lördag 21 november 2009

SOL I HELA LANDET SÄGER SMHI


Mitt hjärta klappar för en solskensdag!

Det här läser jag på Wikipedia:

"Solen är en ganska liten stjärna om man jämför med andra stjärnor, men jämfört med jorden är solen över hundra gånger större. Solen består till största delen av väte och en del helium. Solen avger energi genom att väteatomer slås ihop och bildar helium. Och det blir varmt. Solen är upp till fem miljoner grader varm.

Bara en pytteliten bråkdel av solens energi träffar jorden. Trots det är vi beroende av solen för vår överlevnad. Inte bara genom energin, utan också för att jorden ska hålla sin bana. Solens dragningskraft håller nämligen jorden och de andra planeterna på sina platser."
TACK alla snälla bloggvänner för att ni piggade upp mig när jag kände av oket på mina axlar.
IDAG känns allt bra och som vanligt igen!

12 kommentarer:

msA sa...

Härligt att höra!
Sol här också :) :) :)

Gunilla sa...

Härligt!

Lisas torp sa...

Härligt att höra om solen, nu när man äntligen har sett den! Strålande väder idag och varmt dessutom! Det blev promenad och jag har riktigt "badat" i sol här på gatorna!

Hoppas att du också fick njuta av den!
Ha en fortsatt skön lördag!
Kram
Lisa

Ingrid sa...

Härligt att höra att du känner dig piggare igen. Lite solsken kan verkligen göra under.

Varmt tack för rara kommentarer och värdefulla röster!

Kram Ingrid

Inkan© sa...

Ja ljus är det viktigaste av allt för att må bra för många av oss- och i solsken blir det ju bättre ljus.
Jag har lapat sol idag:)

Anonym sa...

Det var nog sol i nästan hela landet...men inte hos oss denna lördagen den 21 november 2009. Tyvärr.
Men gårdagen var underbar!

Tankevågor sa...

Idag är det förunderligt grått igen och det var så skönt att jag hann se den underbara solen igår.

Men snart är det advent vännen och då lyser stjärnor och ljusstakar upp i våra fönster. Det ser jag verkligen fram mot.

Ha en skön söndag! Varm kram från mig.

Helena sa...

Igår hade vi sol men nu regnar det igen.
Hade hoppas på lite snö till 1a advent.
Skönt att höra att du återfått ditt goda humör vännen.
Alla har vi nog dagar när allt känns tungt.
Nu blir det lite ljusare när advent infinner sig med ljustakar och stärnor som lyser upp i mörkret.
Var rädd om dig vännen!
Kram

Erika sa...

Solen det lilla den visar sig, kommer och går som tågen utanför. Har redan varit ute och skall snart iväg igen, men det tilltalar inte riktigt, det blåser ordentligt denna måndag och det gör min andning lite ansträngd om det är motvind. Förövrigt är det riktigt kallt, och blåsten som sagt gör sitt till.

Tänkte under veckan bara "Lussekatter" det är så gott, allrahelst med kall mjölk till. Jag får väl låta dem ligga i frysen tills dom skall fram vid rätt tidpunkt. :) Men ett par stycken åker ner i magen garanterat.

Idag när jag böjde mig framåt var jag övertygad om att jag höll på att få ryggskott, tja, varför inte testa på det också, så väl som all annan smörja man få som ett brev på posten.Vet inte vad som hände, men ont gjorde det. Det blir nog bra med det om det få hållas en stund-tag. Bara och tar det med en klackspark, finns liksom inget annat sätt att tillgå. Humöret är uppe ändå och det är det viktigaste. :)

Nu önskar jag dig "Kära goa vän" en riktigt bra vecka.

Kram

Stina sa...

Ja, den där solen är långt borta nuförtiden. Saknar den mycket!:-) Kram

Elisabeth sa...

Å nu blir jag tvungen att tänka efter... vad har VI haft för väder idag???
Du vet, det är så fokuserat på allting annat nu...
... men jag tror att solen har varit lite fisljummen här idag, och med några plusgrader.

Önskar dig en solig och fin tisdag, min vän... med lite ljus snö, som tar bort det gråa och trista.

Varm kram... alltid!

Helena sa...

Tack gulliga du för dina fina kommentarer.
Hösten är alltid jobbig och denna är nog inte värre än vanligt.
Visst är det jobbigt att ha kronisk värk men så länge jag kommer ur sängen får jag vara glad.
Det finns de som har det värre.
Jag blev lite rörligare fram på dagen så nu har vi jul i sovrumsfönstret i allafall.
Det tog på krafterna men det känns bra att vara igång.
Det tar några dagar för mig att göra advent eftersom allt går så sakta och jag behöver vila mig emellanåt.
På fredag hoppas jag att det är klart så vi bara kan mysa i helgen.=)
Du tar det väl lungt nu så du inte får mer ont i dina händer vännen.
Du gör kanske som jag och tar allt i etapper.
Ha en fin kväll vännen min!
Kram!