måndag 8 september 2008

BRAND I BERGEN - EN NATIONELL TRAGEDI


Idag har jag läst i Svenska Dagbladet:

"Den brand som härjade Skuteviksbodarna i Bergen

natten till söndagen är en nationell tragedi.

Det säger den norska riksantikvarien.

Träbodarna byggdes på 1600-talet

och anses vara ett av Norges främsta kulturminnen.


Över hälften av dem gick förlorade i den våldsamma branden.

Det är en nationell tragedi

när en så pass gammal och värdefull

trähusbebyggelse försvinner

När brandkår och polis kom till platsen

vid fyratiden på söndagsmorgonen

var en av bodarna redan övertänd.

Vid lunchtid, när eldsvådan var helt släckt,

hade två bodar förstörts helt

och två var svårt skadade
Ingen människa skadades i branden

men tolv personer evakuerades

ur de brinnande husen

och området däromkring.

Orsaken till branden är inte känd."


Jag var ju där i somras
och jag känner stor sorg
att denna eldsvåda
har ödelagt ett så gammalt kulturarv
och så oemoståndligt charmiga byggnader



Med sorg i hjärtat
Visar jag igen en del fina bilder
som jag tog i somras





6 kommentarer:

Christina sa...

Men åhhh så tragiskt, gamla fina hus.
Hemskt med bränder för det ödelägger så mycket.

Ha en skön kväll min vän
Kramkram

Ingrid sa...

Vi var i Bergen för några år sedan och gick och tittade på de här husen och jag funderade just på vad som skulle hända om elden kom lös där. Nu har det hänt och det är väldigt tragiskt!! Där var så väldigt vackert.

Tack för grattiskramen, den värmde gott.

Inkan© sa...

Jag hörde och läste om branden - så tråkigt. Man får vara glad att inga människor omkom. Dessa städer med trähus "lever" farligt. Och så trist när vackra trähus blir lågornas rov.

Eleonora sa...

Morris matte:
Det är verkligen sorgligt. Det var så fint där och det satte ett djupt intryck hos mig. Ha det så gott kära matte.
Ingrid:
Så du har varit där också. Visst är det för sorgligt!
Inkan:
Jag förstår inte att dom inte hade kontinuerlig brandvakt där. Det har ju brunnit förr.

Elisabeth sa...

Det är inte bara en nationell tragedi... det är en tragedi för hela världen, tycker jag.
Som gammal (nåja!) arkivarie så har jag ju sett vilka enorma skador en brand kan åstadkomma... och vilka konsekvenser det får både för vår historia, och för framtiden. Proveniensen (ursprunget), är ju så att säga förstörd, och all form av återuppbyggnad, hur väl den än utförs, kan aldrig bli detsamma.
Så himla sorgligt... men jag gläds med dig att du hanna besöka husen innan branden.

Tack snälla du för ditt varma, och snälla inlägg borta hos mig... och har jag möjlighet idag, så ska jag ta mig en promenad bort till Magasinsgatan. Det ser lite hotande ut med regn just nu... men om inte annat så kommer det ju fler dagar.

Boken... tror du den finns inspelad? Jag har ju lite svårt att läsa nu... med eländesögat!

Varm kram... alltid!

Ps. Ska även kolla in matprogrammet... tack snälla för alla tips...!

Bilder från min kamera sa...

Håller med övriga, en tragedi när gammal bebyggelser brinner upp. Maktlös syns lågorna mot skyn och allt försvinner upp i rök. Sådant går aldrig någonsin att ersätta. Även om det byggs upp igen så blir det ändå inte detsamma.

Tack rara Eleonora för dina varma snälla kommentarer. Mina två första vetekransar är nu i ugnen. Har min lilla äggklocka här på skrivbordet så jag inte missar när den ringer.

Sitter man vid datorn är det lätt att glömma det som skall kommas ihåg. Det har jag varit med om några gånger. Misstag gör man bara ett par gånger. :)

Kram och hoppas din dag har solsken!