måndag 9 februari 2009

BACK "IN BUSINESS" AGAIN




























Tillbaka till verkligheten igen!

Ja, hjälp! vilken födelsedag jag har haft.


Den började redan på fredagen då lilla Guldlock och hennes mamma och pappa kom. Då var hon så trött så det blev sängen nästan på en gång. Men först måste hon bara hälsa på den gulliga papegojan. Den tyckte hon genast mycket om men var ändå ganska reserverad då gojan började prata med henne och skrek till något skarpare ibland.


På fredagen kom postmannen med ett underbart grattiskort från min söta bloggvän Helena. Tack min vän för din omtanke och såå lång tid du måste ha lagt ner på detta mycket speciella kort. Överraskad och lycklig blev jag att få det!!
















Lördagen hann jag precis duscha och göra mig i ordning innan dörrklockan började låta och blomsterbuden stod och bockade utanför - ibland på samma gång som telefonen ringde. Sedan gällde det att försöka hitta en blomvas som passade och att göra sig av med tonvis med omslagspapper. (tur att man har en balkong)

Vilken tur att jag kollade min mail på lördagen - jag hade fått en härlig rosenbukett från min rara bloggvän Ingrid Musikanta! Tack raring !


Lunchen hade jag förberett dagen innan - färsk spaghetti med köttfärssås - och son och svärdotter sa att det smakade mera och tog om av maten. Plocka undan och diska. Lilla Guldlock fick lägga sig att sova middag och föräldrarna kunde då passa på att hälsa på syster och hennes familj, för att kolla in deras renovering av hela lägenheten. Så äntligen kunde jag få vara farmor"barnvakt"! Mysigt!

Eftersom jag avsagt mig all uppvaktning och inte hade planerat en mottagning, så var det endast min lekkamrat M. som kom på kaffe + tårta - med en underbar vit/rosa rosenbukett i handen. Vi fick en liten pratstund i lugn och ro och hon fick träffa sonen och Guldlock (som vaknat).

Min söta svärdotter hjälpte mig sedan att göra allt cocktail tilltugg. Det blev 30 små munsbitar; rökt lax, ankleverpaté och laxröra -lövtunna skivor Sopresa-korv super/supergott) och chips till barnen. Under tiden vi pysslade med detta, så tog sonen itu med att klyva alla humrar - ett slaskigt och kladdigt arbete!

Eftersom jag hade valt att bjuda på ett skaldjursbord, så måste ju allt ställas fram så sent som möjligt, för att inte bli varmt och ta skada. Med sonens hjälp gick det alldeles utmärkt!

Sedan matlaget bytt om till "finkläder" kunde gästerna välkomnas dvs dottern med familj + hennes svärmor och vi kunde starta med de små läckra munsbitarna och skölja ner dessa med Pommery.

Nu kan jag då glädja alla med att ni slipper se bordet ifråga. Det hände, som inte fick hända. När allt var färdigt och klart -- glömde jag att fotografera!! Inte heller munsbitarna kom på bild. Min "festernas fest" och inget foto på maten - man kan ju bli tokig! - vilket man väl egentligen redan är.

På bordet fanns i alla fall följande godsaker: hummer, havskräftor, räkor, crabstick, paté, div. såser (Romsås, Chili aioli och Lime aioli) smör/bröd Brieost, italienskt lantbröd, tomater, sallad och kyckling (till barnen). De som ville fick fortsätta dricka champagne eller pröva på Petit Chablis.

Efter blev det kaffe och 2 olika sorters tårta. Lilla Guldlock var inte alls i form och gick snällt och la sig att sova. Trist för mig med bra för henne. På söndagen vaknade hon upp och var som vanligt igen. Då blev det ju hemfärd för dem. I dimma och trist väder.

Sedan alla gäster troppat av blev det lätt avstädning av köket. Det gällde ju att få bort alla skal, som snabbt kan sprida en äcklig lukt. (tur igen med balkongen)

Det blev en fest precis som jag önskade - lyxigt och gott med mina barn och deras familj. Skönt var det att kunna krypa ner i sängen och jag tror nästan jag somnade innan huvudet hann nå kudden.

Så var man då ett år äldre - igen!

Till sist: Tack alla gulliga söta bloggare som gratulerat mig - det värmde gott ska ni veta!
Nu ska jag pyssla om alla vackra blombuketter och sedan ta en liten tur i solen (!) och sedan bara sitta och njuta! Lyxigt va?

10 kommentarer:

Bilder från min kamera sa...

Ett år äldre, men ung i sinnet, och förövrigt också. Vilken trevlig födelsedag du haft. Så god mat ni också njöt av. Lagom med människor när man fyller jämt, är nog allra bäst. Då slipper man springa och leta efter varandra. :)

Vilka vackra blommor du fick, hoppas dom står länge så du verkligen få glädje av dem. Skaldjur vet vi alla hur snabbt den lukten kan sprida sig. Gäller att förpassa dess skal, dit det hör hemma.


Tack för din rara omtänksamma kommentar. I bland kan det bara bli för mycket. Men jag brukar kravla mig upp-igenom saker och ting, så och denna gång.

Solen lyste så fint genom persiennerna på morgonen, och när jag var ute. Men nu har den försvunnit lite grann. Kanske den kommer åter innan kvällen och mörkret sänker sig igen.

Varm kram till dig kära Eleonora.

Dubbelörn sa...

Har ju legat sjuk i ett par veckor o sedan har inte energin återfunnit sig så jag har missat allt det här!!!

En stor försenad GRATTISKRAM till min underbara vän :).

Det låter som en härlig födelsedag utan en massa måsten, bara trevligt umgänge. Ohhh, vilken meny!! Skaldjur är favoriten över allt annat o dessutom i kombination med champagne Då leker livet... *skrattar*.

Ingrid sa...

Du verkar ha haft en riktigt fin dag och jag förstår att det är ett pyssel nu att hålla liv i alla blommorna.

Tack för din rara kommentar hos mig. Om du tittar in så finns det ett par småsaker till dig. Åtminstone den ena kan jag inte se att du har förut.

Allt helt frivilligt förstås!!

Kram Ingrid

Helena sa...

Oj vad du blivit uppvaktad.=)
Härligt fina blomsterbuketter.
Så kul att du tyckte om kortet.=)
Det var väldigt roligt att göra det åt dig vännen.
Ha en skön kväll!
Kram

Anonym sa...

Trevligt att du är tillbaka, "Back on the track" hoppas du har hämtat dig nu!
Vilken uppvaktning du har fått och det är du sannerligen värd kära vän!

Många kramar!

Pia sa...

Kära nån, jag har missat din födelsedag. Ett litet generat grattis så här i efterhand. Så blir det när man är så sporadisk besökare som jag...

Fyller själv jämnt om ett tag och har inte tänkt ha något kalas alls. Men nu har du inspirerat mig till att bjuda de närmaste i alla fall.

Himla gott ni käkade!

Kram

Christina sa...

Så fina blommor du fått och härligt att din dag blev så fin.

Ha det gott vännen
Kram

Moniqas sa...

Snubblar in för att önska dig ett stort grattis i efterskott! Så många vackra blommor du fått! :-) Hoppas din onsdag blir underbar och må så gott! :-)

Bloggblad sa...

Oj, jag har häcken full av arbete och annat kul och tydligen missat att du fyllt runda år! För det måste väl minst vara en nolla med för en så fin fest?

Stort grattis i eferskott!

Elisabeth sa...

Jag blir så glad för din skull, när jag läser... åh, det är ju precis så det ska vara när någon kär fyller år!
Tänk vilket underbart minne...!

Varm kram...