onsdag 8 juli 2009

EN OLYCKA HÄNDER SÅ LÄTT

............ här är min skadade arm!



På söndagen i förra veckan var jag med dottern ute på kolonien för att hjälpa till. Jag hann göra en hel del men så hände detta:

Jag skulle passera mellan en tillfälligt parkerad bil och gånghäcken. En liten "Paris Hilton"-hund satt i bilen och genom det öppna fönstret i framsätet hoppade han upp och skällde/skrämde mig, så att jag ramlade in i häcken - högerarmen flög upp i luften ...... och träffade sidobackspegeln ..... som rev upp hela huden!! Tuff (?) och van av liknande olyckshändelser - vek jag bara tillbaka huden och dottern kom springande med en nystruken kökshandduk och svepte om såret. Hon ville ta mig till sjukhus, men jag sa nej, nej - dom kan inget göra.

Väl hemma la jag om sterila kompresser och höll armen i stillhet. Dagen efter skulle ju min väninna komma på besök, så det blev ingen finstädning för den delen. Dessutom sa värmen ifrån.

Vid besök senare hos doktor visade jag upp armen och ha sa att jag gjort alldeles rätt och att det ser ut att läka fint.

Något besvärande var det att laga mat, men det grejade sig mycket tack vare att jag förberett måltider.

Att gå på stan´och att åka båt var också litet jobbigt, då jag var rädd att stöta i armen mot det öppna såret, som ju var 6 cm långt och ca 4 på var sida. Nu är det bara att hoppas på snabb läkning.

21 kommentarer:

Ingrid sa...

Hej Eleonora!

Så din arm ser ut!! Att du är så tuff så att du fixade det själv, jag hade nog gått till vårdcentralen och bett dem se på det.

Tack för dina rara kommentarer hos mig, det gläder mig alltid. Just nu har det börjat regna här och det lär ska bli rejält den här gången.

Jag så på Allsången igår och då hade ni regn. Det är väldigt ombytligt vårt väder.

Ha det så gott och många kramar till dig! Ingrid

Helena sa...

Men fy vad illa det blev.
Det ser ont ut det där vännen.
Skönt att det inte blivit inflammerat utan läker som det ska i allafall.
Jag är jättelarvig för allt sånt som har med uppsliten hud och blod att göra så hade det hänt mig hade jag nog svimmat av.
Men du är rådig du vännen.=)
Var rädd om dig nu.
Kram

Anonym sa...

Oj vad armen ser ut! Jag är inte lika modig som dig, jag skulle ha skrikit av smärta! Hoppas att det läker som det ska. Kram

Laila sa...

Aj aj aj vad ont det ser ut att göra!!!
Måtte allt nu läka fint för dig så att du inte får någon infektion mitt i sommaren.

Bilder från min kamera sa...

Men köra Eleonora vad har du råkat utför. Det ser ut att göra reellt ont. Att bli skrämd på det viset du blev var säkert inget vidare med tanke på vad som blev. Undra hur lång tid det tar innan det är läkt.

Hoppas nu inte du har alltför ont av det. Det minsta lilla blir man handikappad, när det drabbar en arm eller hand.

Tack vännen för "din" långa kommentar hos mig. Alltid lika trevligt att läsa det du skriver.

Sköt om dig nu, och var riktigt rädd om dig och din arm.

Kram vännen och har det bra.

Amber sa...

Men Eleonora! Du är väl en rackare på att göra illa dig! Och tuff och orädd är du också! Jag minns hur cool du var när du klämde fingret i bildörren förra året ungefär vid den här tiden. Hu! Att du kan vara så kall. Kvinnostyrka!!

Ta det lugnt nu, lukta på blommorna och läs en trevlig bok. Men du ska väl ut och äventyra som vanligt, om jag känner dig rätt.:-)

Elisabeth sa...

Men Gud... sa jag alldeles högt nu! Fy, vad hemskt det såg ut... jag förstår ju att det måste göra ont!! Nu tycker jag synd om dig, min vän...

Var så himla rädd om dig... och en riktigt varm kram!

Ps. Har mailat dig!

Eleonora sa...

Ingrid:
Vårdcentralen hade inte gjort det bättre än jag - det var ju bara att föra ihop skinnet och desinficera. Tur att den rena kökshandduken fanns!


Helena:
Barn och barnbarn har nog gjort mig rätt rådhaftig och orädd.


Havsskatten:
Det läker jättefint och kliar som 17!

Laila:
Ny bloggare - välkommen. Har skrivit på din blogg!

Erika:
Ja ibland tenderar svaren att dra iväg. Alltid lika roligt höra ifrån dig säger jag med!

Amber:
Ja precis ett år sedan är det med "fingerhistorien". Att det läkts så bra är tack vare dig, som så snabbt och osjälviskt ställde upp och körde mig till SÖS (fast du just kommit hem från en lång semesterbilresa. Tack igen!
Ut på äventyr - ja, på tisdag, ska utforska Dalarna litet närmare!


Elisabeth:
Försöker verkligen ta hand om mig, men litet fumligare har jag ju blivit, men det här var en ren olyckshändelse. Låt oss hoppas att sådana inte dyker upp under resten av året.

Gisan sa...

Men snälla du vilken olycka! Skönt att läkaren sa att du gjort rätt. Jag hoppas att det läker fort och att du inte har alltför ont av det. Stora kramar...

Bloggblad sa...

Men kära nån! Huvudsaken är väl att det är rent under den tillbakalagda huden?
Det var tufft att fixa det själv! Hoppas det läker fort och fint.

Tankevågor sa...

Aj, aj, aj vilken olycka! Det ser ut att göra ont det där. Hoppas nu att det läker fort och bra när du varit så duktig och fixat det mesta själv!
Starkt gjort vännen!
Kramar i massor till dig.

Eleonora sa...

Gisan, Bloggblad och Londongirl:
Jsg tycker det läker jättebra och det gör i alla fall inte ont. Men det är 17 vad man ställer till!
Tack söta ni för all omtanke!

Stina sa...

Men fy då!
Hoppas att du mår bra snart.:-) kram

Helena sa...

Äntligen uppehållsväder här.
Hade hoppas på att få se solen idag men det verkar inte så.
Ha en skön dag vännen!
Kram

Eleonora sa...

Hemma på Landet:
Tack du det ska nog ordna till sig.

Helena:
Här är sol idag och skönt och jag ska gå till en väninna på middag. Det ser jag fram emot.

Elisabeth sa...

Mail på G... det blir som en sak i taget här! Å inte speciellt konsekvent, och i någon ordning heller... men det är på G!

Varm kram så länge, min vän...

Ingrid sa...

Hejsan Eleonora!

Jag vet ju inte om du är hemma nu, men vill ändå titta in och gratulera dig idag på din namnsdag.

Jag hoppas att du har det riktigt bra var du nu än är!

Många varma kramar till dig! /Ingrid

Eleonora sa...

Elisabeth:
Det blir spännande att få mail.

Ingrid:
Tack för gratulationen! Namnsdagar glöms ofta bort och trots att jag har 3 st i juli, är det sällan någon kommer ihåg dem!! Så du förstår jag blev glatt överraskad! Trevlig helg!

Anonym sa...

Men lilla gumman! Vilken otur och så styggt såret ser ut!

Vilken tuffing du är som bara "vek tillbaka" huden, ojojoj.
Jag hade nog beställt ambulans...pjåskig som jag är.

Sköt om dig och var försiktig så inget mer händer, tänk på att rötmånaden börjar snart.

Varmaste kramar!

Eleonora sa...

Marskatten:
Söta du - va roligt att höra ifrån dig fast du har bloggpaus. Saknar dig! Men såret (om än stort) läker så bra och snart är det väl bara en kort notis i min almanacka. Ha det gott och hoppas du snart är åter i cybervärlden! Kram!

Musikanta sa...

Ett sent namnsdagsgrattis. Jag såg att du hade "namnsdag" när jag rev bort mitt almanacksblad på morgonen, men så tänkte jag att Eleonora är ju inte ditt rätta namn.

Sen funderade jag på om det kanske var ditt andra eller tredje namn. Men det var inte förrän dagen därpå...

Jag tänkte i alla fall på dig just då!

Hoppas såret är läkt vid det här laget!
Stor kram/M