torsdag 8 april 2010

JA ALLTSÅ HEMMA IGEN ...

... och det känns underbart!!

Min käre svåger (snart 90 år- nästan som min storebror) har alltid varit humorist, pigg, social till max, snygg, propert klädd (Armani; han har ju bott i Italien i 60 år) rolig och underhållande - ja alla glada och fina epitet man kan komma på - har han haft......

Jag kom till hans hus på onsdagen (före Skärtorsdagen) och efter vad jag har kunnat förstå - efter en mindre stroke och med lilla hjärtat involverat - var han inte alls samme Tarzan-man jag kände. Efter ett liv i diplomati (med allt vad det innebär) är det nu Hemtjänsten som lyckliggör honom - (på det absolut allra bästa sätt) men inte många förstår sig på honom.

Han blev så glad att jag kom och vi hade de allra finaste och goa dagar tillsammans.

Tack alla ni glada bloggare, som önskat mig allt gott - från väderombyte/miljöombyte till annat - så snällt av er, det behövdes - för vistelsen blev mycket jobbig för mig - dels att se min käre svåger så dålig och dels ett upparbetande av egen energi för att "underhålla" honom.

En enda dag fick jag sol och promenadväder! Tog det genast i akt!

På tomten fanns fina vintergäck.


På vägen ner till stranden passerade jag detta nu snart färdigbyggda hus.
Det har man hållit på med i 2 år!
På höjden finns detta magnifika hus!! Bebos antagligen av någon pamp/kändis.


I detta område är antingen gammal träbebyggelse eller nya moderna stenhus.
Detta är närmaste grannens hus. Det byggdes för 3 år sedan.
Och så är vi framme vid det underbara hus som vi brukar hyra varje år!
Ett underbart gammalt trähus.

Och så här - äntligen är jag NERE VID STRANDEN - målet för min promenad.


... och här den fulla havsutsikten. Visst är det underbart! Jag stog stilla där en lång stund och djupandades den härliga havsluften!!!

På Påskaftonen - före middagstid - hade vi inviterat grannarna till litet vin med tilltugg - uppskattat. Grannarna bistår med stor hjälp till svågern, så allt gott och tack vill jag ge dem.
Det uppskattades!

På Påskdagen hade vi inviterat andra, yngre goda vänner till svågern - ändå mer uppskattat! Speciellt av 3-åringen som fick påskpresent av mig och som bidrog med sånger.


Resan hem med tåg - 1 timme försening i Göteborg - när jag äntligen kom hem igen - yes yes yes va´ glad jag var!!!!!!!!!!!!!
Tack söta rara bloggvänner för hälsningar, mail och annat!!!

8 kommentarer:

Lisas torp sa...

Ja, usch, jag förstår hur du menar här. Inte lätt att se sina vänner bli förändrade och skruttiga! Det måste ha varit jobbigt för dej! Du verkar ju ändå hållit humöret upp och fixat både det ena och det andra, och säkert uppskattade din svåger det mycket, det är jag också säker på! Den lilla livskvalitet du bjöd på tror jag han lever på länge!
Jag kan också tänka mej att det kostade på för dej! Vilken härlig dag vid havet - lite andningspaus kan jag tro med både sol och frisk havsluft! Vilka vackra hus dessutom!
Sköt nu om dej och var snäll mot dej!
Kram
Lisa

Erika sa...

Så många fina bilder du visar. Vid första anblicken av det snart färdigbyggda huset, trodde jag det var en kyrka, bygg på lite annorlunda vis. Säkert är det någon med gott om det i plånboken som ska bo där. Men jag är inte avundsjuk för den stilen på hus är inte något jag önska mig.

Din svåger har uppnått en mycket hög ålder, kunde han då inte fått fortsatt vara frisk. Att sedan ser hur personen förvandlas från proper stilig osv. till det han är idag måste kännas väldigt ledsamt. Det är nog få förunnat att bibehålla sig fräsch och frisk och alert upp i åldern, men dom människor som får uppleva det, är det säkert en högvinst av stora mått mätt.

Olika är ödets lotter för var och en av oss. Alla blir vi äldre, tror också det genetiska har en stor betydelser, allt eftersom åldern stiger. Förstår att din svåger blev glad över ditt besök. Hoppas innerligt ni kan ses ännu fler gånger.

Du är en "Godhjärtad Pärla" Eleonora som tänker på andra och lägger ner hela din själ i just dom människor du då har vid din sida. Inte många som gör så, men dom finns, men i väldigt liten skala.

Kram vännen och en bra fin morgondag önskar jag dig.

Elisabeth sa...

Att du är en "godhjärtad pärla" som Erika skriver, det är det nog många många som kan skriva under på... däribland jag.
Det är en stor gåva att få ha dig som vän!

Varm och stor kram... till den godhjärtade pärla som jag för mitt inre såg där på stranden.

Ingrid sa...

Jag kan tänka mig att det känns lite tungt att din svåger börjar bli sämre och förändras. Har man inte setts på ett tag blir det också mera markant.

Att han var lycklig över att ha dig där och att du ordnade en så trevlig påskfest för honom måste han verkligen uppskattat (och grannarna också)

Tänk att jag kände igen din strand från ett tidigare inlägg när du var hos din svåger.

Kram och ha en fin helg!
Ingrid

STENLYCKA sa...

Vilket fint stöd din svåger har i dig.Men jag kan också förstår att det kan vara tufft för dig.Skönt att komma till sina vanliga rutiner.
Du får var rädd om dig.
Min pelargon har jag planterat och den växer så det knakar.
Min helg börjar med lite antikmässa och sedan massor med trädgård för här är det sol och mycket som behöver pysslas med i trädgården, nu när snön är borta.
Kramar från Raina

Anonym sa...

Vilken tur för din svåger att han har dig! Men jag kan tänka mig hur jobbigt det är att se en kraftfull man bli så skröpplig.

Skönt att du fick åtminstone en uppfriskande promenad... vilka hus... och vilken strand!!!

Njut nu av lugnet i hemmet och sköt om dig.

Kram Eva-Mari

junhe sa...

men vilka goda snittar du gjort...ser verkligen mumsiga ut.ha en god helg// kram junhe

Gunilla sa...

Jag kan inte riktigt lokalisera mig - är bilderna tagna vid "Gamla Tylösand"?