torsdag 19 mars 2009

BROSCHER





använder jag inte speciellt ofta.


Några har jag ärvt efter min mor


Några har jag fått i present




Jag har köpt "Säg nej till vapen" ....


....sekreterarbroschen (SSIO)


Svenska Sekreterares Intresse Organisation


som jag var med och startade


...... hästen från Boucheron




Inte heller använder jag halsband speciellt ofta


de jag har är alla av äldre datum,


förutom det svarta, som jag fått av lilla Guldlock




De smycken jag använder är:
mina vigselringar - fast på höger hand
Diamanter i öronen
De moderna halsbanden och örhängena
tycker jag är fina och vackra
men dom passar inte riktigt in på mig





12 kommentarer:

Isabelle sa...

Jag har ju jobbat med smycken i många år och känner igen en hel del av det du visar :) Broscher är något som ständigt kommer och går i smyckemodet, men som störst var det nog i slutet på 80- och i början på 90-talet, då såldes det enorma mängder broscher. Sen hade de ett rejält uppsving igen för 5-10 år sedan.

Smycken är fantastiskt roligt tycker jag. Ett snyggt halsband kan lyfta vilken tråkig klädsel som helst. Smycken ska användas, inte ligga i en låda :)

Elisabeth sa...

Jag kan hålla med Isabelle att smycken ska användas, och inte bara ligga i en låda... och ändå är det precis det som de flesta av mina smycken gör. Det enda smycke jag bär nu för tiden är ett Efva Attling halsband i guld som jag fick av SE och Carolina sista julen vi firade i huset. På den lilla plattan står det "Hope". Jag håller det ofta i handen...

Du skrev om lycka tidigare... och jag måste nog fundera på det. Förut skulle jag nog ha kunnat svara rätt snabbt på vad lycka är för mig, men idag vet jag inte riktigt...

Du skriver så bra, min vän... och tänkvärt!

Varm kram... alltid!!

Musikanta sa...

Jag är precis tvärtom! Använder gärna broscher - har en ansenlig mängd av små fina broscher med pärlor köpta i Kina vid flera tillfällen. Och jag bär alltid halsband när jag går utanför dörren.

Däremot har jag varken ringar eller örhängen. Ringar kan jag inte ha när jag spelar och eftersom jag har halvlångt hår skulle det inte synas att jag hade några örhängen...

Dessutom har jag aldrig tagit hål i öronen.

Tur för guldsmedsbranschen att vi är olika.
Varma kramar/M

Anonym sa...

Jag gillar smycken, man känner sig lite finare när man har smycken på sig. Fin samling du har. Kram

Bilder från min kamera sa...

Smycken jag använder är stilrena halskedjor med något hänge i. Sedan har jag fyra hål i högra örat och ett i det vänstra. Där brukar jag sätta dit små pärlor eller något annat litet. Ska inte vara stort och skrymmande, och alltid bara silversmycken. Jag är ingen guldmänniska, har aldrig varit.

Ute skiner solen även denna dag och helt vindstilla. Igår när jag var iväg det mesta av dagen var vinden lite blåsig. Hade tänkt gått ut idag, men känner att gårdagen sitter kvar i ben och rygg. Dagen igår var väldigt intensiv.

Däremot kan balkongen få sällskap när solen väl gått runt.

Ser att du hann före mig innan min kommentar hos dig var klar. Tar en paus nu idag, och över helgen vilket jag skrev på min blogg så ingen undra vad jag tagit vägen.

När solen lyser och det är ljust längre på kvällen vill jag inte sitta vid datorn. Gäller att ta tillvara på livets alla timmar, som så fort rusar iväg och gör att åldern skjuter i höjden.

Önskar dig en fin och trevlig helg!
Kram kära Eleonora!

Stina sa...

Ska kolla upp det där lite närmare.:-) Kram

Bloggblad sa...

Inte visste jag att sekreterare hade en egen brosch! Jag vet bara att mamma hade en förskollärarbrosch - numera är den moderniserad och finns som hänge...

Ingrid sa...

Visst är det så att man har en massa smycken som ligger och nästan aldrig blir använda. Det är några man fastnar för och de blir nästan utslitna. Jag har en guldkedja som jag använder väldigt ofta och nu har knäppet blivit trasigt så det måste på reparation. Kul att se dina broscher. Jag har också några som ligger i lådan och nästan aldrig används.

Så trist att det krånglade när du skulle lämna kommentar hos mig. Jag hoppas att det inte upprepas. Om du vill kan du ju också använda gästboken, den hittar du i headern.

Ha en riktigt skön helg! /Kram Ingrid

Helena sa...

Jag är inte mycket för smycken så jag har ingen uppsjö av dem.
Använder mest silver både i öron och runt hals.
Jag har en del pärlsmycken som jag köpt av bloggvänner som gör så fina smycken.
Sen har jag även köpt en del smycken av Nalle.....har du sett hennes hemsida med smycken?
Om inte så kommer en länk här
http://www.nallewikblad.dinstudio.se/
Ha en mysig helg vännen!
Kram

Elisabeth sa...

Åh, min vän... jag skulle ju titta in tidigare och önska dig en trevlig kväll... men det blev lite rörigt och tröttigt här... så nu får jag önska dig en skön lördag istället!
Ha det gott, min goa vän....

Varm varm kram..

Anonym sa...

Det är roligt med smycken, men det blir nog så att man får sina favoriter och så blir det andra liggande.
Broscher har jag några också, men använder aldrig!
Fast, vem vet? Rätt vad det är så blir det modernt igen!

Jag önskar dig en fin helg, kram!

Pia sa...

Jag har en söt tennbrosch efter min mamma. När jag hade den på mig på jobbet häromdagen frågade en arbetskamrat om jag också jobbat som arbetsterapeut. Jag blev förvirrad, men det visade sig att broschen tydligen är en arbetsterapeutbrosch. Det hade jag ingen aning om. :-)