fredag 3 juli 2009

UT PÅ SJÖN

............ ville visa vännen E litet av Stockholms skärgård, så därför gjorde vi en tur med en Waxholms-båt till - just Waxholm! Båtarna utgår från Strömkajen, vid Nationalmuseum och med slottet mitt emot. Just då molnigt och grått.



Här passerar vi just vandrarhemmet "af Chapman"

Vi satt på akterdäck i strålande sol men med härlig vind i ansikte och hår och med varsin lättöl i handen.



Färden tog en dryg timme och underbart vacker natur vartän vi såg.

Framme i Waxholm "Skärgårdens Pärla" - en levande kommun med ca 60 öar och nästan 11.000 fasta invånare.
Gustav Vasa lät 1548 bygga Waxholms kastell och staden har framför allt vuxit i anslutning till fästningsverken. Det nuvarande kastellet - en magnifik sevärdhet - stod färdigt 1863. Genuin bebyggelse med snickarglädje och punschverandor!
Hamngatan


Lunchtid var sedan länge passerad och jättehungriga stannade vi till för att äta varsin salladstallrik hos Galleri Lena Linderholm. Jag tog färska rödbetor med chevreost på en bädd av ruccola - jättegott!
Efter lunchen strosade vi runt i Lenas Galleri - ögonfröjd så långt det gick att se!!






En underbar utflykt i strålande sol och med friska vindar!
Trötta och nöjda kom vi hem och jag fixade middag med rökt lax + hollandaisesås som entré och färsk lax i ugnen med sallad till varmrätt. Mums!

12 kommentarer:

Ingrid sa...

Så trevligt ni verkar ha haft det. Det är ett bra sätt att komma ifrån värmen lite - att dra till havs.

Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram Ingrid

Anonym sa...

Ser helt underbart trevligt ut! Vilka vackra tallrikar hon hade i butiken. Antar att dom kostar en slant.... Stockholms skärgård är väldigt vacker! Ha en fin helg!

Elisabeth sa...

Näsch, jag behöver nog kanske inte åka till Stockholm... jag njuter ju för fullt att sitta här och läsa dina fantastiska reseskildringar... tack snälla!

Fast det är klart... att uppleva det i verkligheten är nog inte helt fel det heller!

Varm helgkram...

Inkan© sa...

Vilken härlig utflykt och just Waxholm är ett fint resmål.Jag har aldrig åkt båt just dit- bara kommit landvägen...
Det blev ibland lunchhål när jag och teaterchefen skulle ut till Marholmen. Då tog vi ibland en buss till Waxholm och lekte turist några timmar.

Dina foton får mig att fundera på om det inte vore dags med en båtresa.

Helena sa...

Ser att du haft ännu en trevlig dag med din vän.
Underbara bilder.
Den blåvita keramiken var helt underbart fin.
Såg att du skrivit hos Åsa och lämnat en länk till dig.
Den fungerar inte så du har nog skrivit nått fel.
Ha en skön dag vännen min!
Kram

Tankevågor sa...

Åh vad härligt! Jag undrade just om du och din väninna kom iväg ut dit.
Härliga bilder! Själv har jag inte varit iland där än i sommar men det kommer det med. Vi brukar åka dit någon gång varje sommar med vår båt.
Ha det så bra! KRAM!

Bilder från min kamera sa...

Ännu en trevlig tripp med fina somriga bilder. Gillar fotot där det står Galleri osv, får en gammaldags känsla över den bilden. Att åka båt stor eller liten försöker jag undvika, men för dem som tycker om det är det säkert en skön känsla med vind i håret, och allt som finns att se. Låter som en helt underbar utflykt.

Idag när jag vaknade var det mulet så jag beslöt mig för att stanna inomhus. Men efter frukosten en timme senare började det klarna upp, men då hade jag redan bestämt att denna dag skulle bli en städdag. Värmen är inte lika påtaglig längre, för då hade ordet städa flugit sin kos. :)

Jag satte igång med en storrengöring i badrummet, köket fick sitt, men i lite mindre omfång, hallen fick också ett svep med den där apparaten.

Har också gjort kalops,och för en stund sedan bakade jag en mjuk kaka. Rensat ut ett skåp i köket som det ekade i efter min framfart. Den energin jag vaknade med i dag, var det länge sedan jag hade, men i morgon är den puts väck, jag kan mig själv vid det här laget. Ingen energi vara mer än en dag numera.

För övrigt har det varit fina soliga dagar här i den delen av Sverige jag bor i, men alla har vi säkert fått tagit del av den sommarvärme som nu lagt sig en aning. Skönt med lite svalare väder.

Har också för en stund sedan pratat med sonen-sonhustrun och mina barnbarn i tele, alla mådde bra. Där var det mulet och det regnade ganska så mycket.

Med andra ord har denna dag varit innehållsrik på många sätt.
Nu tycker jag att jag gjort mig förtjänt av kaffe och nybakat så det skall jag fixa till.

Varm kram till Dig kära Eleonora. Har det nu riktigt bra på alla sätt!

Dubbelörn sa...

Härliga bilder som vanligt :). Visar den bästa sidan av sommar Stockholm!

Äntligen börjar ett kök ta form o nästa vecka då invigs det. Tack o lov så verkar köksrenoveringen gå på räls ;).

Stor kram

Gisan sa...

Åh så mycket underbara bilder! Tack för att jag fick följa med in på Lenas Galleri! :-) Kramar...

Bloggblad sa...

Tänk, där har jag aldrig varit, men planer finns på att åtgärda det. Dock inte denna sommar.

Rödbetor... mmmm....

Eleonora sa...

Ingrid:
Jajamen vi hade mysigt. Att vara på haven är härligt - i alla former!

Havsskatten:
Allt var dyrt i affären MEN otroligt vackert!

Elisabeth:
Går ju att genomföra om du önskar, när du kommer till Sthlm men det tar en hel dag.


Inkan:
Tycker det låter som om du är mogen att åka ut dit igen!


Helena:
Jag har rättat till länken hos Åsa. Hoppas det funkar ifall hon skulle vilja svara. Du kan tro att keramiken var fin - ALLTING! Bara vill ha!

Londongirl:
Längre fram i sommar kanske - men du, glöm inte att titta in till Lenas Galleri! Så fiiint!


Erika:
Tack för lång kommentar, har svarat direkt till din blogg.



Dubbelörnen:
Det gläder mig att höra att det nuvarande arbetet går på räls!! Det blir spännande få färdig-bilder.


Gisan:
Önskar jag kunde ta med dig i verkligheten på denna fina tur!


Bloggblad:
Du kan väl alltid sätta Waxholms-tur på din önskelista!

Tack alla rara för fina kommentarer. Stor kram till hela bunten!!

Laila sa...

Det är bra att passa på när man har gäster. MAn blir lite lätt hemmablind annars... .-)