lördag 25 juli 2009

SEMESTERDAGAR I DALARNA

Första utflykten gick till
(Bilderna går att förstora)




Tillhör Svenska Världsarv




I boden kunde man handla diverse
delikatesser. Jag köpte rödbetsmarmelad
och höll på att svimma när expediten sa;
73 kronor, tack!!




Roliga kylskåpsmagneter.
Engelsbergs Bruk är ......
beläget inom Norbergs bergslag, som har anor från medeltiden.

Bryggan som leder upp mot masugnen.

Den pampiga masugnen från insidan ... sannolikt från 1779!

Masugnsanläggningen är en av de få mulltimmerhyttor som finns bevarade i landet. Vid smältning (av järnmalm, kalksten och träkol) erhöll man tackjärn och slagg. Hyttan lades ned 1919.


Efter guidningen gjorde vi en rundvandring i den vackra parken,



.... som slutligen ledde fram till Herrgården, som uppfördes omkring 1700. De två prydnadstornen av slaggsten är från ca 1780-talet .


Sen´ började sökandet efter ett matställe och vi fann det mest förtjusande hus där vi kunde beställa Räksmörgårsar och kaffe. Smaskens! Och vilket underbart namn: E N G L A R O!





En fantastisk varm och solig dag med mycket kultur och vackra omgivningar! Trötta och nöjda kom vi hem och sonen fixade middagen med gott kött från grillen tillsammans med god sallad och härligt rödvin.


Lilla Guldlock var som en liten ängel hela tiden och inte en gång hörde jag gnäll eller skrik. Ljuvliga lilla unge!

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Fina bilder! Jag förstår att det var ljuvliga dagar.

Helena sa...

Så härliga bilder.
Cafét ser så inbjudande ut.
Värken är det nog bara att stå ut med.....önskar att vädret kunde vara lite mer stabilt bara och mindre fuktigt i luften.
Vilda är jätteduktig på att ta sina ögondroppar....inget problem alls.
Lite värre då med örondropparna....då får husse hålla i henne annars smiter hon iväg.
Borta bra men hemma bäst sägs det ju och det stämmer tycker jag.=)
Ta igen dig nu efter din semesterresa och tack för gratulationen.=)
Ha en skön lördag vännen!
Kram

Ingrid sa...

Så roligt att se dina fina bilder. Jag kan tänka mig att du baxnade när de skulle ha så mycket betalt för marmeladen.

Jag förstår att du är glad och stolt farmor till lilla Guldlock, vilken glädje att få ha henne så pass nära.

Varmt tack för dina kommentarer hos mig och en riktigt fin helg önskar jag dig!

Kram Ingrid

Elisabeth sa...

Välkommen hem, du vackra! Å tack för att du är så gullig och berättar och fotar från dina resor och äventyr... på det sättet får ju en annan också följa med lite!

Varm kram... ja, men alltid!

Ps. Rödbetsmarmelad.. hur smakar den? Måste ju vara en kunglig smak på den, med det priset...

Bilder från min kamera sa...

Hej kära Eleonora, och "välkommen" hem igen.Roligt att du också är tillbaka, då blir det liksom som vanligt igen. :)

Har tittat på alla dina fina bilder, resan du gjort låter trevlig och innehållsrik.

Döpte magneterna till "korkskruvsmagneter". Såg ut som korkskruvar runtom. Söta saker, tänk så mycket det går att göra av precis allting.

Rödbetsmarmelad är något som inte gillas här av den anledningen att jag inte äter rödbetor överhuvudtaget. Måste jag äta så kan en enda slinka ner. Så expediten hade inte sagt 73 kr tack, till mig. :) Det var en dyr marmelad, tro nog att det är dyrare i en sådan liten bod mot vad det är ute i affärerna.

Det kanske också är sällsynt med just rödbetsmarmelad. Har aldrig hört talas om det innan. Men hade du nu tagit den och gått fram och skulle betala så kan man inte stå där med orden...njae...näääe, tro inte jag skall har den eftersom den är så dyr. Sådant får man svälja och låtsas att plånboken är överfylld.

Själva boden i sig alstra verkligen nostalgi, gillar sådant, för det får en att minnas hur det en gång såg ut förr.

Vilken underbar park med välklippt grön gräsmatta och den vita bron, hur vackert är väl inte allt det?

Så har vi "Englaro", personen eller vem det nu må vara som döpt matstället till det, har med all sannolikhet mycken godhet i sig.

Masungsanläggning tycker jag är intressant att få ta del av. Någon gång, någonstans, har jag sett något liknande men var kommer inte jag ihåg just nu. Du vet åldern tar ut sin rätt minnesmässigt sett. :)

Att sedan få äta grillat med sallad och rödvin till, måste har smakat gott efter allt ni tittat runt på. Inte ofta de små orka hänga med utan att det blir något lite gnäll, men din lilla "Guldlock" är säkert annorlunda i det fallet. Du vet väl att det finns barn och det finns barn. :)

Vinkelevin och stor kram till dig!

Tack snälla för dina rara berömmande ord hos mig.

Anonym sa...

Vilken fin resa du har varit på, jättespännande och vilken vacker miljö?
Tänk vad det finns mycket vackert och sevärt i vårt land.
Norberg låter mysigt, ska lägga det på minnet!

Kram kram