!

Elisabeth sa...

Jag tycker alltid så otroligt synd om de som måste gå omkring med ständig värk i sin kropp, och dessutom äta mediciner för att hålla det någorlunda i schack...! För min del skulle det nog ge gnällbältesvarning dygnet runt, jag som gnäller över ett ont knä ibland, eller över lite nackspärr. Tänk om jag skulle behöva gå med smärta jämt...?
Så för de som måste gå med sådan eländesvärk, så är det mycket roligt att höra när det kommer nya, och förbättrade mediciner!

Varm varm kram...

Ps. Ha en mysig fredagskväll, min vän...

Bilder från min kamera sa...

Intressant med ny medicin för människor med reumatisk värk. Men ofta är det biverkningar på all medicin. Konstigt att det ändå inte går att tillverka utan biverkningar. Medicintillverkning är ändå inget nytt, utan något som tillverkats under många många år. Men vissa saker blir aldrig annorlunda tyvärr.

Sedan kan man undra varför läkare som har tillgång till patientens journal, inte kollar upp bättre. Själv har jag astma och många gånger fått medicin som en astmatiker absolut inte ska inta. Migränmedicin fick jag utskrivet, som tur var läste jag på innehållsförteckningen. För den biverkningen var skrämmande. Alltså lämnade jag tillbaka den medicinen. Utslängda pengar på grund av att läkaren som känner till vad jag har, inte läser innantill. Några pengar tillbaka får man ej. Gäller att vara vaksam på det som skrivs ut.


Denna lördag började med dimma tjock som gröt, men det har lättat en del. Solen den lyser däremot med sin frånvaro.


Jag målar vidare, och snart är det klart det jag tänkt mig ny färg på.
Målade en fyrkantig korg som var brun igår. Har handtaget kvar som jag tänkte skulle få en strykning till. Sedan ska jag sy tyg som ska kläs inuti, och en kant över på utsidan. Kan bli riktigt fint då tyget ser gammaldags ut med små rosor på.

Har märkt att trots vattenbaserad färg blir jag väldigt trött efter och ofta huvudvärk. Men allt har en övergång, och jag slutar inte måla av den orsaken. Tröttheten försvinner efter några timmar.

Färgen kan ha inverkan på grund av kanske min damallergi, astma och migrän. Finns nog ämne i färgen som bidrar till det. Bara en teori, men som kanske ligger något i.


Kramar och en bra dag önskar jag dig.