måndag 22 februari 2010

I MIN BOKHYLLA .....

....... har jag flera saker som jag tycker mycket om ...



I en fotoram förvarar jag "Doktor Mårten Luthers LILLA KATEKES", utgiven år 1883.

På en hylla sitter en käck ängel och dinglar med benen. Hon har en vattenkanna i famnen och hon är runt go och glad i ansiktet.



På översta hyllan står ett kvinnohuvud i gips. Det har jag fått av min mamma och jag tycker mycket om konstverket.
Jag har alltid kallat henne för Borgmästarinnan Fant. Varför vet jag inte riktigt. Finns det måhända någon som vet om hon existerat? Kanske i Uppsala? Jag har letet i Wikipedia, men där står inget om borgmästare Fants hustru.
Hon är rogivande vacker tycker jag.


10 kommentarer:

Gunilla sa...

Så vacker hon är!

Ingrid sa...

Så fin borgmästarinnan är! Det är roligt med såna minnessaker.

Tack för din rara kommentar hos mig. Jag klagar och grämer mig, men jag vet ju att det är minst lika besvärligt för er i storstan med all den här snön och kylan. För att inte tala om alla som måste försöka ta sig fram via järnvägen. Trist nu när det är sportlov och folk inte kan få komma iväg.

Kram Ingrid

Lisas torp sa...

Så fint du visar från din bokhylla! Och lilla katekesen dessutom - den som min farmor berättade skräckhistorier om - ja, när de blev förhörda på den.

Borgmästarinnan ser verkligen förnäm och väldigt vacker ut!

TACK för tipsen på böckerna! Nu har jag flera som jag ska kolla upp!

Ha det gott...i kylan!
Kram
Lisa

Erika sa...

Lilla Katekesen minns jag mormor berättade om. Den fick dom lära sig en hel del utantill på hennes tid i skolan.

Så gullig den lilla Ängeln är där den sitter med dinglande ben och ser helt obekymrad ut.

Kvinnohuvudet ser verkligen rofyllt ut. Tänk att kunna skapa något sådant som kan visa på ett ansikte som hennes. Så uttrycksfullt verkligen.

Vill du har snö kära Eleonora, här vräker det ner igen och har gjort länge nu i kväll. Näe jag tänkte väl det att du inte ville har mer av det vita bomullen. :) Tror vi alla nu är mer än nöjda. Vilken vinter vi fick detta året över hela landet.

Kram och en önskan om en God nattsömn och en lika God morgondag!

Hanneles paradis på Hisingen sa...

jag har ju läst en sån katekes, utantill...

Anonym sa...

Förstår att du är rädd om den gamla katekesen. Inte finns det så många kvar? Din borgmästarinna är mycket vacker och originell. Så roligt med en sådan annorlunda byst!

Ska strax iväg till bibblan och byta böcker. Blev så sugen på en Pilcher igen... har läst de flesta men inte alla. Har du läst någon av hennes sons böcker? Robin Pilcher, lika bra faktiskt!

Ha det bra i vinterkaoset.
Kram Eva-Mari

Anonym sa...

Du frågar om jag läst Maeve Binchy? Jajamensan, alla tror jag! Jag har varit till bibblan nu och bl a lånat Elizabeth Gilbert. Först ska jag läsa Svart ros, del två i Nora Roberts triologi. Del ett bra... fast jag är trött på hennes eviga spöken!

Skickar boken i morgon, brevet kom idag.

Kram Eva-Mari

Helena sa...

Vilken vacker skulptur.=)
Jag är jättedålig på att samla på mig prydnadsaker men jag tycker att det är fint.
Hade ju tänkt börja med kortet idag men förmiddagen bara försvann och sen var det ju konståkning.
Så hela eftermiddagen försvann också.=)
Ikväll är det skidskyttestafet så jag hinner inte med mig alls.=)
Jobbigt att sporta så här mycket...hihi.
Ha en mysig kväll min vän och hoppas att du känner dig piggare snart.
Kram!

Agneta sa...

Så många vackra saker du har i din hylla :-)
Bysten kan du lämna in till någon konstbedömmare för att ta reda på vem damen är. Hon påminner om någon gammal känd skådespelare, tycker jag, men vet inte vem. Utgår från att det inte finns någon inskription någonstans?
Lycka till med ditt detektivarbete, för viss vill man veta vem damen är!
Ha det gott!
kramen, Agneta

Anonym sa...

När jag googlade på borgmästarinnan Fant kom din blogg upp. Jag var också nyfiken, för min mamma berättar att när hon gick hushållsskola i slutet på 30-talet, och de hade besök av prinsessan Sibylla, var borgmästarinnan Fant där, "gråhårig och vackert klädd". Hon föll ned i en djup nigning inför denna unga prinsessa. Nu är min mamma tyvärr alldeles för gammal och för altzheimersk för att kunna berätta mer om borgmästarinnan, men funnits har hon definitivt, och dina byster är säkert porträtt av henne.
/Lasse