lördag 30 april 2011

PÅ PROMENAD PÅ SÖDER...

..... Hornsgatan fram promenerade en väninna och jag på Valborgsmässoaftonens dag.
Vi besökte Konsthantverkarna, Blås och Knåda, vi tittade in på gallerier och på en innergård som hade loppis. Stadsmissionens butik var full med besökare och det som jag sökte fanns inte.


Soligt och skönt var den men bara när solen inte skymdes av moln, så dessemellan alltså ganska svalt.
Kreativ Insikt, som jag får Månadsmeddelande ifrån besöktes också och jag köpte några rara kort.


I MARIA MAGDALENA kyrkan kunde vi vila benen ett tag. Kyrkan har mycket gamla anor, redan 1350 uppfördes ett begravningskapell på platsen. Johan III lät 1588 påbörja byggandet av en ny kyrka som först 1634 kunde invigas, Nicodemus Tessin d.ä. och d.y. har båda sina namn förknppade med den utbyggnaden.(Bilderna inne i kyrkan blev dessvärre alldeles för mörka)

Altartavlan har som motiv "Herdarnas tillbedjan" och är ett verk av Louis Masreliez (omkr. 1800).




Predikstolen - ett rokokoverk av synnerligen elegant hållning.



Dopfunten är tillverkad av Christian Stenhuggare 1638, dopfatet som ligger i funten är kyrkans äldsta inventarium (i mässing med majuskelinskrifter) från 1500-talet.






På kyrkogården vilar bla Lasse Lucidor, Erik Johan Stagnelius, Werner Aspenström samt Astri och Evert Taube.



Stadsbesöket avslutades med en maffig räkmacka på Stadsmuséet.


5 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilken jättetrevlig stadsvandring ni gjorde!

MårsArt sa...

Trevligt att få ta del av er vandring.
Räkmackan var ju inte helt fel...
Kram
Agneta

Anonym sa...

Härlig strövtåg i staden! Så roligt att promenera med någon likasinnad! Och avslutningen sen, räkmacka, jo jag tackar jag:)
Din duk blev så snygg där under glasskivan. Både fint och praktiskt. Och balkongen blir ju faktiskt ett sommarrum med markis, insynsskydd och pelargonerna!
Ha så trevligt i Falun min vän. Hoppas vädret blir bra.

Kram Eva-Mari

Stina sa...

Du är bra gullig du. Tack för din fina och uppmuntrande kommentar!:-) Stor kram Stina

Musikanta sa...

Nästa gång jag kommer till Stockholm ska jag gå samma vandring som du. Det lät jättetrevligt och intressant! Har inte heller varit inne i Maria Magdalena kyrka. Ni började tydligen uppe vid Hornstull, eller?
Kramar från Ingrid