fredag 13 mars 2009

NU ÄR HAN "PUTTE" MED HELA SVERIGE

(Utdrag ur Erikshjälpens tidning nr 1, 2009)





Ni tittar väl på SÅ SKA DET LÅTA!


En av pianisterna är

(Putte) Fredrick Nelsson

38 år, gift med Johanna och har 2 barn,
bor i Stockholm


"Jag hade egentligen inga planer på att bli

yrkesmusiker" säger Putte. "Jag är ödmjukt

glad över att få ha musiken som jobb".


Putte föddes i Etiopien 1971. Tre månader gammal adopterades han av Roland och Gudrun Nelsson, missionärer utsända av Pingstförsamlingen i Värnamo. När Putte var nio månader gammal flyttade familjen till Sverige och Umeå. 1980 flyttar familjen vidare till Vetlanda.


"Jag har haft en jättebra uppväxt och har fått mycket kärlek. Pappa spelade ventilbasun och mamma klarinett, mandolin och piano", berättar Putte.


De internationella kontakterna var många i Puttes barndomshem. Pappa Roland blev föreståndare för Erikshjälpen efter John Hall i början av 80-talet. Genom sin pappa har Putte kunnat följa organisationen på nära håll och idag är han själv ambassadör för Erikshjälpen.


För mig står Erikshjälpen för förtroende och trygghet säger Putte.


Trots att framgångarna varit många och uppmärksamheten stor på senare år så är det familjen som ligger Putte närmast hjärtat. Att bara vara hemma och hitta på saker tillsammans med Johanna och barnen är det bästa i livet.



Putte driver SJUNG NU-KÖREN tillsammans med Lasse Axelsson och över tusen medlemmar har skrivit in sig. Gospel, pop och visor står på repertoaren. Man brukar avsluta varje termin med en storslagen konsert i Berwaldhallen eller Konserthuset.

10 kommentarer:

Helena sa...

Klart jag ska se på Så ska det låta.
Fredagskvällens höjdpunkt.=)
Jag hittade en hel del i klädväg.
Tröjan jag sett tidigare knep jag direkt och sen blev det en top,ett linne och en tunika också.
Så skönt att handlar där personalen vet vad man tycker om.
Nu lät det faktiskt som det finns chans att butiken blir kvar men med ny ägare.
Hoppas kan man ju alltid.
Att shoppa i Stockholm är alltid kul men det blir dyrt med både resa,boende och shopping.
Ha en mysig kväll vännen min!
Kram

Anonym sa...

Vilket trevligt inlägg och så roligt att få läsa om Putte.
Vilken fin ambassadör för Erikshjälpen, verkligen.
Ha en skön helg min vän, varma kramar!

Pia sa...

Givetvis ser jag på Så ska det låta - veckans tv-höjdpunkt!

Här i stan lämnar man "loppisgrejer" till Erikshjälpen eller till Röda Korset. Jag gör så istället för att sälja själv, så vet jag att pengarna för mina överblivna grejer går till nått bra istället för att jag köper nya onödiga grejer för pengarna :o)

Önskar dig en trevlig helg!

Kram

Helena sa...

Vet du att igentligen har jag ljust hår.
Som barn var jag riktigt vit i håret men med åren har det förvandlats till råttfärgat.
Jag vill inte hålla på att bleka det ljust så därför har jag blivit mörkhårig istället och jag trivs riktigt bra med det.
Ha en trevlig dag vännen!
Kram

Ingrid sa...

Visst ser vi på "Så ska det låta" och Putte verkar vara en så ödjmuk och fin person.

Ha en riktigt trevlig helg !

Varm kram /Ingrid

Gisan sa...

Tack för "bakgrundsinformationen" om den här härlige killen :-) Kramar...

Elisabeth sa...

Tittar bara in ser hur du har det lite! Kanske ska du se melodifestivalen ikväll, eller har annat för dig... men jag hoppas du har en trevlig kväll vilket som!

Varm varm kram... alltid!!

Tankevågor sa...

Vilket trevligt inlägg honom. Han är verkligen en favorit hos mig. Verkar vara så ödmjuk och dessutom en riktigt duktig pianist.
Tack för det här!
Önskar dig en skön söndag!

Helena sa...

Här istan heter företaget matservice men det verkar inte ha något i Stockholmsområdet.
Men det borde finnas nått även där tycker jag.
De har det mesta och när jag beställt frukt och grönt tex så är det alltid fräscht.
Om de inte skulle hålla hög standard så skulle inte folk beställa mer än en gång.
De har en avgift på hemkörningen men den har de alltid dragit bort från kvittot sen så det beror kanske på hur mycket man handlar för.
Idag skulle det ha kostat 42 kr att få det hemkört mellan kl 15-17 men som sagt så drog de av det sen.
De kommer in med allt i hallen.
Anders jobbar 25% nu och är trött när han kommer hem så ibland är det bra att kunna shoppa mat så här.
Idag ska han dock in på Ica och kompletera med lite till vovvarna och en ostsort de inte har men resten kommer in i vår hall senare idag.=)
Som du säger så är det jätteskönt att slippa släpa hem allt som är tungt.
Ha en skön dag min vän!
Kram

Musikanta sa...

Verkar vara en fin och duktig kille, Putte Nelson.

Jag slutade att se på "Så ska det låta" när Peter Harryson slutade. Mest för att jag inte någonsin kände igen någon enda av låtarna som de spelade i den nya versionen.

Fast när vår Peter Johansson från Sankt Anna var med satt jag förstås klistrad vid TV:n.