måndag 5 juli 2010

KONFIRMATION ....

På lördag morgonen styrde svärsonen
bilen mot Strömstad
till Källvikens Turist- & Konferens
där dottersonen C under tre veckor
varit på konfirmationsläger
Man har studerat bibeln och haft
diskussioner om alla texter
Man har badat, skojat,
varit på utflykter, sjungit, spelat
och dansat, haft lägereldar
och man har
fått lära sig det sociala spelet -
31 rara pojkar och flickor
från Saltsjöbaden
Två underbara kvinnliga präster
och många unga ledare och
mentorer har funnits som stöd
och
en verkligt fin restaurang har
bjudit på delikata måltider
varje dag
(viktigt för dessa nästan alltid hungriga ungdomar)
Källviken: Receptionen

Huset ROSSÖ hade Café-kiosk
Över 200 personer deltog i den
poäng-jakt som konfirmanderna
ordnat
200 kluriga frågor skulle besvaras
eller utföras:
Vad sägs om
1. äta 4 msk mjöl
2. äta 4 kex och vissla "Kan du vissla Johana"
3. stå på ett ben och blunda i 20 sek
4. binda en blomsterkrans
5. fånga 5 levande krabbor
6. vad hette lärljungarna
7. vad heter evangelisterna
osv osv

Alla moment fick poäng efter svårighetsgrad
Själv bidrog jag med att binda
en sommarkrans (utan snöre)

Här står någons mamma på ett ben
och blundar i 20 sek
Pojken i grön tröja är "min"
Vårt lag kom trea på 225 poäng
det vinnande laget hade 255

Kvällen avslutades med gemensam middag
Sov gott gjorde jag efter denna
något ovanliga dags äventyr

STRÖMSTADS KYRKA



Konfirmanderna gjorde ett litet
spel om Jesu liv
Man sjön -
solo och i kör
och spelade mycket musik
alla konfirmander fick under akten
bidra med någon aktivitet
Min lille kille fick hälla upp
nattvardsvinet (alkoholfritt)

oo -- oo

Halva styrkan fick jag med på bild
Med prästen Anna Höglund
på kyrkbacken

Efteråt serverades lunch för
jag tror vi var 300 personer!
Stora härliga smörgåstårtor
och färska Smögen-räkor
Det smakade mums!

Morgonen hade varit regnig och trist
När konfirmanderna trädde
ut ur kyrkan - KOM SOLEN
Dagen blev varm och solig

Så blev dag hemfärd och
kl 21 klev jag in genom
ytterdörren igen

EN VACKER OCH MINNESRIK
HÖGTID
som jag är glad att jag fick vara med om



8 kommentarer:

Lisas torp sa...

Det låter som ett riktigt äventyr du varit på!
Så många roliga aktiviteter och att få möta dessa ungdomar dessutom!

Jag kan tro att du kände en viss matthet när du kom hem!:)
TACK för din jättegoa och rara kommentar hos mej - du gläder mej alltid med dina fina kommentarer!
Ha nu en härlig dag!
Kram
Lisa

Inkan© sa...

Ja vilket äventyrsläger. Låter som om betydelsen med konfirmation helt har fått maka på sig.

Det är verkligen nya tider och helt nya tanker hos kyrkan idag.
För ungdomarna är det nog både spännande och roligt att få vara borta från hemmet - vara i en trygg miljö och samtidigt få testa och öva sig i social samvaro.

Det är kanske meningen idag...

Helena sa...

Vilken minnesvärd helg du haft.
Roligt att C gillade kortet.=)
Jag flög till Göteborg och hem igen.
Buss eller tåg hade jag aldrig orkat med.
Nu tog det 3 timmar ner och då var jag ganska pigg när jag kom fram.
Helgen har verkligen varit underbar.=)
Ha det gott i solen!
Kram vännen

Ingrid sa...

Vilken härlig helg du har varit med om. Det finns många former av konfirmationsundervisning. Själv gick jag på sommarundervisning som avslutades med en lägerhelg där vi bland annat var på Lilla Karlsö.

Jag har just testat ett av proven - att stå på ett ben i 20 sek med ögonen stängda - jag skulle nog inte fått godkänt är jag rädd!

Tack för din kommentar hos mig Eleonora, det är alltid så trevligt när du tittar in.

Varm kram!
Ingrid

Anonym sa...

Visst är det härligt att se alla fina ungdomar! Och så mycket de får med sig genom livet. Känner igen mig i mycket... mitt barnbarn Viktor konfirmerades i Kopparbergs kyrka i Falun förra året. Fast några smögenräkor såg jag inte till;) men väl ett rejält kaffekalas med sju sorters kakor (minst!)

Du har en härlig balkong... hoppas du kan sitta där och njuta i skuggan... för nu är det vaaarmt!!

Sköt om dig och njut av minnena.
Kram Eva-Mari

Mycket annat & lite betong sa...

Vilken rolig och fin dag och så vacker kyrka!

Hälsningar Agneta

Gisan sa...

Det förstår jag mycket väl att det var en minnesvärd dag. Många roliga och trevliga moment som var med under dagen. Jag var på min bonussons konfirmation i våras. De hade också gjort ett spel där de hade gjort om en del ur Jesu liv till nutid. Mycket tänkvärt! Kramar...

Gunilla sa...

Så annorlunda (och mycket roligare) det är med konfirmation nu för tiden!