onsdag 6 maj 2009

JAG HAR VARIT PÅ BIO

........ och sett The Reader! Biobesöket med efterföljande besök på kondis, var en födelsedagspresent från en kär vän.

De nästan redan från början inledande nakenscenerna gjorde mig litet fundersam och nästan generad - att titta på när två personer hade sex - kändes nära nog otillbörligt.


Filmen var både sevärd och eftertänksam, men själva handlingen med tillbakablickar på bla koncentrationslägren var både skrämmande och otäck.


DRAMA
The Reader
Regi: Stephen DaldryMed Kate Winslet, David Kross, Ralph FiennesUSA/Tyskland/England


"UTDRAG UR KRÖNIKA AV MARIA DOMELLÖF:
En dag på väg från skolan blir 15-årige Michael (Kross) illamående. Året är 1958 och spåren från kriget syns ännu i Tyskland. Michael stannar och kräks i en portuppgång och får hjälp av en kvinna (Winslet). När han har tillfrisknat återvänder han för att tacka henne och snart inleder de en sexuell relation, åldersskillnaden till trots. Kvinnan, som heter Hanna, vill gärna att han läser högt för henne ur sina böcker.Men Hanna försvinner och inte förrän åtta år senare, när Michael studerar juridik, får han förklaringen till hennes märkliga beteende. Hon sitter på de anklagades bänk under en uppmärksammad rättegång mot en grupp före detta SS-vakter som underlät att rädda lägerfångar ur ett brinnande hus. Mer än så vore dumt att avslöja för den som ännu inte har läst Bernhard Schlinks bästsäljare Högläsaren. Det räcker med att säga att Michael under rättegången inser något som ställer Hannas skuld i ett annat ljus.Boken är bearbetad av manusförfattaren David Hare och Timmarna-regissören Stephen Daldry. Liksom andra försök att berätta om nazismens illdåd ur förövarens snarare än offrens synvinkel har filmen, liksom Schlinks bok, kritiserats för att banalisera sitt ämne, genom att inte visa hur lägerfångarna led och genom att, som bland annat New York Times recensent skrev, "be oss att tycka synd om en lägervakt".Möjligen är det lättare att känna sympati med filmens Hanna, speciellt som hon bär Kate Winslets känsliga och sensuella ansikte. .................. det påverkar inte de verkliga styrkorna, som ett fint spel av den unge skådespelaren David Kross. Filmen visar tydligt att detta främst är en berättelse om den tyska efterkrigstidens unga generation och hur den, med barnets rätt, kunde peka finger åt föräldragenerationen, samtidigt som den var en oskiljaktig del av problemet genom sitt biologiska band till den skyldiga generationen. Men den lyfter också frågan om vad vi själva skulle ha gjort om vi befunnit oss i samma situation. Det är lätt att peka finger när ens egen moral inte behöver testas. "



Filmen sitter fortfarande kvar i kroppen och många tankar löper runt i mitt huvud.

Min rescention: Fantastiskt skådespeleri - klart sevärd - litet otäck - vi får aldrig glömma!




18 kommentarer:

BiRDiE sa...

Åh, den där vill jag se!!!
Men jag vill också se "Män som hatar kvinnor", som ju (oxå) ska vara så himla bra.

Känns kul att ha flera biobesök framför sig -älskar film!

Och du, "mormor" *s*
Det vore verkligen JÄTTEKUL om du kom ner och visade mig hur saker och ting går till ;)
För att vara allvarlig en stund, så är du mer än välkommen om du känner för en tur 20 mil söderut..!

Och för övrigt läser jag alltid din blogg... men har emellanåt bekymmer att kommentera :/
Därav ibland uteblivna kommentarer.

Stor kram,
msA

Helena sa...

Det är en film jag inte tänker missa.
Vilda tackar så mycket för gratulationerna.=)
Just nu ligger hon här på sin bädd med en fleesepläd över sig och vilar.
Det är jobbigt att fylla år.=)
Ha en fin dag vännen!
Kram

Ingrid sa...

Tack snälla Eleonora för att du tipsar om den här filmen, jag läste om den i DN, men var osäker på om det var något att se. Nu vet jag att jag ska gå och titta på den när den kommer till Klintehamn.

Kram Ingrid

Elisabeth sa...

"Kass som tusan..." var Carolinas kommentar nu när jag frågade om hon hade sett den! Carolina och jag vill ju gärna att det ska vara "och så levde de lyckliga i alla sina dagar" på filmerna vi ser. Men det vore nog lite svårt med tanke på den historia som filmen/boken ändå bygger på.

Jag kan nog tänka mig att se den... tack för tipset!

Varm kram...

Eleonora sa...

Birdie:
Tack raring för invitationen. Numera har jag sällan mina vägar förbi Linköping. Annat var där när dotter och son studerade där. Då blev det många besök. Men men man vet aldrig....
Filmen sitter fortfarande kvar i kroppen hos mig.
Helena:
Det blev en fin födelsedagsfest kan jag förstå!
Ingrid:
Du kommer nog att känna som jag ungefär inför den här filmen. Man måste nog vara litet äldre och kanske ha upplevt när Hitlers läger avslöjades för att försöka förstå vidden av filmens innehåll. Har man läst boken blir det väl förklarat i den.
Elisabeth:
Jag förstår C:s reaktion - kass. Tror kanske att man bör vara mer livserfaren för att förstå. Jag tror inte att det är något för dig. Kanske Australia, som Isabella har rekommenderat kan vara något för dig.

Helena sa...

Periodvis handlar jag rätt mycket kläder.
Jag kostar på vissa plagg men köper en hel del slit och släng.
Det är roligare att känna att man kan unna sig nytt lite oftare om man köper billigt än att måsta ha samma plagg år ut och år in.
Jag gillar kläder men det behöver inte alls vara vissa märken....jag köper det jag tycker om.
Sen handlar jag gärna åt A också.....han gillar inte alls att gå i butiker.
Nu när barnen är utflugna har man ju chansen att kosta på sig själv mer.
Synd att vi bor så långt ifrån varandra....vi hade ju annars kunnat shoppa ihop.=)
Ha en skön dag vännen min!
Kram

Bilder från min kamera sa...

Den filmen gjorde tv i något program reklam för. Tyckte då den verkade sedvärd. Det visades en snutt av den när hon låg i sängen och han läste för henne. En film i mitt tycke som både verkade annorlunda, och värd att lägga på minnet.

Idag är vädret en aning bättre mot det uppvisat under de senaste två dagarna. Min vinterkappa åkte på igår, det blåste och var riktigt rått och kallt. Förstår inte hur vädret kan skifta så enormt från en dag till en annan. Numera är det inte mycket som är som det skall. Regnet behövdes verkligen innan allt gulna på grund av uteblivet regn. Brandrisken var är nog ännu stor, men regnet som föll har säkert gjort sitt till.

Tänkte börja städa om en stund, är inte så där överhängande alert vid tanken precis. Ibland får man tvinga sig till vad det nu gäller.
Känner mig som en liten zombier för tillfället. :)

Kram kära Eleonora. Hoppas allt är bra med dig denna Torsdag.

Bilder från min kamera sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bilder från min kamera sa...

Badrummet är städat. Tog sin lilla tid när det skall göras grundligt. I.o.m att tvättmaskinen står där kan jag inte svepa med duschen över hela badrummet, vilket jag alltid gjorde förut.

Sedan har jag bakat "Sabrinakaka" (Mockarutor) som väl de flesta känner under det namnet. För mig är det alltid "Sabrinakaka" mormors recept.

Eftersom jag om ca två veckor reser iväg, är detta en liten önskan från sonen-svärdottern om jag ville baka den kakan och snedskurna "Chockladbröd".
Dem i sin tur baka rulltårtor bl.a.
Skall bli skönt att få se lite andra vyer än det gamla vanliga, och komma iväg ett tag.

Visst finns det mycket man inte sett där man bor. Staden-orten består av mer än den lilla plätt bostadshuset-orådet ligger på. Hoppas din sightseeing tur blev ett trevligt inslag.


Det var jag som tog bort kommentaren då det var felstavat. Ska se ordentligt ut innan jag skickar iväg det. :)


Kram och Vinkelevink!

Eleonora sa...

Helena:
Du är väl liten och nätt i kroppen och då är det lättare att hitta storlekar, och i och med det -roligare kläder! O så gärna jag skulle vilja ha dig som smakråd och göra en shoppingtur! (Tyvärr har jag gått upp 2 storlekar - och och fy f-n)
Erika:
Lilla städdamen i farten och i bakartagen. Duktig flicka. Sen´vet du ju att du kan koppla av och bara ha trevligt med sonen och hans fru. Dom blir nog överlyckliga över allt det goda du tar med dig! Kramvink till dig.

Gisan sa...

Helt klart en film jag tänker se. Kramar...

Helena sa...

Det är lätt att man tar i för mycket när man känner att det finns lit ork.
Jag stoppar i mig en massa värktabletter varje dag för att kunna stå på benen.
Så när jag får mer värk än vanligt är det bara vila som gäller.
Nu ska jag åka och handla mat och sen blir det vila.
Imorgon ska jag ut och shoppa igen med mor och min ena systerdotter.....om jag orkar förstås.
Ha en skön dag i trädgården min vän!
Kram

Eleonora sa...

Helena:
Shoppingnerven har kopplat på hr jag. Du kommer säkert att hitta något fint i morgon när du går ut med lilla mamma.
Nu har jag städat klart och ska 1. se på Oprah och ta en kopp kaffe 2. gå till mitt centrum för att göra lätt matkomplettering 3. sitta i trädgården och slappa.

Stina sa...

Kram till dig.:-)

Helena sa...

Kort är jag men icke nätt.
Det är därför jag handlar mycket av mina kläder på Zizzi.
Deras minsta storlek är 42/44.
Jag har alltid gillat att shoppa både kläder och heminredning men de sista åren är det så sällan jag orkar.
Bäst att passa på nu så länge det håller och så länge det finns pengar i plånboken.=)
Ha en mysig kväll vännen!
Kram

Elisabeth sa...

Tittar in och hoppas att du mår gott, och att allting är bra med dig!
Ha en fortsatt trevlig fredagskväll, min vän...

Varm kram.. alltid!!

Elisabeth sa...

Ps. Jag tror jag lyder ditt råd... ser nog inte den filmen! Hellre då den andra som du föreslog! Tack snälla.. och kram igen!

Hannele på Hisingen sa...

Verkar trevligt.