onsdag 17 februari 2010

IINGET NYTT SOM VI INTE VISSTE


Till mina vänner som sätter värde på ett glas vin...
Och de som inte gör det...
Som Ben Franklin sa: I vinet finns visdomen,
i ölet friheten och
i vattnet bakterierna.
Genom en ny rad kontrollerade tester är det vetenskapligt bevisat att när vi dricker 1 liter vatten/dag i ett år, har vi fått i oss mer än 1 kg Escherichia coli (E.coli) - bakterier som finns i avföring!!
Med andra ord: vi konsumerar 1 kilo skit.
Detta riskerar vi alltså INTE om vi dricker öl och vin (eller tequila, rom, whisky eller annan sprit) då alkohol genomgår en reningsprosess genom kokning, filtrering och/eller jäsning.
Visdom: Vatten är skit och Vin är hälsa.
Det är därför det är bättre att dricka vin och snacka skit än att dricka vatten och vara full av skit! HEPP!

12 kommentarer:

Stina sa...

Haha...vad jag skrattade åt din kommentar.:-D Kram

MårsArt sa...

Hjälp, hur gör jag nu...jag som älskar(älskade)vatten. Urrrkkk!!!
Kram, Agneta

Lisas torp sa...

Ha-ha! Ja, det var då en riktigt radikal insikt!
Men vem tackar väl nej till ett gott glas vin? Inte jag! Men jag dricker också mycket vatten!

Det var nog förr det var så - odrickbart vatten i princip och därför söps det hejdlöst..!

Jag såg nån dokumentar (tror det var på 9:an) om ett par matskribenter som levde sej igenom renässansens matsedel under en vecka - och där dracks inget vatten alls, eftersom det var otjänligt på den tiden, nej öl, vin och sprit var det som bjöds, för att inte tala om mat....uuuuh så mycket fett och märkliga rätter!
Gissa hur de mådde sen?!:)
Ha en riktigt go kväll och ta dej du ett glas sherry innan du somnar!
Kram
Lisa

Tankevågor sa...

Ha ha ha ...... ja då får vi väl ta ett glas vin och säga SKÅL! :-)

Kram kram!

Anonym sa...

Men om man tar lite äppelcidervinäger i vattnet, dör inte bakterierna då??? Haha, jag skiter i om jag får i mig lite bakterier, hihi... tar dessutom alltid ett glas rödvin på kvällen, ibland två, häpp! Rödvin är guld för oss frusna gamlingar. Om jag tar en klunk så blir jag genast varm. Det är bevis nog för mig. Dessutom blir livet mycket roligare...

Kram Eva-Mari

Helena sa...

Haha.....det var ord och inga visor.=)
Jag gillar rött vin men dricker väldigt sällan.
Ha en skön fredag min vän!
Kram

Musikanta sa...

Haha! Är nog immun mot de flesta bakterier numera. I alla fall mot dem som finns i vattnet här hemma.

Dricker numera bara vitt vin någon gång emellanåt. Har druckit färdigt mitt pensum av rödvin tydligen, eftersom jag inte längre tycker att det är gott. Inom parentes gäller det även kaffe...

Men visst: In vino veritas...
Många kramar!

Erika sa...

Mycket snö har dalat ner både igår och idag. Denna vintern verkar det inte vara något slut på snön känns som det vore oändligt med det där uppe. Förstår att du inte vill har mer med tanke på din allergi. Jag är nog ganska så mätt jag också på det, eftersom jag är mer än nöjd.

Snart ska jag krypa ner i sängen och sussa. Täcket har jag tvättat så det händer i badrummet på tork. Har ju en egen maskin i badrummet, men ingen torktumlare men det gör inget för min tvätt torkar över natten ändå. Det drar bara en massa ström ju fler apparater man har som går på ström.

Får bli något annat att dra över huvudet istället. :)

Tack för alla dina rara kommentarer. Önskar dig en bra helg och allt gott till dig vännen.

Kram

Elisabeth sa...

Käraste Eleonora, min vän... tack för dina ord som ger mig styrka. Att veta att man har vänner som bryr sig om, och vet hur det är... ja, jag kan bara, som jag gjort så många gånger förr, tacka för din vänskap, och för att du finns. Måtte jag en dag kunna ge tillbaka till dig, min vän...
Idag har vi fått en inbjudan till bror F om att komma på kalas... och vem är jag att vara stor på mig och säga nej. När de nu en gång ringer, och vill att vi ska komma... så håll tummarna! Jag önskar att det blir en bra stund, om inte annat så för Carolinas skull.
Måste också fråga om du vågar dig ut idag? Såg på väderrapporten att ni skulle få mycket snö...
Just nu har vi 18 grader kallt, och strålande sol... men jag gissar att vi får nog vår beskärda del av snöovädret också.

Varm kram...

Atelje Skärvan sa...

Så sant som det är skrivet.
Ha det så bra,kram Agneta

Gårdsromantik sa...

Oj då - nu måste jag genast skicka maken på statliga monopolen - fy för koli!

Kram Maud

Atelje Skärvan sa...

Tack så mycket för kommentaren hos mig,du får mig att känna mig stolt
över det jag har gjort.
Min Sune(papegojan) pratar också,men just nu är han troligen inne i någon trotsålder så han skriker mest.
Han fyller 11 år i maj.
Kram Agneta