torsdag 5 mars 2009

SMARTA TIPS


SKÄRBRÄDAN - I skårorna samlas det massor av bakterier. Ha olika skärbrädor för kött och grönsaker. Gärna olika färg. Skärbräda av trä mår inte bra av att diskas i maskin. Använd SALT istället! Det både slipar och är bakteriedödande. Häll rikligt med salt och skura skärbrädan ordentligt med en grov borste så saltet tränger in i skårorna. Skölj av! Funkar också på plastbrädor.


RENT I MIKRON. Ställ in en skål vatten med en skiva citron och kör på full effekt så vattnet blir varmt. Låt det ånga några minuter så släpper fett och matrester som annars är svåra att få bort. Torka ur ugnen!


DISKTRASAN. Är en bakteriebomb! Rengöringssvamp i microfiber från Smart är tuff mot fett och smuts. Rengör svampen i disk- eller tvättmaskin på hög värme. Smarts hittar du på Clas Ohlson och Järnia eller i välsorterade mataffärer.


KATTHÅR PÅ FAVORITSTOLEN. Ta på en diskhandske och stryk mot tyget, då släpper håret och du kan lätt samla ihop till en liten boll. Funkar även på mattor.


DAMMSUGARSLADDEN KÄRVAR. Använd en trasa med några droppar matolja och dra trasan längs sladden - så rullar den snällt in igen.


KALK I DUSCHKABIN. "Kakel- och Fogrent" tar bort tvål, mineral och hudavlagringar. Spraya medlet och låt verka i två minuter. Gnid sedan med en diskborste eller en svamp och skölj till sist noggrant. Använd gärna gummihandskar för att undvika hudirritation.


Återkommer med ytterligare smarta tips längre fram i vår.


7 kommentarer:

BiRDiE sa...

Åh. Tack!
Jättebra tips - fast jag har ett bättre gällande det där med katthår: skaffa aldrig katt ;)

Musikanta sa...

Jättebra tips. Jag ska pröva det där med kalken och mikron...
Kram/M

Christina sa...

Jättebra tips du har....
Tusen tack för hälsningen och du kan tro att jag är lycklig över lilla killen.

Ha det gott vännen
Kram

Helena sa...

Bra tips.
Önskar att jag vore lika ordningsam med kvitton som du.
Ingen av oss är ekonomiskt sinnad men vi lever inte över våra tillgångar utan håller oss till det vi har.
Var sen pengarna tar vägen har vi mindre koll på.
Vi lever mycket här och nu men en liten buffert har vi ändå.
Ha en skön helg vännen!
Kram

Ingrid sa...

Så många bra tips du kommer med. Disktrasan och diskborsten kör jag i diskmaskinen då och då. När det gäller disktrasan har jag också lärt mig att när man tvättat och sköljt ur den, ska man alltid avsluta med kallt vatten. Det förhindrar bakterietillväxten.

Tack för din kommentar hos mig och ha en riktigt fin helg!

Varm kram! /Ingrid

Tankevågor sa...

Tack för tipsen! Ska prova det där med kaklet och micron.
Ha en skön fortsättning på helgen!
Kram

Elisabeth sa...

Vad märkligt... jag satt precis och tänkte på dig, och skulle titta in till dig här, och så har du precis varit inne hos mig, och lämnat så vackra och tänkvärda rader!
Tack, min vän... för så mycket mycket mer än jag har ord för just nu!

Varm kram...alltid!

Ps. Tack också för tipset om att rengöra skärbrädan med salt... det visste jag inte.