tisdag 28 april 2009

JA SE DET VAR ETT TÅRTKALAS DET!



Förutom min bamsetårta (jordgubbar, grädde, maräng) och rabarberpajen med vaniljsås bidrog seniordamer och -herrar med

drömkakor, bondkakor, finska pinnar, sockerkaka, marsipantårta!!

Denna gången var vi inte så många -- en spelade golf, två var på sjukhus, en var i Varberg och två som inte kom (kanske hade dom glömt?) Men gissa bara om vi åt och tog om flera gånger. Resterna har jag frusit in - bra att ta med sig till någon kommande utflykt.

Blommorna plockade jag ihop från trädgården och den vackraste var Julrosen som jag placerade vid min stora tårta.


Vårt diskussionsämne idag var: "Vilket är ditt första minne från barndomen". Jag berättade mitt då jag var 3 år, men konstigt nog hade flera av damerna raderat ut sina - sa´dom. En herre skakade bara på huvudet och sa´ att det minsann inte var något att minnas, tydligen trist och det gjorde mig litet ledsen

Nu är jag trött både i huvudet och i fötterna och dessutom mätt så jag nästan känner mig uppstoppad. Dagen blev lyckad och alla hade trevligt och ett är då säkert - dom blev mätta!

14 kommentarer:

Elisabeth sa...

Jag kan säga det hur många gånger som helst... du ÄR verkligen bara så fantastisk!
Du är också en sådan där som kommer med solsken till människor.... och jag hoppas alla "dina" seniorer inser vilken skatt de har i dig!

Varm varm kram... alltid!

Ps. Å det såg verkligen gott ut på bilderna..!!

Ingrid sa...

Så härligt gott det såg ut och så trevligt att få prata barndomsminnen även om alla kanske inte har så ljusa sådana.

Tack för din kommentar hos mig!
Nu är mitt trädgårdsland nästan färdigt, jag tar en bit i taget. Åke orkar tyvärr inte hjälpa till, så jag får klara mig på egen hand.
Vi åker till Sicilien den 12 maj och blir borta 1 vecka. Det ska bli så roligt att få träffa Eva och hennes familj igen. Det är 1 år sedan vi sågs senast.

Ha det riktigt gott Eleonora!
Kram Ingrid

Bilder från min kamera sa...

Kikar in lite snabbt för jag skall strax iväg igen. Nu är jag frisk, och ingen är gladare än jag. Det var en riktig pärs det jag drog på mig.

Har redan varit ute en runda tidigt på morgonen. Vilken fin varm och skön morgon där vid havet. Alldeles stilla spegelblankt vatten, änder som nyss vaknat, trafiken långt bort, småbåtar som låg i det blanka vattnet. Kunde det bli mer perfekt, nej det kunde det inte. Magnoliaträden hade slagit ut sedan jag gick där sist. Kameran hade jag naturligtvis med mig, den finns alltid med i väskan.

Nu ska jag se till att komma iväg.

Kikar in till dig lite senare idag, ville mest tala om att jag är frisk igen.


Kram vännen och har en riktigt fin dag. Hoppas du har samma fina väder som jag. Redan 30 grader i solen.

Vinkelevink!

Helena sa...

Den tårtan är så god.
Vi brukar göra den med hallon eller blåbär i.=)
Här har vi druckigt kaffet ute i solen idag.
Nu är det härliga dagar.
Vad gulligt av dig att anteckna Vildas födelsedag i din almanacka.=)
Datumet är helt rätt.=)
Ha en mysig kväll vännen!
Kram

Hannele på Hisingen sa...

(det finns inga finska pinnar i Finland :)
Trevlig Valborg!

Bilder från min kamera sa...

Din marängtårta ser verkligen god ut. För egen del är marängtårtor nummer ett. Skulle kunna sätta i mig en sådan helt på egen hand, utan problem. :)

Allt som du bjöd på låter så gott, förstår att du efteråt nästan kände dig uppstoppad.

Många kanske har tråkiga minnen i bagaget, och helst bara sådant som vill glömmas bort. Än en gång hade ni trevligt vid er träff, och det är liksom det som är meningen när man träffas. Blomdekorationen var så fin. Minsta lilla blomma på ett bord kan lysa upp hela rummet.


Kram kära Eleonora.

Anonym sa...

Ojojoj vilket kalas, så många tårtor och kakor!
Tårtan du bakade har jag också recept på, mitt heter "Britta-tårta"! Kärt barn har många namn, eller hur?

Du får ta ett extra varv runt kvarteret så har du snart promenerat bort kalorierna.
Kramar!

Gisan sa...

Ojojoj vilket kalas! Det ser verkligen smaskigt ut och fint dekorerat också. Kramar...

Pärlan sa...

Så gott det ser ut förstår att det var trevligt.
Önskar dig en trevlig Valborg min vän
Kram på dig

Helena sa...

Önskar dig en trevlig afton vännen.
Kram!

Elisabeth sa...

På min promenad med Pontus P så möter jag nästan varje dag en kvinna med en liten tax... och hon är så så lik dig! Vi hälsar lite på varandra, men inte mer. Men jag skulle gärna vilja gå fram till henne och fortsätta prata om det jag "pratar" med dig om här... om det vore du!
Men det får bli ett önsketänk tills vidare... eller tills den dag då vi faktiskt möts. För DET kommer vi att göra, min vän...

Sen... jag tänkte även på dig när jag gick och handlade idag. Å jag måste bara få säga det... jag beundrar dig. Får jag bara ett uns av den personlighet och styrka som du bär den dagen jag hamnar i övre tjej-åldern.. då har jag lyckats. Tack snälla Eleonora, för att du finns! Du är en stark förebild för mig...

Varm kram..

Elisabeth sa...

Äsch, jag skulle ju önska dig en trevlig kväll också! Det är viktigt... både att önska det för någon, och sen att faktiskt få ha det!
Så jag önskar dig en fortsatt trevlig kväll, och hoppas verkligen att du har det!

Varm kram igen...

Musikanta sa...

Jag hade faktiskt tänkt att ha "Mitt första barndomsminne" som ämne i fredagstemat för maj. Men så tänkte jag att det kanske skulle vara traumatiskt för många - det var ju meningen att det skulle vara något trevligt och angenämt. Får väl skriva något själv om det någon gång...

För mina tidigaste barndomsminnen är nästan alla trevliga och förknippade med MAT. Jag tyckte att det var konstigt att dina vänner inte hade något att komma med - synd att jag inte var med!

Men då hade det förstås varit en bortkastad dag i fråga om bantning! Jag som älskar tårta och kakor...
Många kramar/M

Musikanta sa...

Jag hade faktiskt tänkt att ha "Mitt första barndomsminne" som ämne i fredagstemat för maj. Men så tänkte jag att det kanske skulle vara traumatiskt för många - det var ju meningen att det skulle vara något trevligt och angenämt. Får väl skriva något själv om det någon gång...

För mina tidigaste barndomsminnen är nästan alla trevliga och förknippade med MAT. Jag tyckte att det var konstigt att dina vänner inte hade något att komma med - synd att jag inte var med!

Men då hade det förstås varit en bortkastad dag i fråga om bantning! Jag som älskar tårta och kakor...
Många kramar/M