onsdag 10 december 2008

NOBELDAGEN


Alfred Nobel - Mannen bakom priset
Nobel efterlämnade en för den tiden ofantlig förmögenhet. Hans sammanlagda tillgångar fastställdes i oktober 1897 till 33 233 792,- kronor. Han efterlämnade också ett testamente. Av sin väldiga förmögenhet lämnade han mindre summor till släktingar och vänner. Större delen av testamentet rörde dock den fond, som sedermera skulle utgöra Nobelpriset. Enligt testamentet skulle fondens ränta årligen utdelas som prisbelöning åt dem "som under det förlupna året hafva gjort mänskligheten den största nytta". Räntan skulle delas i fem lika stora delar och utdelas i fysik, kemi, medicin, litteratur och fred. I december 1901 utdelades de första Nobelprisen, vart och ett på 150 000 kr.

Idag är Nobelpriset ett av de mest prestigefyllda utmärkelser.
Jag kommer att "sitta klistrad" framför TVn och se på alla festligheter som kommer att visas. Det blir roligt att se alla vackra klänningar, damernas fina frisyrer och en massa bling-bling. Det kommer att lysa upp den trista, grå tillvaron som är utanför mitt fönster.
Är det fler än jag som tänker följa programmen?

5 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Häpp..här är jag som alltid vill önska nya besökare alldeles extra välkomna..ja du vet jag skriver om allt o ingenting typ..men kul är det..m mm idag är det Nobelflärd över hela Sverige du..så trevligt att få titta in till dig här..ha det gott Anna

Ingrid sa...

Tro jag det att man har suttit och njutit av allt vackert. Undrar hur matens smakade, den var vacker i alla fall.

Underhållning mellan rätterna var ju helt otroligt bra!!

Kram Ingrid

Elisabeth sa...

Nej, vi brukar inte ha följt festligheterna på Tv:n... mer än att jag har sett lite korta snuttar från nobelmiddagen.

Alltid när vi är i Sthlm så brukar vi gå på Nobelmuséet och fika. Ett litet mysigt fik... med väldigt goda bakelser!

Varm kram...

Christina sa...

Nobelfesten, inte blev man bjuden i år heller.....

Ha en skön Lucia vännen
Kram

Stina sa...

Maja gillar lite av varje. Hon är nog som mor sin mest...lite gammaldags och i milda färger.:-) Kram