fredag 17 april 2009

NU TYCKER JAG FAKTISKT ATT DET ÄR LITET KUL



..... att mina pelargoner blommar för fullt! Jag kanske tjatar på för mycket om dom här pysslingarna, men jag är så glad att det har lyckats så väldigt bra. Men ännu dröjer det innan dom får komma ut till balkongen. Så länge det är risk för frost får dom stanna inne i matrumsfönstret.

Nästa vecka - på tisdag - reser jag bort några dagar. Tåget tar mig via Göteborg till Halmstad , där jag som vanligt ska hälsa på min svåger, som ju numera är ensam sedan min syster avled för fyra år sedan. Han är ganska ensam och dottern bor långt bort, så det är inte ofta han får främmande.
"Du kan inte ana hur välkommen du är", sa han i telefonen sist till mig. Då ska jag laga litet god mat åt honom, pyssla med tvätt och kläder, så han ser fin ut. Han är noga med sina kläder - har man bott i Italien i nära 60 år, så blir man nästan som en Armani eller Valentino. Vi brukar ha mycket trevligt tillsammans - men jag har de senaste gångerna haft otur med vädret. Sist var det snöstorm! Hoppas jag slipper det i år.



Hit går jag varje dag och andas in den salta havsluften och tittar på havet. Det är helt underbart för en Vattuman som jag. Nu ska jag välja ut en bra bok att ta med, en deckare till svågern och något kärleksfint till mig. Även om vi sitter tysta och läser, har vi trevligt tillsammans.

Innan jag reser hör jag av mig. Nu vill jag önska alla goa bloggare
en riktigt skön helg med sol och värme!




14 kommentarer:

Bilder från min kamera sa...

Så fina dina "Pelargoner" ser ut. Lyser verkligen upp där i fönstret. Ännu kan man höra hur det pratas om frost på vädret, i olika delar av landet.

Riktigt kände känslan och omtanken om din svåger. Att mista sin partner-syster är något som tar lång tid att vänja sig vid, om man någonsin gör det. Sorgen lindras med åren, men saknaden finns alltid kvar som ett öppet sår.Blir den sedan ensamhet av det hela så förstår jag hur välkommen du måste var från hans sida sett.

Att läsa varsin bok, är inte alls fel. Alltid behövs inte orden sägas, även en tystnad människor emellan kan kännas fint.

Skall hålla tummarna riktigt hårt att du skall få det solskensväder du önskar dig, plus att värmegraderna stiger och blir riktigt behagliga.

Bilden på havet strandkanten, måste var balsam för själen. Så vackert det ser ut. Alla människor skulle har sin lilla oas att gå till när livet på olika sätt blir för mycket att handskas med. Jag har mitt hav dit jag går så ofta jag kan.


Nu skall jag ordnar till lite kaffe. Har bakat "Franska våfflor"
det är gott och gör inte ont dit det kommer.


Kram vännen och har det allra bäst!

Anonym sa...

Gullegumman!
Jag ler medan jag läser.
"nu ska jag ta hand om honom"
Du är allt en liten pysslegumma du, som gillar att göra det trevligt för omgivningen!
Hoppas du får en skön och avkopplande tid!
Varmaste kramar

Helena sa...

Tack vännen för dina fina kommentarer.....jag blir varm i hjärtat när jag läser dem.=)
Du har verkligen lyckats bra med dina pelargoner.
Jag var ju lite sen att sätta om min Mårbacka men andra sidan så dröjer det ett bra tag innan jag kan njuta av den ute men tanke på kylan.
Gulligt av dig att ta dig ann din svåger.
Förstår att han uppskattar ditt sällskap.
Ha en skön helg vännen!
Kram

Gisan sa...

Det låter som du också har en underbar kommande helg att se fram emot :-) Härligt! Kramar...

Bilder från min kamera sa...

Utvilad skall man nog var när ögonen titta på ett nytt program. Satt själv en lång stund innan jag fick kläm på hur det fungera. Eftersom jag sitter mycket i två andra program jag har så är olika program trots allt rätt snarlika. Är man däremot inte van att sitta och göra omändringar på foto eller göra grafik kan det kanske vara lite svårare. Har hållit på med grafik och dylikt i över åtta år, så en del har jag lärt mig. :)

Vill att du gå in på min blogg igen och läser mitt inlägg för dagen. Vill gärna veta vad du tycker om det du hör när du lyssnat klart. Mitt ordval blir amazing.

Kram kära Eleonora. Tack för dina ord denna Lördag på min blogg!

Elisabeth sa...

DU har kommit att bli en mycket god vän för mig.. på många sätt! Å jag säger som Marskatten... gullegumma! För DET är du... inte bara för din svåger, vet jag! Du bär många med din omtänksamhet och värme... och vi som får ta del av den kan bara skatta oss lyckliga som fått möta dig! Så är det...

Varm kram... alltid!

Helena sa...

Vovvarna har inte fått träffats än men nu när Vildas morfinplåster är borta så är det ingen fara.
Så länge vi har koll på dem så kan de få vara tillsammans.
Ut får de däremot gå en och en.
Vilda ska helst vila hela tiden så just nu har hon fått en bur av liggande stolar runt sig.
De håller Ella borta och henne själv på plats.=)
Jag vill inte att hon ska behöva ligga i bur eftersom hon inte gillar det men att vi lägger stolar runt henne gör henne ingenting.
Nu har Anders åkt för att köpa lite mat och nått gott att tugga på tills senare när vi ska se på film.
Ha en skön kväll vännen!
Kram

Stina sa...

Härligt med pellisar.:-) kramis

Pärlan sa...

Tycker att du skall vara stolt över dina Pelargoner själv har jag inte det tålamodet utan köper färdiga varje år.

Du får det säkert skönt på din resa.

Ha det gott vännen
Kram

Ingrid sa...

Det är ju härligt när man lyckas med sina blommor, klart du ska skryta lite med dem!!

Så trevligt för din svåger att du åker och hälsar på hos honom igen, jag förstår att du är mer än välkommen.

Hörs vi inte innan du åker så önskar jag dig en trevlig resa redan nu!!

Kram Ingrid

Bilder från min kamera sa...

Godmorgon kära Eleonora!

Önskar dig en solig och fin Måndag.
Snart skall jag med några andra ut och göra stan. Lite lagom göra stan, inte som när man var ung, då for man runt som en virvelvind. :) I dag har väl verkligen lugnet lagt sig i den bemärkelsen. Men oj så jag längtar tillbaka till tiden när jag fick min första lägenhet. Huset är visserligen rivet, men ett nytt står där som i princip i utförandet ser snarlikt ut.

Brukar ofta tänka, där uppe i dom fönstren var min lägenhet. Det var en tid som jag aldrig glömmer för den var perfekt ut i alla avseenden.Flytta hemifrån, kunna rå sig själv det var värt mycket.Känns bra att har haft en sådan tid under några år i livet att se tillbaka på.


Varm kram vännen och en bra måndag önskar jag dig!

Helena sa...

Jag blir alltid så glad av att läsa dina fina kommentarer.
Tack för allt du ger vännen.
Kram

Musikanta sa...

Önskar dig en trevlig resa. Hälsa din svåger! :-)
Varm kram/M

Anonym sa...

Så du var i Halmstad när jag var i Falkenberg... där ser man hur nära man kan vara och ändå långt ifrån. Vädret var ju fantastiskt så helgen måste ha varit bra! Kram