tisdag 3 mars 2009

Igår var jag på lunch hos en gammal skolkamrat.
Det är faktiskt 55 år sedan jag slutade skolan!!
Vi var 3 skolkamrater, som var bjudna.
Under åren som gått har vi träffats
några gånger sporadiskt.
Först fick jag ta tåget in till Slussen,
där jag skulle möta en av "tjejerna" -B.
Tillsammans tog vi sedan T-bana
in till Centralen och därefter
Pendeltåg mot Märsta.
Vännen B hade jag inte träffat på 10 år mnst
så vi hade mycket att berätta om
under resans gång.
Väl framme hos vännen E. fick vi varsin
drink i händerna. Kändes lyxigt "mitt på blanka
förmiddagen". Snart anlände vännen K och
vi blev bjudna till bords
-ITALIENSK LÄTTBUFFÉ -
Vi plockade goda köttdelikatesser, sallad
och OSTAR
och svalde ner med gott rödvin
Jag var 11 år när jag (pga flytt) började
i flickskolan, där jag träffade dessa
underbara kvinnor.
E och B har känt varandra sedan dom var 4 år!!
Lättsam och ivrig konversation fick vi igång
genast. Precis som fnittriga fjortisar -
och det var många "kommer ni ihåg" och
återblickar från skoltiden.
Vissa klasskamraters namn kunde jag
svära på att jag aldrig ens hört! Vi mindes alla olika
saker och jag kom inte alls ihåg de flickor jag
aldrig umgicks med, de som liksom bara fanns där.
Så fick vi kaffe och kladdtårta m vispgrädde!
Och jag visade det fotoalbum jag tagit med.
Det blev mycket uppskattat.
Plötsligt var det bara dags för hemfärd.
Så fort tiden hade gått!
Så underbart trevligt vi hade haft!
Så länge jag kommer att leva
med minnet av den här fantastiska dagen!
TACK SNÄLLA E FÖR EN HELT FANTASTISK FEST!

13 kommentarer:

Helena sa...

Vad roligt att träffa gamla skolkompisar.
Förstår att ni hade mycket att prata om.
Jag har kontakt med två skolkompisar varav den ena är från första klass.
Vi träffas inte regelbundet men pratar i telefon och försöker träffas när det passar.
Det är underbart med så gamla vänner som känner en så väl.
Ha en härlig tisdag vännen!
Kram

Elisabeth sa...

Åh, vad roligt det var att läsa om din skolträff! Jag sitter här med ett litet leende... och förstår att detta är ett minne som kommer att bära dig länge!
Man kan bara beundra människor (och du tillhör ju också den skaran), som fixar till små fester och sammankomster så här för andra. Förgyllare i vardagen, brukar jag tänka...

Ha en vacker tisdag

Varm varm kram... alltid!

Bilder från min kamera sa...

När jag läser igenom ditt inlägg, så låter er träff från början till slut så trivsamt på alla sätt och vis.God mat med rödvin till gjorde nog inte ont dit den kom.

Att återse klasskamrater från förr är ett trevligt inslag i livet. Själv fann jag en klasskamrat genom "Stay Friends" via internet. Jag registrerade mig där förra året och hon och jag fann varandra. Vi mailar, eftersom hon flyttade från byn där hemma uppåt Norrland till. Genom henne fick jag reda på fler av tjerna i klassen, och jag i min tur kunde tala om för henne vad några av killarna nu bor.

Däremot visste hon inte att en av tjerna inte levde längre. Hon blev nyss fyllda 40, ihjälkörd när hon cyklade till kyrkogården av en rattonykter person. Hade han inte lämnat henne där längs vägkanten, hade hon idag levt. Han fick tre månader så mycket var hennes liv värt. Hon och jag umgicks flitigt under-efter skoltiden,och föräldrarnas enda barn.

Håller med dig i det du skrev i kommentaren hos mig. Det är nog få förunnat att växa upp i ett hem, där det bara finns glädje och harmoni. Olika generationer växer upp på så många olika sätt. Min egen bardom finns det inget att klaga på. Uppfostran förr och nu är onekligen annorlunda. Jag minns hur vi syskon fick lära oss att visa-ta hänsyn och helt enkelt uppföra oss. Förr neg vi flickor och pojkarna bugade, sådant är sedan länge borta. Så visst är olika generationer väldigt olika.

Under tiden jag satt och skrev detta ringde min pappa som nu i Maj fyller 91. Han är så skojfrisk och helt klar upptill, att det är en fröjd att höra honom.Hoppas han får många år till. Min mamma dog -88, många år har gått sedan dess, tänk om dom båda fått åldrats ihop. Men olika är ödets lotter.

Varm kram till dig.

Isabelle sa...

Så härligt med vänskap som varat så länge! Några av mina bästa vänner har jag haft sedan jag gick i ettan. Jag hoppas verkligen vi träffas på sådan trevliga luncher som din om 35 år :)
Maten låter ljuvlig, precis i min smak.

Dubbelörn sa...

Så roligt att ha kvar kontakten efter alla dessa år :). Eftersom jag lämnade Norrbotten direkt efter skolan så har jag tappat helt kontakten med alla fr min skoltid. Har heller inget kvar där i norr som jag kan återvända till. Men nya bekantskaper är heller inte helt felt ;).

Har lärt mig en sak... Att jag ska vara mätt när jag kikar in hos dig. Vilken smarrig du visar här!!

Är supernöjd med vår bänk o ett hyllplan var det vi behövde för DVD o boxen. De två lådorna, dolda utan handtag, gömmer "alla" fjärrkontroller o filmer o annat 'skrattar*.

Varma kramar till dig vännen

Gisan sa...

Åh vilken underbar dag det låter som! Tänk att ni har hållit kontakten ända från skoltiden :-) Kramar...

Anonym sa...

Så trevligt det låter att räffa gamla vänner från skoltiden!
Du verkar ha en stor umgängeskrets, det är fint!

Kramar

Ingrid sa...

Så underbart att få träffa gamla klasskamrater och återuppliva alla minnen från den tiden.

Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram Ingrid

Bilder från min kamera sa...

Idag skiner solen från en blå himmel. När jag tidigt var ute på morgonen var det så pass varmt att kappan kunde vara uppknäppt.
Tanken var att jag skulle gått hem med det jag hämtat på paketutlämningen och sedan gått ut igen med kameran. Men idag var jag inte så piggelin kroppsligt sett så det fick var.


Mina lampskärmar är mörkt vinröda, och i sammet eller plysch som du skrev, är nog en väldigt liten skillnad mellan dessa tygsorter. Jag har haft dessa lampskärmar i över 25 år.Numera är jag en aning trött på dem, därav att dem ska bytas ut. Men jag slänger dem inte för skenet ifrån dem är så fint och ger ett väldigt behagligt intryck.

Det som återstår att måla är spegeln i hallen, där den vita byrån står som redan är klar.
Är väldigt nöjd med det jag gjort.


Varm kram och hoppas solen lyser på din dag!

Isabelle sa...

Jodå, jag kommer att skriva i nya bloggen när det blir dags för bröllop. Vi vill ju göra det utomlands så vi letar resor för fullt, det fattas en del pengar, så vi får spara ett tag till.

Elisabeth sa...

Du vet väl om att du är värdefull? Att du är viktig här och nu?
Kanske är det för någon bara slitna, och väl använda ord ur en sång... men för mig är det så... du ÄR en värdefull vän!!

Varm kram... alla dagar!

Christina sa...

Men så trevligt att träffas efter så många år.
Gott ni åt man blir riktigt sugen.

Jo du, jag kopplar av när jag grejar vid spisen måste skingra tankarna nu.

Ha det gott vännen
Kram

Musikanta sa...

Så trevligt ni måste ha haft efter så många år. När man träffar gamla skolkamrater försvinner alla de där åren emellan...
God mat och dryck dessutom!
Kram/M