måndag 17 maj 2010

VILKA UNDERBARA DAGAR ......


...... jag har haft med min älskade Guldlock!!


Familjen anlände sent onsdag kväll och på torsdagen var vi alla ute och tittade på ny soffa till mig. De soffgrupper jag sett i tidningsannonser motsvarade inte mina önskningar, så det blev inget köp.


På fredagen åkte Guldlocks föräldrar till Yasuragi SpA för att få koppla av och ha mysigt tillsammans, så jag fick rå om min lilla gullunge alldeles själv. Tillsammans med min dotter gjorde vi utflykt bla till Nacka Forum (där jag köpte ett nytt quiltat sängöverkast) och så besökte vi givetvis gungparken, som är en stor attraktion nu för en 4-åring. Samt var ute på promenad och plockade vitsippor. Guldlock och jag gick tidigt till sängs för att orka med lördagsroligheterna.


På lördag - ja då blev det Junibacken tillsammans med min dotter. Allt var bara helt underbart för lilla Guldlock som storögd och nästan andäktigt tog in alla intryck. Mycket folk var i farten och först var det lång kö för att komma in i huset - sedan lång kö för att komma fram till tåget, men till slut så satt vi alla bänkade i en liten tågvagn, som skulle ta oss runt att besöka Astrid Lindgrens underbara sagovärld. Vi hade på morgonen sett video om Madicken - och minsann stog inte Madicken på hustaket med paraply i handen. Och lilla Ida var upphissad i flaggstången - och Emil låg och sov i en hylla i matkällaren, mätt av all korv han stoppat i sig. Allt kände hon igen men hjärtat slog visst litet extraslag när vi kom till mörka trollskogen och läskiga draken.


Ett Pippi-spel hann vi också med att se och blixtstilla och tyst följde hon med i teaterspelet. Sen´blev det besök i restaurangen: pannkakor med sylt och vispgrädde, för oj så hungrig hon hade hunnit att bli. På hemvägen - en liten tupplur i bilen blev det och då var mamma och pappa hemkomna igen - HURRA vilken lycklig liten flicka det blev!


Kvällen avslutades med att jag plockade fram en Taco-Buffé och dotter med familj sällade sig till oss, så vi blev 7 personer. Dottersonen hade andra planer. Mysigt och gott med mat och dryck och härligt för mig att få rå om båda mina barn med deras familjer på samma gång. Det händer inte alltför ofta.


På söndag morgon var det dags att säga adjö för denna gången när familjen styrde bilen mot Dalarna igen. Men oj vad jag saknar den lilla gullungen!!




9 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilken härliga dagar ni har haft och visst är det fantastiskt roligt att få umgås med en pigg och glad 4-åring, då blir man som barn i sinnet själv.

Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram Ingrid

Lisas torp sa...

Så mycket roligt ni hann med! Jag kan tro att lilla Guldlock fick många fina intryck! Det låter nästan som om du också upplevde allt genom hennes barnasinne!
Jag förstår att du saknar dem alla efter så intensiva dagar!

Du får njuta av sommaren nu istället! Vilken strålande dag det har varit idag! Helt ljuvligt och vilken värme!!!
Kram
Lisa

Elisabeth sa...

Åh, Eleonora, jag förstår att du har haft några riktiga hjärte-dagar...
Jag förstår att lilla Guldlock blev rädd för Katla-draken på sagotåget... det blev Carolina också första gången hon åkte tåget. Å mamma hennes med, får erkännas...

Varm kram... inte bara i tanken snart!

Bloggblad sa...

Precis som du skriver här nedan, så har jag märkt att blogginläggen blir färre och glesare hos mina favoriter, men på Facebook är det mer aktivitet.

Junibacken har jag aldrig varit på, men vill förstås ha med min sångfågel om jag ska dit.

Du vet väl om att alla stadsscener i Madickenfilmerna är tagna i Söderköping?

Helena sa...

Vilken underbar helg du haft med dina nära och kära.
Måste vara härligt med barnbarn.
Jag vet ju mycket väl att du vet hur det är att ha ont i småleder.
Du med dina händer och din onda tumme.....inte kul.
Tycker du att du blivit bättre av Methotrexate?
Kram vännen min!

Musikanta sa...

Var också på Junibacken med Mirren och barnbarnen i vintras. Helt underbart. Tog många bilder från denna vistelse...

Mirren var tidig, hade varit där förut, så kön var inte särskilt lång. När vi gick efter lunch var den desto längre.

Det är inte så ofta man får ha alla sina barns familjer samlade på en gång, så jag förstår att det gladde dig. Och visst saknar man barnbarnen när man blir ensam igen!
Varm kram/M

Gunilla sa...

Vilka underbara minnen du fått att fylla skattkistan med!

Tankevågor sa...

Förstår att du måste haft en mysig tid med lilla Guldlock! Vilken lycka! Junibacken är en härlig upplevelse både för små och stora tycker jag. Vi gav sonen och hans sambo årskort där så lilla barnbarnet är där och leker lite då och då. (Men de bor ju mycket närmare än dina barn så då kan det löna sig)

Kramar till dig!

Ingrid sa...

Tack för brevet som kom idag!

Jag hoppas att din svåger får behållning av böckerna. Jag sniffade på dem och tycker nästan att det luktar lite rök om dem, men du får tala om för honom hur det ligger till. Det är inte cigarettrök, utan efter branden vi hade.

Kram Ingrid