onsdag 5 mars 2008

Min semester på Kanarieöarna

Här kan man se de bungalows som tillhör anläggningen Rocas Rojas - de klättrar uppför berget och längst ner finns den härliga poolen med uppvärmt vatten. Många svenska företag har hus här.





Vi bodde högst upp på berget och hade en vidunderligt vacker utsikt från den stora terassen.
Många trappsteg och backar gav benmusklerna en klar dust.




Vid vår vänstra terasskant växte ev jättestor bouganvilla i sprakande röd färg.



Intill poolen växte ett kaktus jätteträd i vilket en röd bouganvilla hade snott in sina grenar.
I övrigt såg jag blommor jag inte vet namn på samt förståss blommande mimosaträd och hibiskus.





Ännu en bild från den stora fina bouganvillan vid terassen.




Stranden i San Augustin.

Efter en underbart varm och solig vecka kändes det lite kymigt att komma hem till kylan igen. Men underbar tur har vi haft med vädret - +28 i skuggan men ganska blåsigt varje dag. Vi var nog alla trötta och utarbetade när vi kom ner till San Augustin, så några större utsvävningar eller rundturer har vi inte gjort. Vi ville alla bara ha det skönt och slappa med sol och bad.

Lägenheten var superfin och köket stort och välutrustat. Vi hade både disk- och tvättmaskin och TV. Det bästa var nog sängarna, som var precis lika sköna som hemma! Och även kuddarna!!

Frukost - med nybakat, fortfarande varmt bröd - tog vi hemma på terassen var morgon och ibland intog vi även lunchen där. Ibland blev det trekantiga sandwich vid poolen. Middag åt vi ute på restauranger och drack massor med gott vin till.

Min "franska" (svensk-)bästa väninna och hennes man var händelsevis på samma plats och vi kunde träffas några gånger för både lunch och en drink före maten. Riktigt festligt och roligt, inte alls planerat. De hade blivit fördröjda pga att maken insjuknat och han hade fått en pacemaker inopererad på Rocas Rojas sjukhus och fick inte flyga hem på drygt en vecka.
Det är skönt att vara hemma igen, men visst var det härligt att komma bort ett tag och få slippa städning - matlagning - inköp och sånt´.

Nu blir det planering för mig att förnya mitt sovrum - det ser jag fram emot - men vet ännu inte riktigt säkert hur jag vill ha det. Men nästan .....

Så ska pelargonerna plockas upp från källaren och planteras om. Det finns alltid något som måste göras i ett hem och nu har jag fått lite mer arbetslust efter denna härliga semestervecka.


20 kommentarer:

Christina sa...

Så underbara foto, förstår att du hade det skönt.
Du lever ett rikt liv vännen och det skall man göra också.

Tack för dina fina berömmande ord på min grafiksida, blir alldeles rosig om kinderna.

Det är så trevligt när man får feedback för det man gör.

Många varma kramar till dig idag

Bilder från min kamera sa...

Fina bilder du visar. Kan förstå att den semestern var både rolig och välbehövlig kanske? Fina minnen att tar fram när snön yr längs husknuten. :)

Kram

Eleonora sa...

Christina:
Jamen du är så otroligt duktig och det måste man kunna tala om också! Jag beundrar din blogg sååå mycket!Stora kramen tillbaka till dig
Erika:
Ja du, jag vaknade ju upp till snö idag, men gudskelov är den redan borta. Kram till dig

Helena sa...

Vilka härliga bilder.....jag förstår att du haft en underbar semester där.=)
Jag har saknat dig så även om jag unnar dig semester så är jag glad att du är tillbaka vännen.=)
Ha en mysig dag!
Kram

Eleonora sa...

Helena:
Tack vännen - ha en god dag! Kram

BiRDiE sa...

Äntligen en blogg om din resa - var inne senast igår eftermiddag och spanade, men då fanns där inget *s*

Underbara Eleonora, så SKÖNT du verkar ha haft det - det är du verkligen värd!
Och fina foton... det gör verkligen inte att man längtar MINDRE till sommarsemestern (som för vår del innebär Spanien).

Tack för söta kommentarer, som vanligt. Är glad att du finns i mitt liv.

Kram, och välkommen hem!

Musikanta sa...

Jag har aldrig varit på Kanrieöarna men efter att ha sett dina underbart vackra bilder får man verkligen lust att resa dit. Den här årstiden är tydligen perfekt att resa. Vid jultiden har man ju hört att det kan vara lite si och så med vädret. Tack för dina rara kommentarer i min blogg. Kram och välkommen hem!

Eleonora sa...

Birdie:
Tack du rara för din kommentar. Jaså du har ditt Spanien-besök kvar. Ni kommer nog att få det jättefint. Följer barnen med? Kram
Musikanta:
Kanarieöarna har nog alltid fint väder, deras vinter (ca 20 gr) lite varierande - tror jag är dec-jan-feb. Skönt att vara där för sol, bad och vila.

Du som kan spanska kanske skulle pröva på en resa dit.Stranden vid Playa Ingles är bra. Kram till dig

Christina sa...

Önskar dig en go, varm, mysig och snäll helg
Kram vännen

bollebygdsbo sa...

Åh så härligt det ser ut med alla sol och bad!
Jag börjar längta till Teneriffa igen. :-)

Nu kommer väl våren snart här och då får vi förhoppningsvis också sol.

Elisabeth sa...

Jag har aldrig varit utomlands... så jag njuter av att se de vackra och ljuvliga bilderna som du har lagt ut från din semesterresa! Tack, snälla!

Varm kram.. och välkommen hem! Du är saknad...

Christina sa...

Kikar bara in för att önska dig en skön dag
Kram vännen

Pia sa...

Jösses, så skönt ni verkar ha haft det i solen! Skulle tro att du tankat massor med extra energi under veckan :-)

Jag önskar dig en riktigt skön helg, trots gråväder.

Kram

Helena sa...

Det tråkiga är att när vi varit utomlands så tar det mig nästan en vecka innan kroppen vant sig med det vädret.
Konstigt att vädret kan ha sådan betydelse igentligen.
Igentligen är det ju inte vädret i sig utan just omslagen.....jag kan må bra fast det är 20 minusgrader bara det håller sig stabilt.
Hur mår du själv vännen?
Ha en mysig söndag!
Kram

Christina sa...

En skön söndag på dig vännen
Kram

Eleonora sa...

Pimli:
Ha en skön söndag. Kram
Helena:
Jag mår bra förutom min hö tumme, som det är något knas med. Väntar på röntgenkallelse. Just det växlingen i vädret - det är det som är boven. Kram på dig!

Eleonora sa...

Bollebygdsbo:
Teneriffa - inte fy skam - när reser du? Skön söndag och kram
Elisabeth:
Inte utomlands? - det gör inget när man kan resa till Stockholm. När kommer du? Kram

Stina sa...

Vad härligt det ser ut.:-)

Klimakteriehäxan sa...

Mmmm. Utanför mitt fönster blåser det snålt och regnet kommer i byar. Samtidigt är det +25 på Gran Canaria, hörde jag just av en som är där. Ack om det vore jag ändå!

Gisan sa...

Det ser alldeles underbart ut! Kramar...