fredag 19 november 2010

MAT FÖR IMMUNFÖRSVARET ....

.... PASSAR GOTT I DESSA FÖRKYLNINGSTIDER.

+ grönsaker som broccoli, morot, spenat, vitkål, paprika
+ hallon, blåbär, katrinplommon, apelsin, kiwi och äpple
+ baljväxter
+ nötter och frön - ex. punpa, valnötter och mandel
+ bra fetter som raps- och olivolja
+ fullkornsbröd
+ starka kryddor som vitlök, ingegära och chili
+ fet fisk, ex. lax, makrill och strömming

Hoppas ni håller er friska och pigga resten av året. Kram till er alla goa vänner!

10 kommentarer:

Lisas torp sa...

Helt rätt, Eleonora!
Det gäller att se till sej själv lite nu i förkylningstiderna!
Själv äter jag D-vitamin och idag köpte jag en flaska chi-san!
Sen får man äta klokt helt enkelt!
Ha en skön fredagskväll!
Kram
Lisa

Ingrid sa...

Hejsan Eleonora!

Nu gäller det verkligen att ladda med bra mat och se till att man får lite extra vitaminer och annat godis för kroppen.
Jag hörde på radio av vinterkräksjukan är på gång, den vill man inte råka ut för. Hittills har vi klarat oss undan den.

Jag önskar dig allt gott och en riktigt fin helg!
Kram Ingrid

Inkan© sa...

nam-nam- rökt makrill var det länge sedan jag åt- kall på hårt bröd.mmmm så gott! Fast stekt strömming är nog ännu godare...
NU blev jag hungrig också!

Lisas torp sa...

...ja, nu ser jag ju alla tipsen också och det tackar jag för! Vilken härlig må-bra-mat!!
Kram
Lisa

Erika sa...

Nyttiga saker att förser kroppen med är många, det gäller bara att hitta dom och det har du lyckats med. Spenat är en klar favorit hos mig, det åt jag senast i går till middag. Broccoli är väldigt gott, kiwi likaså. Fullkornsbröd är ett måste hos mig, som sagt det finns många små nyttigheter.

Här snöar det denna lördag, inga stora näsdukar utan i lite mindre mängd. Vackert var det att sitta i köket när jag åt frukost och titta ut på dom dalande snöflingorna, och uppleva den totala tystnaden. Nästan så jag skulle kunna höra en snöflinga falla om jag öppnade balkongdörren.

På min gamla hemort såg jag inget sådant, bara gröna gräsmattor och dånade tåg-biltrafik utanför. Någon tystnad existerade aldrig där, nog har jag valt en underbar plats att bo på. Aldrig kommer jag att ångra min flytt.

Kram kära Eleonora och hoppas du får en fin helg.

Musikanta sa...

Jag har ätit nästan allt vad du har räknat upp idag och de flesta andra dagar också. Det är därför jag mår så bra kanske :-)
En skön fortsättning på helgen önskar jag dig!
Kram från Ingrid

Cajsas Faster sa...

LÅter som du haft det härligt i Falun. Där har jag aldrig varit.
Det är smart att äta lite extra nyttigt och vitaminrikt i dessa förkylningstider..
Ha det bra, kram Marie

Tankevågor sa...

Fina bilder från Falun här nedan. Länge sen jag var där nu...

Bra och nyttig mat du har tänkt ut åt oss här! :-)

Ha en skön fortsättning på söndagskvällen kära du!

Kram

Anonym sa...

Tack för uppslaget... behövs minsann! Fast nog äter vi skapligt bra Gubben och jag, det blir lax idag tex! Och mycket frukt går det åt i denna stuga!

Hoppas du har det bra. På vår Folketshusbio går nu Lyckan, kärleken... men jag har ju sån hosta så det GÅR bara inte! Typiskt.

God vecka önskar jag dig.
Kram Eva-Mari

Stina sa...

Gott, alltihop!;-) Kram Stina