lördag 17 juli 2010

FÖRSTA UTFLYKTEN ....

....... gjorde vi till GRÖNA BUTIKEN, släktgården Orelund, som ligger i Rörum. Enorma tomatplantor växte upp till taket i växthuset och grenarna dignade av underbara tomater. Här finns även äppel-, päron-, plommon- och körsbärsträd. Förutom tomater odlar man paprike och gurka.

Här hittar man även närodlade produkter, nybakat bröd, ostar, olivolja samt trevliga ting för ute och inne. En underbar butik att besöka!


Härliga marmelader av olika slag


Sedan styrde vi mot http://www.osterlenkryddor.se/, där man och hustru driver 25 olika blad- och frökryddor i stora fält - givetvis aldrig besprutade!! och tillsatsämnen är bannlysta!!
Här kan man gå guidad tur på fälten och handla en en mysig butik, som hade ALLT - där fanns mycket jag inte ens kände till - Dessutom finns produkter för välbefinnande såsom fotsalt, salva, tvålar och eteriska oljor. Österlenkryddor går att beställa från nätet och garanterar färska kryddleveranser - inte glasburkar - utan platt plastförpackning. Kokbok för enbart kryddor hade man också till salu.




Ljuvliga kryddblandningar

Här väljer sonhustrun litet nyheter

Vilken lyckokänsla att få "inhalera"
alla dessa underbara dofter!
Fortsättning följar ....

6 kommentarer:

Lisas torp sa...

Vilka underbara ställen du har besökt! Tänk, så mycket fint och vackert det finns i vårt land på sommaren! Så många som håller igång odlingar, caféer, restauranger etc.!
Jag kan tro att du fick många sköna intryck!
Oj, vilka härliga tomater de hade du!
Kram
Lisa

STENLYCKA sa...

Godmorgon Vännen!
Så trevligt att besöka alla dessa butiker som finns runt om i vårat land, tycker jag ser skyltar lite varstans efter vägarna.
Hoppas du har det bra och njuter av det vackra Sverige.
Jag har det så skönt, tycker bara att mina semester veckor går alldeles för fort, imorgon är jag inne på min tredje.
Ha det fortsatt gott!
Kram Raina

Helena sa...

Men du vilka smultronställen ni hittat.
Underbara bilder....man kan nästan känna dofterna.
Tack för grattis hälsningen min vän.
Ha en skön dag trots att det inte blev som du tänkt det.
Kram!

Elisabeth sa...

Goda vän... jag återkommer på kvällskvisten! Är lite stressad nu... mellan kaffepaus, tvätt, pepp och handling. Varmaste kramen...

Elisabeth sa...

Tänkte jag skulle skriva någe vettigt hos dig ikväll... men som vanligt så har dagen tagit ut sin rätt, och jag är alldeles för trött.
Men en sak jag tänkte på tidigare ikväll... jag skulle verkligen önska att fler fick möta dig IRL. Du är en källa till glädje för många... har en härlig humor, och ett underbart skratt.. och du har ett stort och varmt hjärta för många omkring dig.
Jag har ju fått förmånen att träffa dig två gånger, Eleonora... och båda gångerna har din vänskap gett både mig och Carolina den bärande styrka som vänner ger. Som vi alla behöver för att ta oss lite vidare i livet när det går tungt...
Tack snälla vän, för att du är den du är... för din härliga humor... och för din vänskap. Tack!

Varm varm kram... och sov så gott!

Ps. En eloge också för att du genom dina bilder och ord låter oss följa med lite ut i världen...

Anonym sa...

Så mysigt du har haft det! Österlen minsann, oj vad jag är avundsjuk!! Det blir fina minnen att plocka fram i vinter.

Såg också att Elisabeth Gilbert har kommit med en ny bok, har inte läst den. I sommar har vi haft så mycket att göra med utbyggnaden så det har blivit väldigt lite läst. Har börjat ta igen det nu... läser Anna Janssons nyaste... spännande så in i norden!!

Ha det bra min vän!

Kram Eva-Mari

Ps. Vet inte om filmen kommit till Sverige?