måndag 4 maj 2009


Idag har jag upptäckt 3 st knoppar på min Porslinsblomma. Förra året blommade den också, så tydligen trivs den på sin plats i fönstret. Kan ni se dem? Det går att förstora.







Och pelargonerna bara blommar och blommar. Längtar tills dess jag kan ställa ut dem på balkongen.




Kastanjeträdet på gatan har stor blomknoppar och om en vecka eller så blommar det nog fullt ut. Då ska jag ta en bild och visa något vackert!






Det har regnat i natt och skönt var det. Friskare och renare i luften och bilen blev gratistvättad!



9 kommentarer:

Bilder från min kamera sa...

Tror det regnade i natt någon gång här. Hörs på bildäcken mot vägen för det blir ett annat ljud. Molnen hopar sig en aning idag, men det var utlovat sämre väder, så det får man väl acceptera. Det behövs innan allt blir gult i stället för grönt.


Vilken fin "Poslinsblomma" du har. Har haft en sådan för många år sedan.Nästan alla blomträd jag haft genom åren har varit finast när jag bott i hus. Värmen i bostäderna brukar inte var så bra för blomträden. Ser på den "Bouganvilla" min mormor haft, och nu jag. Den slutade blomma för ett par år sedan. Alltid översållad av blommor. Den ska nämligen övervintra svalt för att blomningen skall bli bra. Var i en bostad är det svalt? Inte en enda blomma kommer längre. Men växten i sig är grön och fin. Jag vårdar den så ömt,för den är helig i mina ögon.

Idag när jag stod vid busshållplatsen steg jag på fel linje. Det har aldrig hänt under min levnad. Men det gick snabbt att byta till rätt linje. Lite försenad blev jag, men hade ingen tid att passa så det var okey!

Vinden är rätt sval denna måndag, saknar den värme som kom med stormsteg.

Såg att det var en till som kommenterat på min blogg angående dubbla påskliljor som inte heller kände till det. Såg någonstans, att på 50-talet var det vanligt i trädgårdarna med denna dubbla påsklilja. Jag som sett den irl tycker den är väldigt vacker. Den enkla varianten ser lite tunn ut i förhållande till den dubbla.


Roligt att mina långa kommentarer uppskattas. Dom jag får av din uppskattas lika mycket.


Kram och har en bra måndag!
Vink!

Musikanta sa...

Så vackert med porslinsblommor! Jag hade en i mitt tidigare liv men den tålde inte att flytta. Nu har jag en gullranka i stället men den blommar ju inte.

Pelargoner kan jag tyvärr inte ha inne eftersom MM inte gillar doften. Men jag brukar sätta några i mina krukor utanför huset. Den intensivt röda färgen är så vacker, påminner om Italien...
Kramar/M

Helena sa...

Jag hde en sån porslinsblomma men den doftade så hemst att jag var tvungen att ge bort den.
Fick sån otrolig huvudvärk av den.
Nu säger Hella som fick den att de inte alls tycker att den doftar.
Kanske den inte trivdes här därav odören.=)
Jag har en porslinsblomma kvar dock men den doftar inte alls lika starkt.
Vilka pelargoner du har vännen.....underbara.
Mårbackan jag sparade sen ifjol växer och frodas men det dröjer nog innan den knoppar.
Ha en skön kväll!
Kram

Pärlan sa...

Så fin porslinsblomma och dina pelargoner är ju bara så vackra.

Härlig tid vi har nu.
Ha det gott vännen
kram

Inkan© sa...

Å min porslinsblomma som snart fyller ett helt stort fönster, är också i knoppningsstadiet igen.

Den är över tio år gammal nu -(jag har tagit sticklingar) och den brukar blomma från maj in i sept/okt.
Jag är mycket förtjust i den även om både ruta och fönsterbräda blir kladdiga av nektar - men å så gott den doftar om kvällarna. Men jag har lilla övre fönstret öppet för säkerhets skull.
Jag vill inte dra på mig ännu en allergi. Det räcker med rinnande näsa och nysningar under björkens pollenperiod.

Ingrid sa...

Vi har haft lite regn idag på förmiddagen och det stänker ännu lite, men det behövs ett ordentligt regn nu.
Det var väldigt vad dina pelargonior vuxit och blivit fina, dem har du verkligen lyckats med!
Ha det riktigt gott!
Kram Ingrid

Eleonora sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabeth sa...

Vet du om att du är helt fantastisk?? Jag hoppas av hela mitt hjärta att du vet det... för det är du verkligen! På många, många sätt, min vän...

Varm varm kram...

Ps. Jag hör av mig imorgon på mailen...

Bloggblad sa...

Här kom ett regn idag. 6 mm, sas det. Skönt.

Min hoya blommade för ett kort tag sen - och det har den inte gjort på minst 25 år när jag tog ett skott från svärmor. Förra sommaren planterade jag om, tog nya skott, och satte i nytt fönster. Nu passar det damen att blomma...