måndag 19 januari 2009

ÄTTIKA OCH VINGER GÖR RENT KÖK

Har silvret blivit svart?
Sätt proppen i diskhon och täck botten med aluminiumfolie. Använd diskhandskar! Häll fem liter kokande vatten i diskhon och tillsätt en dl målar- eller hushållssoda. Vattnet kommer då att börja bubbla och fräsa. Lägg i silvret och låt det ligga i tre minuter. Skölj sedan noggrant och diska silvret som vanligt. Torka ordentligt eftersom det är viktigt att få bort alla eventuella rester av sodan.

Har kylskåpet grott igen?
Töm kylskåpet och torka rent med varmt vatten blandat med vinäger.Det dödar bakterier och löser upp smuts. Tänk också på att temperaturen i kylskåpet bör vara mellan fyra och åtta plusgrader.
(Ur Hemma i HSB)

Fler expertråd kommer i veckan.
Ett lätt snöfall dalar ner hos mig idag.
Litet ljusare blir det genast.
Nu måste jag gå ut och flyta på bilen.
Vi har nämligen datumparkering här.
Sedan ska här bakas sockerkaka - vi har
möte med Brf. styrelsen i kväll
och det är min tur att fixa kaffepausen
Ha det gott alla ni söta vänner!

4 kommentarer:

Stina sa...

Kram till dig gumman.:-)

Helena sa...

Åh vad gott med sockerkaka.
Jag skulle tro att din är extra god.=)
Ha en trevlig kväll vännen min!
Kram

Christina sa...

Så många bra tips?
Jag brukar skrubba silvret med tvättmedel men skall prova ditt tips.

Är tillbaka så smått igen
Kram vännen

Anonym sa...

Underbart! Tack för tipsen!
Det där med silvret kände jag till men hade glömt bort.
Vinäger (eller ättika) att göra rent med känner jag också till och har använt mig av flera gånger.
Det fungerar faktiskt jättebra!

Ser fram emot fler tips! Tack och kram!