fredag 18 januari 2008

FANTASI BRA FÖR MINNET


Bristande fantasi hos äldre är ett tecken på försämrad minnesförmåga, visar en ny studie.

Forskare vid Harvard Univesity har funnit stöd för att vår förmåga att minnas saker som vi har varit med om hänger samman med vår förmåga till fantasi, skriver Sciene Daily.

När den ena förmågan försämras, uppstår också brister i den andra. Orsaken till detta är att både minnet och fantasin styrs av det s k episodiska, eller personliga, minnet.

I studien fick deltagarna utifrån slumpvis utvalda nyckelord ge exempel på både framtida och historiska episoder. De yngre försökspersonerna var betydligt bättre på att använda detaljer ur sitt episodiska minne både för att minnas och för att hitta på nytt.

Lena Karvik i SvD - 080117
Och jag som tycker att min fantasi blir modigare och bättre med åren - det måste ju vara fel!

10 kommentarer:

Elisabeth sa...

Jag brukar ha lite svårt för sådana där studier... min inställning är att vi alla är så pass individuella, att det är mer slump än fakta att man kan hitta givna slutsatser om hur folk är!

Min mamma har otroligt mycket fantasi, min pappa... icke ett dugg heller!!
Min svärfar hade mycket fantasi.. inte min svärmor!

Varm och stor kram till dig.. du har blivit en mycket tillgiven vän för mig!

Ps. Visst kan det gå bra på måndag, det skulle vara det allra allra lyckligaste! Men jag måste också förbereda mig på att det INTE blir så...

Elisabeth sa...

... äsch, glömde ju! Godnatt och sov så gott, min vän!

Christina sa...

Tror inte så mycket på studier....
Härligt att du har fantasi, det skall man ha.
Hoppas att du sovit gott och att du får en skön lördag
Kram goa vännen min

Hannele på Hisingen sa...

haha, då ligger jag inte i farozonen :)

Eleonora sa...

Elisabeth:
Studier och undersökningar av vad slag det vara må, tror inte jag heller särskilt mycket på. Tack för att du hinner ta dig tid att hälsa på hos mig, jag blir alltid lika glad!!
Christina:
Och lika glad blir jag när jag ser att du varit hemma hos mig. Du har blivit en kär vän och blogg-kompis!
Hannele:
Kul att du har hittat hit. Du är så välkommen tillbaka. Jag har även varit och hälsat på hos dig och sett alla dina fina bilder, men ska komma tillbaka och läsa ALLT ordentligt nästa vecka.

Elisabeth sa...

Kom att tänka på en sak... i mitt liv har jag mött två stycken med namnet Eleonora... den ena en barndomsvän, och den andra är du... och båda har ni haft stor betydelse i mitt liv!

Tack vännen... för att du finns!

Varm kram..

Helena sa...

Ledsen vännen men eftersom jag varit dålig i helgen så har jag inte fått iväg kortet ännu.
Får se om jag kan skicka det med min vän som kommer på besök idag.
Kram/Helena

Christina sa...

En trött Christina kikar in och säger hej
Kram vännen

Gisan sa...

Intressanta tankar som väcker tankar. Kramar...

Eleonora sa...

Elisabeth:
Jag vill inte göra dig besviken, men Eleonora är mitt andranamn och inget jag egentligen lystrar till.
Helena:
Kortet kommer när det kommer och är lika välkommet när det än blir!
Christina:
Tack du trötta lilla vän. Inte lär det väl bli bättre förrän detta är över.
Gisan:
Alltför många saker väcker tankar - hur ska en stackars senior orka hänga me´?