måndag 27 juli 2009

SEMESTERDAGAR I DALARNA.....

........ANDRA UTFLYKTEN GICK TILL ....
Klicka för att förstora bilderna

Vi körde till Edsbyn och den första
gården vi besökte var
Mårtes i Ovanåkers socken
Hälsingeböndernas ambition att bygga stort och vackert har i alla tider väckt beundran. På vissa gårdar fanns två eller till och med tre bostadshus, ibland använda för generationsboende eller som sängstugor och festbyggnader.
I perioder hade varje socken sitt eget sätt att bygga, vilket fick sitt främsta uttryck i de välkända brokvistarna.
I hälsingegårdarna finns magnifika interiörer med vägg (o tak)-målningar, schablonmålningar och tapeter.
Till hälsingegårdarna hörde också ståtliga logar, resliga härbren, lador, smedjor, bryggstugor, torkhus för säd mm.



Ett förmöget hem






Här hade man t o m böcker!




Notera den snillrika symaskinen


Besök hos Ol-Anders i Alfta socken
Tyvärr var gårdarna inte öppna för visning, så vi fick nöja oss med att fotografera utsidan.



På hemvägen fann vi detta Zanussi-kylskåp
under en hög lada, men ostbitarna
var för stora, så det blev inget köp

Denna trevliga fredag avslutades med
en härlig laxmiddag och rosévin
Jag har det oförskämt bra!

12 kommentarer:

Bilder från min kamera sa...

Nu har jag klicka på alla dina bilder, inte en gång utan flera på varje bild. Vackert är ett litet ord i sammanhanget. Jag finner inga bra ord för att uttrycka allt du visar.

Att besöka Hälsingegårdarna är en stor önskan hos mig. Där dessa gårdar står stolta och magnifika är mentalt sett så stort att orden inte räcker till för att skriva hur stort.

Så enastående fint att inte mycket kan mäta sig med detta fina. Den lilla symaskinen var verkligen roligt att få se. Långt skiljer den sig från dagens flotta snitt, men den på bilden gjorde säkert det den skulle.

Logar,lador och allt som hörde till dessa gårdar förr, är i sin helhet så bedårande. Tänk om allt detta kunde tala, vad mycket vi skulle få tar del av.

Strosa runt och se allt det
här kan inget annat mäta sig med. En svunnen tid som till viss del finns kvar i.o.m dessa välbevarade gårdar, är en stor ynnest för dem som kan tar sig dit och beskådar allt det!


Kram och tack snälla Eleonora för alla bilder du visar. Så roligt att få se då jag bara avgudar det som fanns förr.

Eleonora sa...

Erika:
Tack själv vännen för dina varma ord. Ja, storslaget är inte ord nog vad det gäller hälsingegårdarna. Det var underbart att få gå runt i allt detta gamla och välbevarade hem. Hoppas du själv ska få tillfälle bese dem någon gång i livet. Men varje landskap har ju sina specialiteter och säkerligen har du mycket fint att visa upp från Blekinge.
Kram kram

Carolina sa...

Du glömde väl inte att äta lunch idag?
Fina bilder!

Varma Kramar

Gisan sa...

Åh så underbart att titta på dessa bilder! Sen sa det "Gulp" i min strupe då jag såg bilderna från Alfta. Det är där min pappa och hans fru är begravna. Jag har längtat efter att besöka deras Minneslundsgrav ända sen i våras och bestämde mig i helgen för att ta en tur om ett par veckor. Så ser jag då Alfta i din fina blogg. Det gjorde gott :-) Stora kramar...

Eleonora sa...

Carolina:
Nähä du idag kom jag ihåg för jag var såå hungrig!

Gisan:
Tänk att jag kunde ge dig en liten upplevelse genom bilder från Alfta. Det var roligt!

Hannele på Hisingen sa...

Så mysigt det ser ut, härliga bilder.

Helena sa...

Vad otroligt fint.....vilka underbart bevarade gårdar.
Målningarna på väggar och tak är så fina.
Ha en skön dag vännen min!
Kram

Elisabeth sa...

Tittar bara in lite som hastigast nu och lämnar en godnattkram... återkommer imorgon!

Sov så gott, min vän...

Musikanta sa...

Man blir alltid lika förvånad över hur fantastiska konstskatter som finns lite överallt - i sådana här gårdar som du skriver om och i många små kyrkor som jag spelar i.

Det har varit roligt att få följa med dig på din utflykt och titta och klicka på de fina bilderna.

Tyvärr kommer vi aldrig så långt norrut mer än till Stockholm. Reste som bussvärdinna för länge sen på en resa "Midnattssolen" och vet att det finns massor av saker att se i Norrland...
Många kramar/M

Eleonora sa...

Hannele - Helena o Elisabeth: Tack för rara hälsningar. Den 28 var jag i Öregrund och sov över hos min "franska väninna" och hennes man. Hade det härligt gott!

Musikanta:
Jag du skatter finns det verkligen i vårt land. Hur mycket som helst! Och man skullle kunna hålla på och fortbilda sig oändligt - synd bara att man nu för tiden har så kort minne. Men tillsammans med ögon, öron och tal måste väl alltid någonting fastna.

Elisabeth sa...

Å jag tycker nog att du har ett rätt fantastiskt minne du också! Mitt minne fick lite hjälp på traven idag... av några anteckningar jag hittade i ett gammalt kollegieblock.
Men sen är det kanske också så, med de minnen som alltmer börjar att poppa upp, att de vågar sig fram lite nu.
Idag, och speciellt efter den fantastiska Stockholmsresan, som fick mig att dra in lite ny och välbehövlig luft, så finns det en liten begynnande trygghet att stå på.
En sådan där trygghet som alla sorgliga minnen behöver för att våga sig fram...

Sen måste jag hålla med Erika i hela första stycket som hon skrev... tack snälla, du är helt fantastisk på att dokumentera ditt liv och dina äventyr!

Vår dag har varit ungefär som vanligt, förutom ett avbrott för storhandling på Willys. Vi hade tur och fick skjuts av sonen med flickvän...

Varm kram... som alltid! Tack också för ditt stöd, och din omtanke om oss. Kan aldrig värdera det nog... tack snälla!

Bloggblad sa...

Så roligt! Jag har varit i Alfta med omnejd flera gånger och avnjutit diverse gamla fina hem.