tisdag 2 december 2008

FÖRSTA ADVENT UTFLYKT

Varje år ordnar KKF
(Kvinnliga Kontoristföreningen)
ett besök inför FÖRSTA ADVENT
för sina medlemmar
till en närliggande kyrka
(Klicka för större bilder)
I år blev det Turinge Kyrka
som ligger i Södermanland
Kyrkan är ursprungligen från 1100-talet
och har byggts till under 1300-talet,
1400-talet och 1650 uppfördes en ny
tornspira
Kyrkans kör sjöng vackra sånger
och kontorn fick jobba hårt
mellan orgel och piano och
dirigerande
Själv klämde jag i för full hals
i alla gamla kända julpsalmer
och det kändes nästan som om
jag var liten flicka igen



Efter högmässan bar det av till
Taxinge Slott
där vi skulle inta
kaffe och tårtbuffé



Vackert dekorerat i stora rummet

Hur mycket tårtor och kakor som helst!
ALLT såg lika läckert och välsmakande ut

Jag smakade på 3 olika tårtor och
skam till sägandes orkade jag inte
äta upp allt

"Till lyst" fanns ett vackert pepparkakshus

Vid ytterdörren stod denna vackra
postlåda i gjutjärn

Belysning genom vackra
vägglyktor


I en av flyglarna fanns en
gårdsbutik
med både vackra saker och krafs


Här några alster på det vackra!





En mycket lyckad resa och
både ögon, öron och mage
fick sitt "lystmäte"






7 kommentarer:

Musikanta sa...

Första Advent är verkligen Kantorns Dag. Det är därför jag sällan får vikariera den dagen. MM var kyrkvärd i vår kyrka här i Mogata i söndags så jag fick sjunga adventspsalmerna nerifrån kyrkbänken som omväxling. Det var fint det med.
Kram och god fortsättning på advent...

Ingrid sa...

Vilken underbar adventutflykt du har gjort. Både själen och magen fick sitt, det framgår alldeles klart. Nog är det underbart att få sjunga de gamla kära adventspsalmerna. Jag var med i barnkör när jag var liten, så de sitter i ryggmärgen nästan.

Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram Ingrid

Elisabeth sa...

Men du... jag vet faktiskt att du har varit väldigt snäll i år!! Han kommer alldeles säkert!

Härligt att se bilder från er utflykt! Taxinge slott... det skulle jag gärna vilja besöka någon gång!

Varm kram..

Bilder från min kamera sa...

Så många vackra bilder du visar oss. Allt det goda som gick att avnjuta ser verkligen riktigt gott ut. Förstår att du inte orkade äta upp allt. Man måste smaka lite här och lite där..men mest där...kanske blev dom olika tårtorna. :)

Näst sista bilden föll jag för som en fura. Bockarna och det gamla fönstret som får mig att minnas mormor. Den sortens fönster hade hon. Haspen också som pricken över i:et på själva fönstret. Jag ser, och tycker om detaljer för det är ofta det jag lägger märke till först. Men alla dina bilder är så fina och alla ljusstakar stjärnor lyser så varmt och inbjudande.

Idag var jag uppe tidigt till skillnad mot igår då jag vaknade halv elva. :( Inte bra, för hela dagen försvann i ett nafs. Men idag har jag redan varit ute och handla på City Gross som jag har gångavstånd till. Jag har fått mycket, gjort trots att klockan bara är lite över tio på förmiddagen. Nu ska jag fixa lite kaffe efter promenaden och handlandet.


Kram kära Eleonora och en bra dag önskar jag dig!

Vinkelevink

Helena sa...

Vilken härlig utflykt.
Jag har varit på Taxinge slott men bara på sommaren.
Det är en otroligt vacker miljö där.
Ha en mysig kväll vännen!
Kram

Gisan sa...

Åh på Taxinge slott har jag bevistat en bröllopsfest och även bott över på natten! Det var underbart där. Kramar...

Stina sa...

Men vad mysigt med så gott fika. Det vill jag också ha.:-) Kram