måndag 13 april 2009



Jaha så var då gardinerna färdigsydda! Jobbigt var det för mina små värkbrutna händer - att sy med linnetyg och foder - ojoj så tungt det var. Den nya stången har inte kommit på plats än och lite "piffing" återstår (bla att dölja rören till vänster). Men jag ville hänga dem på plats trots att det inte är helt klart - hängande över en stol blir dom bara skrynkliga.


Sänggavel och överkast återstår att tillverka. Det får bli när jag orkar med.


Ännu en högtid är över och det känns faktiskt ganska skönt. Jag förstår inte varför det alltid blir så stressigt till en storhelg. Det är ju dagar som alla andra! Och varför måste alltid något speciellt hända ?..... familjeträffar, middagar, vänträffar, grillparty osv?? Så blir det snart pingst och sedan mids...... nej stopp!!


Hoppas i alla fall att ni alla haft sköna, goda och härliga dagar .... oavsett med eller utan festliga tillfällen.


16 kommentarer:

Bilder från min kamera sa...

Så fina dina gardiner blev. Förstår att det var tungt att sy med foder och allt. Tycker när jag syr gardiner att hela köksbordet är belamrat, hur skulle det då inte var med dina och foder till. Men är man envis går allt, även om man kan muttra för sig själv under tiden. När allt däremot är klart så skiner man upp som en stor sol. Brukar också hänga upp det som är färdigstrukit, att hänga över en soffrygg blir det bara veck och skrynkligt. Att stryka om är inte speciellt kul.

Då var påskhelgen över och allt med den. Håller med dig fullständig, varför denna hysteri stess vid varje storhelg. Jag är enormt glad att jag slipper befinna mig i en sådan situation. Jag bara känner hur skruvad upptill jag skulle bli. Det är passé sedan flertalet år tillbaka som gift. Men ändå har jag aldrig hållit på så oavsett storhelg. Lagom är bäst.

Jag och äldste sonen ventilerade faktiskt sådant för ett tag sedan. Middagar hit, och middagar dit (som gift) som jag till slut bara avskydde som pesten. Det var också hos människor jag inte var speciellt förtjust i, men som jag ändå fick hålla skenet uppe vid. :(

Tror att man skulle bli klassad som konstig om man sitter själv till exempel en midsommarafton. Därför det är en sammankomst, där man skall vara social osv. Ja herre min gud. För min del medverka jag där jag känner att jag vill, annars tackar jag nej!

Håller också med i det du skriver..."varför måste alltid något speciellt hända". Ja, det kan man undra. Oavsett så känns det som om många blir riktigt hispiga vid alla dessa storhelger.
Kundvagnar är så fulla av mat och bolaget hinner knappt plocka fram nya flaskor förrän det redan är rensopat på hyllorna.

Påskhelgen njöt jag av solen både på balkongen och på annat håll. Lung och behaglig tillvaro blev det för min del under helgen.

Varmar kramar och en fin dag hoppas jag du få kära Eleonora.
Vinkelevink!

Gisan sa...

Åh vilka vårfina gardiner! Hos oss är det lugna gatan även på lite "större" helger och det tycker jag är skönt. Jul firar vi i a f så länge barnen är barn. Men påsk är inget mer än att barnen får påskägg. Vi njuter av att det är långledigt. Kramar...

Helena sa...

Vad jättefint det blev vännen.
Med ny sänggavel och nytt överkast blir det helt underbart.
Jag är verkligen jättedålig på att sy så att fodra gardiner skulle jag aldrig våga ge mig på.
Håller med om att det är skönt att påsken är över.
Det är mest jobbigt med storhelger nu för tiden tycker jag.
Jag orkar inte inte fara hit och dit på middagar och annat som jag gjorde förr.
Ha en skön kväll vännen!
Kram

Skatan sa...

Efter månader av surfande hamnar jag så här igen :) Så roligt att hitta hit...det var ett tag sedan. Du kommer garanterat inte ihåg mig, det var ett tag sedan jag var i farten.

Nåväl. Vill bara säga hej och önska en trevlig vkäll!

Anna Skata

Magdalena Martin sa...

Hej Eleonora,

Det var verkligen länge sedan, har saknat dig! vad roligt att du hitta tillbaka till min vanliga gamla blogg. Jag har faktiskt varit där sedan september(!) så då har du mycket att tag igen!! :)
Nej jag har inte flyttat, vi har bott i hus sedan jag började blogga ;) så sedan 2006 har vi bott där vi bor :)
Ha en jättefin vecka, stor kram!
/Magdalena

Bloggblad sa...

Jättesnygga gardiner! Jag såg tyget på nära håll längre ner. Skulle önska att jag var ambitiös nog att fodra, det blir så snyggt fall då.

Elisabeth sa...

Jag tror, fast kanske har jag fel, att stora och familjära sammankomster var än mer vanligt förut... men att det alltmer går mot en förändring. Folk har varken tid eller råd att åka bort, bjuda på stora middagar och/eller släktkalas.

Varm kram...

Ps. Väldigt fina gardiner blev det...

Pärlan sa...

Men så fina gardiner, gillar mönstret jättemycket!
Så duktig du är som syr.....
Ha det gott vännen
Kram

Ingrid sa...

Hej Eleonora!
Jag letade efter din mailadress, men hittade den inte. Tänkte skriva till dig lite om sonhustruns handoperation, det får bli några rader här istället.

Hon har stelopererat vänsterhandens tumme, för den har blivit så missformad i leden så att hon höll på att förlora tumgreppet. Operationen gjordes under narkos och nu är hon sjukskriven i 2 månader. Jag pratade med henne idag och hon mår hyfsat, men har såklart lite ont. Nu hoppas vi givetvis att det ska läka bra och att tummengreppet kommer att fungera, det är ju viktigt!
Det är ett elände med reumatism och Carina har formen SLE och dessutom epilepsi, så hon är inte så pigg och måste medicinera mycket, vilket ju också sätter ner orken.

Nu ska jag åka och köpa penséer!
Kram Ingrid

Helena sa...

Tack för att du tänker på oss vännen och för dina fina kommentarer.
Ha en skön dag!
Kram

Bilder från min kamera sa...

Dagen idag ser riktigt behaglig ut sett inifrån fönstret, men jag som tagit min promenad vet att det var inte riktigt så. En rätt blåsig kall vind gjorde att det blev en aning småfruset där jag gick. Däremot där det var lä kändes det riktigt skönt. Blåsten förstörde ändå värmen,och det blåser reellt.

Men, min promenad som jag försöker göra till en vana blev av. Känner mer och mer hur viktigt det är att ut och röra på sig. Det ger resultat på sikt, tänker mest på det inuti kroppen som skelett och hjärtat som mår bra av att promenera. Någon form av övervikt har jag aldrig haft,så av den orsaken behöver jag inte ut och gå.

I min närhet finns något släktrelaterat, som sitter bakom ratten och aldrig någonsin använder benen. Har försökt tala om för vederbörande att det där är inte bra. Men allt som oftast pratar jag för döva öron. Ett slags försvarstal med ursäkter som eka ihåligt är vad som kommer tillbaka. Har verkligen lindat in mina ord i bomull för att inte personen skall ta illa vid sig, men inget biter så sett. Men det är den personens liv, och alltför många kilo är också den personens dilemma, inte mitt. Mig skulle det skrämma om jag vore i den sitsen.

Skrämmande är också att många upp i åldern som du skrev hos mig, har resignerar. Måtte jag aldrig komma dithän. Någonstans inbillar jag mig att jag upp i högre ålder skall vara alert och fortfarande bry mig om mig själv.

För några par år sedan gick det dagligen en äldre kvinna förbi utanför. Snitsig till max med snäv kjol och kavaj. Hade lite svårt att bedöma hennes ålder, men så en dag mötte jag henne. Jag tippade på ungefär 85 år. Hon var smärt och slank, verkligen så fin. Rak i ryggen och snygg i håret. Hon brydde verkligen om sig själv. Håller med det finns en och annan "pärldam"

Varm kram vännen och njut av dagens sol vilket, jag hoppas du har hos dig!

Isabelle sa...

Härligt med nya gardiner! Det gör så otroligt mycket för ett rum att byta gardiner. Duktig är du också som syr själv :)
Ta hand om dig. Kram!

Musikanta sa...

Som du förstår har jag inte haft mycket tid över till att läsa bloggar - men nu har jag i alla fall läst om dina vedermödor vid symaskinen och allt övrigt du skrivit sen sist.

Jag har aldrig någonsin vågat mig på att fodra gardiner - det räcker med att jag syr i veckband och raka sömmar för övrigt.

Ditt inlägg påminner mig om att jag har gardiner som ska sättas veckband i för att kunna hängas upp. Köpte dem tidigt förra hösten så det är dags nu...

Dina gardiner blev jättesnygga - jag älskar stora blommor typ Svenskt Tenn...

Gisan sa...

Tittar in med en fradagskrm och önskan om en fin helg!

Tankevågor sa...

Det blev ju jättefint! Förstår att det måste ha varit tungt att sy och fixa med allt det där tyget med foder och allt. Bra jobbat! :-)
Kram

Bilder från min kamera sa...

Startade upp datorn igen mest för att se så uppkopplingen var tillbaka. Den försvann en kort stund tydligen, eftersom den redan är ok igen.

Min internetuppkoppling finns aldrig något att klaga på. Sällan eller aldrig är det enbart kort stund det kan försvinna. Sådant är godtagbart mot vad man kan höra andra berätta.

Tack rara Eleonora för dina rara värmande kommentarer. Att göra grafik är ett ganska petigt projekt i sig. Minns allt förväl första gången jag skulle ge mig på sådant. Usch och fy så många fula ord som dansade upptill när det inte blev som jag ville, eller förstod.

Programmet jag hänvisade till är bara på engelska. Något jag kan tycka är lite synd även om jag förstår det mesta. Men vissa ord på engelska allrahelst på internet-termer kan var svåra att förstå.

Dagen idag var tänkt att gå ut en runda, men kände att orken inte fanns där. Eftersom det tar sin lilla tid innan jag kommer utanför dörrhandtaget så blir jag bara trött i pannan om jag en dag som denna känner av det orkeslösa.

En liten box vin kan vara förrädiskt då man inte vet hur mycket som sjunkit innanför kartongmaterialet. :) På min semester uppe i Västerbotten förra året, rann en sådan ner i min hals, men utspritt på ett par veckor. Är det semester så är det, och det reellt.

Livet består bara av en period och den skall man verkligen tar tillvara på. Nästa period blir någon helt annanstans. Dit förhoppningsvis är det låååångt.

Kollade vädret i dag på nyhetsmorgon, vad jag förstod skulle det i allafall här, hålla i sig med både sol och annat. Hoppas att du får solen med dig dit du åker, och att du får en riktigt trevlig tid där. Är alltid trevligare med sol och värme.

I mitten på Maj månad är det tänkt att jag skall åka till Värmland. Hoppas också det blir så. Yngste sonen med sin familj bor där. Inte ofta vi kan ses, då avståndet inte är gångbart.

Nu ska jag sätta igång och steka biffar, förhoppningsvis är fläskfärsen tinad. Glömde lägga den i kylskåpet i går innan jag slocknade i drömmens sköna värld.


Önskar dig en riktigt fin solig helg med inköpt vin och allehanda trevligheter. Man gör så gott man kan för den egna trivseln.

Kramkram och vinkelevink!