lördag 27 februari 2010

BLOMMOR

Jag har skrivit om mina blommor tidigare

och bilderna tål att visas igen


Tur har jag haft med att

få en vit och en rosa orkidé

att blomma om


Dom har stått bakom gardinen ½ år

och så plötsligt .......




Igår upptäckte jag knoppar på min Julkaktus !!
Dom blir antagligen vita



Även de blå Saint Paula

har börjat blomma om

Nyinköp inför helgen

en vit Campanula - så söööt

med massor av små, små blommor





När jag tittar på mina fingrar

är dom inte ett dugg gröna -

- tur som en tokstolla har jag!



På måndag hämtas alla pelargoner

upp från källaren

för omplantering

Jag hoppas turen håller i sig
så att även de ska växa och grönska


SKÖN OCH FIN HELG ÖNSKAR JAG ER ALLA




11 kommentarer:

Lisas torp sa...

Ooj, så det blommar hos dej! Och så har du lyckats med orkidéerna!
Det kanske är så man ska göra, glömma dem bakom en gardin...?

Den är underbar den lilla campanulan, man får nästan lite sommarkänslor!
Lycka till med pelargonerna och ha en fin lördag!
Kram
Lisa

Erika sa...

Vilken tur du har med dina blommor. Den Orkidé jag fick vid nyår ser väl inte så glad ut precis. Jag har aldrig haft en sådan så jag är lite vilsen i form av skötsel av den. För någon vecka sedan ramlade första blomman sedan efter ett tag föll nästa, nu står den där med två stjälkar som spretar uppåt.

Den får stanna kvar hos mig så får jag se om det händer mer eller den lägger av helt. Har också haft min bakom gardinen i köket, men kanske det blev för varmt där, jag vet inte. Eller så fäller dom sina blomster i vanlig ordning, vad vet jag, en amatör gällande Orkidéer. :)

Du nämner din julkaktus, har haft en sådan en gång i tiden som blommade något kopiöst. Men när jag planterade om den då tackade den för sig gällande blommor, den visade aldrig en enda blomma mer efter det. Förstår inte vad som hände den gången. Plantera om krukväxter gör vi alla och det ska man göra, men den julkaktusen den gången gillade tydligen inte den behandlingen.

Har för några månader sedan hämtat sticklingar hemma från en julkaktus (föräldrahemmet)och hoppas den sätter fart med tiden. Har också en stickling från en annan kaktus som blir enormt fina blommor, men vet inte vad den heter.

Bilderna du visar är väldigt fina. Ser vårlikt ut verkligen.

Kram vännen

Ingrid sa...

Du måste visst vara grön om fingrarna. Du skulle se min kaktus, den står där och vill ingenting - í alla fall vill den inte blomma.

Jag har fått hem kaktusjord så nu ska jag plantera om den så får vi se om den kommer på andra tankar.

Varm kram till dig Eleonora!

STENLYCKA sa...

Hejsan!
Tack för hälsning! Kul att du hittade min blogg, på så sätt hittade jag till din trevliga blogg. Vilka vackra blommor du visar, visst måste du ha lite smuts under naglarna som lyckas så bra med orkidéer och kaktusar.
Nu förstår jag att jag har kommit till en expert på blommor och då tänkte jag fråga dig, efter som du nämnde pelargoner. Jag köpte en vit pelargon för ett tag sedan, som blommade, men det fungerade ju inte så här tidigt, den verkade vara driven alldeles för hårt. Blommorna blev gula och hela växten blev jätte gänglig. Nu har jag tänk ta sticklingar av den och nu till min fråga efter denna långa utläggning. Skall man sätta sticklingarna i vatten först eller kör man ner dem i jorden på direkten?
Trevligt att du tittade in till mig jag lägger dig bland mina favoriter så jag inte tappar bort dig.
Kram Raina

Gunilla sa...

Visst är det härligt med blommor! Jag klippte ner mina pelargoner igår.

Viola sa...

Tack för di rara hälsning, så mkt fina blommor du har där hemma och och nog verkar dina fingrar vara gröna..ha en fin helg, kram

Anonym sa...

Det där med att du inte har gröna fingrar tar jag med en nypa salt, haha! Ser ju med egna ögon att du har blommor som trivs hos dig. Och mina orkideér blommar aldrig om hos mig, annars trivs krukväxterna ganska bra i mitt hus.

Skön söndag önskar jag dig.
Kram Eva-Mari

MårsArt sa...

Jag glömmer för det mesta att vattna mina blommor. Ett under att de lever...fastän jag har gröna fingrar(målarfärg)
Campanula är en av mina favoritblommor.
Här töar det.Bara att tacka, så länge det varar.
Ha en skön söndag.
Agneta

STENLYCKA sa...

Tack snälla du för tipset. Nu skall jag ta fram saxen frisera blomman.
Ha en fortsatt bra söndag!
Kram Raina

Helena sa...

Du måste ha gröna fingrar med så mycket fina blommor.
Jag har nästan bara orkidéer och dem lyckas jag hålla liv i och få att blomma om.
Jag måste också plantera om pelargonerna i veckan.
Ha en skön måndag vännen!
Kram

Musikanta sa...

Du har nog gröna fingrar ändå fast du inte kan se det! Hos mig är det bara gröna växter som trivs och jag är tacksam för det!

Men jag nar några orkidéer som jag har glömt bakom min vardagsrumsgardin, så kanske en vacker dag... Vem vet. Jag vattnar dem sporadiskt när jag plötsligt kommer ihåg deras existens.
Kram/M