torsdag 24 april 2008

VACKRARE VARDAG







Städade i tidningshögen och fann detta
(förkortad version)










TIPS FÖR ETT SKÖNARE LIV


1. BÖRJA IDAG
gör små förändringar NU - inte när "du får tid"





2. KÖP BLOMMOR TILL DIG SJÄLV
Blommor står för livskvalitet.
Att leva är inte nog; solsken, frihet
och en liten blomma måste man ha






3. SLARVA INTE MED SÖMNEN
Stilla tankarna med en kopp örtte och
lite sövande musik innan du lägger dig





4.PROMENERA DIG STARK
En rask promenad varje dag
stärker hjärta och lungor och ger dig starka ben.





5. GÖR SOVRUMMET TILL EN FRISTAD
Bär ut allt som påminner om arbete.




6. LYSSNA PÅ DIN KROPP
Prioritera annorlunda,
slå av på takten








7. ÄT FRUKT VARJE DAG
Ett äpple om dagen håller doktorn borta.
Kiwi (mest C-vitaminrika frukten) stärker
dessutom skydd mot bakterier i munhålan.




8. FOTBADA FRAMFÖR TVn
Fila och torka (mellan tårna)
Massera in mandelolja - på med mjuka sockor.
Ivar Lo Johansson: "Människor är inte där
deras fötter är, utan där deras drömmar är".


9. VAR SNÄLL MOT DIG SJÄLV
Du kan inte vara överallt och göra allt.
Ställ inga orimligt höga krav på på dina insatser.
Lär känna dina begränsningar.




10. UNNA DIG EGEN TID
Planera in ett tomrum i agendan för dig själv.
Du gör inga framsteg om du försummar dig själv.



11. GÖR SAKER SOM GÖR DIG GLAD
Prioritera och avsätt tid till sånt som gör dig glad.



12. GÖR ETT HEMMASPA
En "underkur" i badrummet en gång i veckan.
Värmeljus, eteriska oljor.
Hippokrates: "Vägen till hälsa går via en
väldoftande massage och ett aromatiskt bad varje dag".




13. LÄR DIG SÄTTA GRÄNSER
Lär dig säga nej!
Dalai lama; "Var självisk med förstånd."




14. LAPA SOLLJUS NÄR DU KAN
Solen hjälper kroppen bilda D-vitamin
Använd skyddsfaktor.




15. LIGG PÅ LATSIDAN
Ralph Waldo Emerson: "Det som ligger bakom och framför oss
är småsaker jämfört med vad som ligger inom oss".




16. NJUT AV NUET
Oroa dig inte över allt som kan hända.
Morgondagen är ett oskrivet blad
Winston Churchill: "Jag har haft mycket bekymmer
i mitt liv. Huvudsakligen för saker
som aldrig inträffat".





17. FÖRMINSKA DINA PROBLEM
Det är ofta bagateller - inte katastrofer
som ödeläggger ditt liv.
Ordspråket: "Ge mig makt att ändra det jag kan,
mod att acceptera det jag inte kan förändra
och förstånd att inse skillnaden".





18. SLÄNG RENSA SORTERA
med jämna mellanrum. Svårt?
"Äger jag mina prylar eller äger prylarna mig"?



19. ORDNING OCH REDA
Ordning på ekonomin -
ordning på viktiga papper





20. DOFTA DIG TILL VÄLBEFINNANDE
Eteriska badoljor
Lavendel lugnar


Apelsin - citrondoft i lägenheten piggar upp.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Tack söta Eleonora för dina vackra ord!
Jag vill gärna ta till mig och följa alla råd.
Kramar

Christina sa...

Helt riktigt, mycket fina råd...
Jag försöker att leva så för man mår mycket bättre.

Önskar dig en skön dag vännen
Kram

Helena sa...

Vilka bra råd vännen.=)
Jag köper ofta kläder på Kapp Ahl och då har man 30 dagars öppetköp så jag provar aldrig där utan tar det i lugn och ro hemma istället.=)
Ja det är jobbigt att se att Vilda har ont så jag hoppas verkligen att allt löser sig till veckan.
Ha en skön dag vännen och hoppas solen lyser på dig!
Kram

Ingrid sa...

Det var många goda råd och mycket att tänka på. Visst ska man göra allt man kan för att må gott. Vi har ju bara detta enda livet!!
Ha en riktigt skön helg!
Kramar

Elisabeth sa...

Så vackert och viktigt tänk! Å alltid vill jag så gärna försöka tänka så... och det brukar jag lyckas med ett tag, och sen ramlar jag tillbaka till det gamla och invanda... och alla andra måsten får ta plats istället!
Men jag jobbar på det...!

Hade jag en skrivare så skulle jag ha skrivit ut dessa tänkvärda rader, och satt upp dem på kylskåpet...

Tack vännen... och mail kommer framöver!

Varm kram... ja, alltid!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

ok...kul att läsa!!!;)


Ha en underbar Söndag!!!!
~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan!!

Christina sa...

Ha en finfin söndag
Kramvännen

Gisan sa...

Tack för ditt fantastiska inlägg! Jag suger åt mig allt i den här vägen just nu. Jag orkar mer och vill mer mestadels i a f och då är såna här råd mycket bra att ha till hands för att fortsätta den goda trenden. Kramar...

Pia sa...

Kloka ord. Jag tror att man också ska lägga till att man ska göra något för någon annan. Ibland sådär. För det blir man också lycklig av. Så där lite spontant - inte för att man måste, utan för att man vill.

Ha det bra.

Kram

BiRDiE sa...

Precis sådär VILL man ju leva. Försöker i den mån man kan, men ibland glömmer man bort sig - stressen och oron kommer som ett brev på posten då.

Kristallena sa...

Jättefina ord. Man behöver få påminnelser hela tiden. Tack för en fin blogg!