onsdag 1 juli 2009

BESÖK FRÅN SMÅLAND

......... fick jag i måndags, då väninnan E kom för att hälsa på några dagar. Värmen slog till rejält och första dagen bestämde jag skulle vara kulturdag med besök på svala museér och i övrigt promenader i skuggan. Termometern visade på 25 grader.


Först tåget in till Slussen och där besökte vi Stockholms Stadsmuseum, som hade visning bl a av "Alla tiders Stockholm" samt "En utställning om film - med film". Båda mycket trevliga och uppskattade.
(Bilderna går att förstora)


E på Slussen - på väg till Gamla Stan


Kornhamnstorg. Här ligger båten FLYT, som är en restaurang


Besök i Storkyrkan. Enligt traditionen lät Birger Jarl, Stockholms grundare, uppföra en kyrka vid 1200-talets mitt. Kyrkan omnämns första gången i skrift 1279. Inredningen tillkom vid 1600-talets slut - i barock.
Mycket svårt att fotografera där inne, men kanske att något kan synas i alla fall. Kan man ana S:t Göran o draken?
Jag tände ett ljus i Minneskronan och tänkte på mor, far och två systrar.
Kungsstolarna är bänkbås som endast används av kungligheter.


Silveraltaret i ebenholts och silver skänktes på 1650-talet till kyrkan.


Nu var vi hungriga och passade på att äta en sallad och dricka massor med vatten på Café Sten Sture.

Porten bredvid visade sig vara Cornelis Museum
så, det besökte vi självklart



Bakom Finska Kyrkan finns Stockholms allra minsta staty - en liten pojke som sitter på huk. Nu hade han blommor i famnen. Vintertid är det en snäll tant som tar på honom stickad luva och halsduk. I denna rofyllda lille plats finns en minnesplateau inmurad i kyrkan (med många avlämnade buketter bredvid) som speciellt hedrar alla som under 1940-talet omkom och blev begravda i Karelen.


Obelisken som står på Slottsbacken utanför slottet
Inre borggården i Kungl. Slottet.
Så här långt var fötterna ganska trötta och värmen "olidlig". Sakta strosade vi Skeppsbron fram till Slussen, för att där ta tåget hem till svala trädgården.
Så småningom ett glas Rosé på balkongen och därefter biffar med Chevre-ost, grönsallad med purjo creme fraiche och ett glas vitt.
En lyckad dag - men tröttsam.

8 kommentarer:

Amber sa...

Tur att ni skulle besöka muséer - den värmen kan ju ta kål på vem som helst inne i stan. Avslutningen lät väldigt trevlig!

Har du ännu hittat något skydd att ha på din balkong?

Pärlan sa...

Det är så vackert i vår huvudstad jag älskar Stockholm.

Jo du, kåldolmar är vintermat men det är ju så gott nu med den nya kålen så jag kan inte låta bli:)

Ha det riktigt gott i sommarvärmen
Kram vännen

Inkan© sa...

Vilken skön promenad - påminner om när min väninna e-noor kommer upp till Stockholm och vi leker turister - helst Gamla Stan.

Just Gamla Stan och även Riddarholmen är platser att upptäcka gång på gång.

Och den här lilla pojkstatyn var det e-noor som visade mig första gången. Då hade han några slantar liggande kring fötterna.

Dubbelörn sa...

Vilken underbar dag! Låter så trevligt när du beskriver er dag... :).

Lovar höra av mig nästa gång jag är i stan. Vill så gärna träffa dig.

Svalkande kramar

Helena sa...

Oj så mycket ni orkade på bara en dag och i denna värme.
Stockholm är verkligen vackert och har ett stort utbud av muséer och annat sevärt.
Jag gillar att gå på muséum så många av dem har jag besökt men självklart inte alla.
A jobbade och hade lägenhet i Stockholm i flera år så vi tillbringade stor del av banens sommarlov där.
Hoppas att du har vilat upp dig lite nu.
Hur roligt det än är med besök så tar det på krafterna.
Ha en härlig helg vännen!
Kram

Ingrid sa...

Vilket bra val, att gå på muséer när det är så varmt. Stockholm är härligt, men att gå inne i stan när det är över 25 gr varmt, det är inte trevligt ens för en som mig, som älskar sol och värme.

Den där lilla pojkstatyn har jag aldrig sett, det måste jag försöka göra nästa gång det blir ett besök i storstan.

Lycka till hos doktorn idag!
Kram Ingrid

Elisabeth sa...

Café Sten sture... var ligger det? Vad gulligt, himla gulligt faktiskt, att du orkade fotografera, och sen berätta om er stadspromenad!
Nu fick man ju lite tips inför förestående resa.
Tack, snälla du...

Varm kram.. från ett litet svalare Umeå idag.

Tankevågor sa...

Vad roligt med trevligt besök! Jag tycker ni är beundransvärda som tar er runt i stan i denna värme. Men det är såklart skönt och lite svalare om man som ni passar på att gå in i Storkyrkan.
Stockholm är underbart vackert och det visar verkligen dina fina bilder!
Kramar till dig.