torsdag 17 april 2008

VÄLGÖRENHET

De flesta av oss har väl någon gång skänkt pengar
till olika välgörenhetsinsamlingar
- många har kanske en stående överföring


Utrensade bra kläder brukar jag ge till
Stockholms Stadsmission
(efter tvätt och strykning)

TV-insamlingar kan också få en slant
och ERIKSHJÄLPEN

Men varje år köper jag kort från
MUN- & FOTMÅLANDE KONSTNÄRER
något så fantastiskt att kunna måla
med tårna eller med munnen!!


Här nedan visar jag årets vackra kort
målade av Lena Maria Klingvall
som föddes utan armar och med ett kortare ben.
Hon målar med både munnen och foten
och är mästare på skönskrift!







Vilken/vilka brukar du ge ett bidrag till?

11 kommentarer:

Christina sa...

Jag brukar alltid skänka till välgörande ändamål för det tycker jag att man gott kan göra.
Bara det kommer fram också.....

Önskar dig en skön dag vännen
Kram

Inkan© sa...

Jag har nog skrivit om detta tidigare ett par gånger på min blogg: att jag rensar och skänker till Myrorna eller till Stadsmissionen.
Dessutom stödjer jag 'Läkare utan gränser' varje månad - har numera automatisk överföring till dem. Deras arbete är livsnödvändigt och de har ingen jätteorganisation som kostar en massa bidragspengar.

Ingrid sa...

Just mun&fotmålande konstnärers produkter har jag köpt, jag vet inte i hur många år. Jag köper både korten och deras kalender.

Nu har vi varsin postkodlott både maken och jag och så jobbar jag för RK på Kupan 1 dag/mån.

Det är väl i stort min insats, sedan lägger jag ju slantar i bössan när RK har sina insamlingar förstås.

Kram Ingrid

Helena sa...

Vi har fadderbarn via plan sen många år tillbaka och sen är vi med i rödakorset.
Det blir en slant via tv insamlingar och lite andra fonder.
Kläder och möbler går ofta till Erikshjälpen.
Man skulle så klart kunna engagera sig och göra mer men det är ju alltid något i allafall.
Vi har inte hört något ifrån vetrinären och imorgon är hon ledig så vi lär inte bli något klokare före helgen.
Hon har ont och får smärtstillande och det är jobbigt att se men hon är en sån possitiv själ och håller humöret uppe.
Så fort jag vet hur det blir om vi måste åka till Upplands-Väsby eller om vi kan göra operationen här hemma så får du veta.
Tack för att du alltid bryr dig så mycket.=)
Ha en mysig kväll!
Kram

Anonym sa...

Vilka vackra bilder...det är fantastikt duktigt gjort, vilken prestation, men bara ett ben och inget annat att styra penseln med.
Oj
Jag är medlem i Röda Korset och bidrar på det viset, men lämnar inget månadsbelopp till välgörande ändamål. Det brukar bli 1-2 telefonpåringningar när det är insamlingsgalor på tv.
Kläder och annat som jag inte längre vill ha går alltid till Erikshjälpen eller vår lokala Rumänienhjälp.

Eleonora sa...

Christina - Inkan - Ingrid - Helena - Yvonne --- vilka fantastiska kvinnor ni alla är som delar med er så mycket !!!

Hannele på Hisingen sa...

Duktiga är dom, mycket av mina pengar går till olika loppis, både återvinning och välgörenhet ;)

Elisabeth sa...

Ville bara titta in lite nu och ge dig en stor stor varm kram i tanken... och säga att jag hör av mig lite bättre senare. Är lite mycket nu...

Jag har också köpt dessa kort... de är så vackra! Sen blir jag lika förundrad som du över hur man kan få till någe så fantastiskt med sin mun, eller sina fötter? Helt otroligt...! Jag skulle nog kanske lyckas med ett rakt streck, om jag satte penseln i munnen! Så deras skicklighet är bara att respektera och beundra.. tycker jag!

I övrigt skickar jag det mesta till myrorna... men i ärlighetens namn så är det också ett smidigt sätt att bli av med sådant som man inte vill ha kvar!

Var rädd om dig... min vackra vän!

Gisan sa...

Åh jag kommer ihåg att mamma brukade köpa kort från mun- och fotmålarna när jag var barn. Själv har jag ett fadderbarn jag ständigt skänker till. Kläder skänks alltid. Sen kan det vara slumpmässigt. Som igår kom 10 lotter från Psoriasisförbundet. Kramar...

Eleonora sa...

Hannele,
Duktig är du med. Tack för ditt svar. Kram
Elisabeth:
Att du hinner svara på bloggar nu när du har 1000 järn i elden! Tack rara du och hoppas fortsättning går lekande lätt för dig. Duktig är du med som sorterar och skänker. Visst är dom fantastiska dessa konstnärer!! Därför vill jag gynna dom. Kramis
Gisan:
Fadderbarn - det är bra! Det har min dotter med, så jag brukar ge också till honom.

DUKTIG - får man säga så numera?? Om kvinnor? Det är ju förutsatt att kvinnor är lika duktiga som män - eller?! - kanske mer.

Ordet duktig innebär (för mig) så många olika saker och är endast ett positivt utlåtande.

Kramisar till er alla

Pia sa...

Alla kläder (som inte är utslitna) skänker vi till Röda Korset eller Erikshjälpen. Samma sak med prylar och böcker. Och attraktiva tidningar. Pengar skänker jag ibland till Frälsningsarmén och Stadsmissionen. Fadderbarn har vi haft i många år. Köper förståss majblomma och köper tidningen Drogfritt Sverige. För övrigt väljer vi att handla rättvisemärkt så långt det går - det är ett riktigt bra sätt att hjälpa till på! Så är jag medlem i SNF och WWF. Sen blir det förståss lite slantar i olika bössor på stan då och då.

Kanske inte så mycket, men så här har vi valt att göra.