fredag 23 juli 2010

KRONOVALLS VINSLOTT och KIVIKS MUSTERI ....

....... vackert slott i Tomelilla, som erbjuder
konferens-, bröllops- och allmänt festpaket


Platsen för ett välgörande avbrott heter Kronovalls Vinslott.
Sedan 1998 driver Petri Pumpa Vinslottets
hotell-, restaurang- och konferensverksamhet.
Kronovalls Vinslott lämnar ingen oberörd -
sedan må behoven vara enkla eller drömlika.
En vacker naturen och slottsparken
ger en lugnande inverkan och näring för själen.
En annan uppskattad näring är maten
som tillagas enligt Petri Pumpas välkända
och prisade koncept, när vi vad där bjöds på
stenugnsbakad pizza
och det hade vi ätit dagen innan,
så vi blev inte frestade att beställa något.

När vi kom dit var dessvärre visningen av
vintillverkningen inte öppen
och 2 timmar orkade vi inte vänta

Istället körde vi till INGELSTA KALKON
där vi intog en underbar grillbuffé
Sonen bjöd ....


----------

I slutet av 1800-talet satte Henric Åkesson
spaden i jorden och planterade de första äppelträden
på Österlen.
Resultatet blev landets första yrkesmässiga äppelodling. Kiviks Musteri drivs idag av
Kristina och Bengt som är barnbarns barn
till Henric Åkesson.
Företaget är ett av traktens största.
Med modern teknik och utpräglat miljötänkande
tillverkar man ett stort antal frukt- och bärprodukter
av råvaror både från lokala odlare
och från soligare breddgrader.
I sortimentet ingår bland annat
cider, juice, kräm, soppa, dryck, lättdryck, sylt och vin.


Musteributiken ger möjlighet att handla
Kiviks Musteris samtliga produkter
till förmånliga priser.
Vissa produkter finns dessutom bara här;
specialprodukter som inte går att hitta någon annanstans.
Man hittar också presentlådor
med varierat innehåll, i olika storlekar och prisklasser.
Presentbutiken lockar med ett stort utbud av
bland annat textilier, smycken, keramik,
glas, teer, tvålar och vykort.
Allt med en doft av äpplen och Österlen.

-------

För underbara dagar i en sällsynt vacker natur,
för det bästa sällskapet,
för god mat och dryck,
- ett minne för livet -
T A C K
älskad son, sonhustru och GULDLOCK

----------------

Väl hemma igen blev jag välkommen
dels av min lilla papegoja
(som grannen Amber sköt om)
och dels av dessa skönheter

- 3 krukor stort blommande Saint Paula -
och den rosa-lila orkidéen,
som ånyo bar blommor!






8 kommentarer:

Lisas torp sa...

Du är verkligen en ambassadör för Österlen! Vilket härligt vinslott och Kiviks produkter har man ju hört talas om, och de har ju ett verkligt gott renomé!

Så fina dina blommor är, trots att du varit ute på vift! Säkert har du rara grannar förstås, som tar hand om gojan också!
Lite svalare här idag, men fortfarande väldigt torrt!
Ha en härlig helg!
Tack för din rara kommentar hos mej!
Kram
Lisa
Lisa

Ingrid sa...

Vilket trevligt resereportage!

Namnen på orterna och slotten känner man ju igen, men jag har rest skamligt lite i Sverige och södra delarna har bara passerats på väg ännu längre söderut.

Tack söta du för din kommentar hos mig!

Ha en riktigt skön fredag!
Kram Ingrid

Anonym sa...

Vilken resa ni gjort tillsammans... tre generationer! Kan tro att du njutit av allt. Nu får du väl vila lite? Söta blommor på fönsterbrädet:) Borta bra men hemma bäst. Eller hur?

Må väl min vän.
Kram Eva-Mari

MårsArt sa...

Du har hunnit med mycket.
Visst är det trevligt att handla direkt där saker produceras.
Jag brukar handla på Brunneby musteri. "Sitter i" sen´barnsben.
Kram
Agneta

Agneta sa...

Hej, Eleonora!
Vilket fint resereportage du har gjort med mycket och intressant information.
Du borde få en bonus av företagen för det ;-)Reklam kan dom aldrig få för mycket av.

Har man aldrig varit på de platserna så blir det ju extra spännande, som för mig.

Tänk ändå så himla glad man blir när en gammal orkidé återigen blommar :-)
Hände mig för inte så länge sedan.
Men andra blommningen gav ganska så små blommor.

Tack för trevligt inlägg!
Ha det så gott!
Kramen, Agneta

Helena sa...

Underbara bilder.
Du har verkligen haft det bra där ner på Österlen.
Här har vi 20 grader idag,mulet och hemst fuktigt.
Håller med dig om att det är skönt att det är svalare nu.
Kram vännen min!

Stina sa...

Härligt!
Jag har bott på Österlen och arbetat för Kiviks Musteri. Plockat äpplen, vet du, högt upp som bara den.
Kramis

Elisabeth sa...

Hej lilla Pingla! Jag funderar så hur du har det... men det är så mycket annat som måste tänkas på, och oroas för nu... så jag får ta en dag i taget här.
Men jag hoppas av hela mitt hjärta att du har det så bäst som det bara går... och att din lilla papegoja "håller låda" för dig.

Varm varm kram...ja, alltid min vän.