torsdag 15 januari 2009

Julens Amaryllis-blommor är nerskurna
och samlade i en vas
8 stora härliga klockor gläder mig nu


I tisdags var jag på Fotvården och blev nästan som en liten baby om fossingarna. Solen sken när jag gick hem efter behandlingen och det kändes nästan som om skorna var för stora, stegen blev lättare och med mera schwung i. Att få fina fötter känns nästan viktigare än att gå till frissan! Men båda besöken tar djupa hål i kassan, så dessvärre får man prioritera för varje tillfälle.


Igår fick jag efterlängtat besök av en man - TV-reparatören! När jag för ca 3 år sedan köpte ny platt-TV (som hänger på väggen) stämde inte kanalinställningarna mellan TV resp. VIDEO. Har försökt ragga upp någon i bekantskapskretsen som skulle ha kunnat fixa detta, men ej lyckats - så har tiden runnit iväg och jag har klarat mig alldeles utmärkt utan min video. MEN så fick jag Mamma Mia dvd i julklapp, så nu ville jag verkligen ha igång videon på allvar. Så lyckades jag hitta TV-mannen som alltså kom igår och - vips - ordnade han med DVD/HVS, kopplade anslutning mellan TVn och datan (så att jag kan se alla foton på TVn) och installerade ny ComHem-box. Sedan instruerade han mig tydligt hur jag ska komma åt allting. Gissa bara om jag blev glad och lycklig över att äntligen få alla funktioner att fungera.




På kvällen var jag bortbjuden på middag hos en fd arbetskamrat, som hade lagat en underbart god middag - 3 rätter - en vanlig vardag! Hon är mycket intresserad av matlagning och gör alltid så vackra uppläggningar - förutom att maten är gudomligt god! Så en trevlig avslutning på onsdagen blev det sannerligen.

Nu är det sovrum som ska städas upp litet och sedan promenad i solen, till mataffären kanske, behöver komplettera igen. Förstår inte varför man måste äta så mycket hela tiden och maten tar bara slut i kylskåpet.


Tröttheten börjar ge med sig. Mitt HB-värde var superbra vid läkarbesöket, så jag tror att tröttheten har berott på att solen hållit sig undan. Allt blir mycket lättare bara solen skiner. Eller hur?


Kram alla kära bloggvänner !

15 kommentarer:

Ingrid sa...

Hejsan vännen!
Viken fin TV du har, jag förstår att det var skönt att få en TV-reparatör som fixade allt och som också gav sig tid att instruera.

Jag skulle också vilja ha TV:n på väggen, det är bara det att vi har inte någon vägg att sätta den på. Det är så mycket fönster, dörrar och dessutom en kakelugn i vårt vardagsrum. Vi har TV:n stående på sniskan i ett hörn och det är enda stället vi kan ha den på.

Ja, nu väntar vi på solen! Här har man kunnat ana den på förmiddagen, men nu är det tjockt igen.

Ha det så gott! Kram Ingrid

Helena sa...

Vad härligt att du känner dig piggare vännen.
MammaMia är bara så bra så då har du nått mysigt att se fram emot nu när dvdn fungerar.=)
Ha en skön kväll vännen min!
Kram

Gisan sa...

Solen har stor betydelse för mitt mående och för många andra skulle jag tro. Kramar...

Stina sa...

Mysigt att få bli bortbjuden.:-) Kramis

Änglahem sa...

TACK snälla för gulliga och rara ord hos mig! Värmer så gott!

Jooo tack nu håller vi tummarna för att Snuttan ska må bättre!

Du...den där TV mannen skulle jag behöva!...trots att har maken min, så får vi inte till dom där extra grejerna man kan göra....foton på tv:n...hade ju verkligen varit kul!

Vi nordbor verkligen beroende av Solen! allt blir som du säger så mycket lättare när den visar sitt förbarmande över oss*tihi*

Ha en skön helg!
Kram, Ulrika

BiRDiE sa...

KRAAAAAM och härligt att höra att du känner dig lite piggare!

MsA

Elisabeth sa...

Ja, bevare mig för allt tekniskt med tv-dvd-radio-data grejor! Jag kan absolut nada när det gäller sådant...
Som senast... när internetuppkopplingen bara dog. Först försökte jag fixa och utröna själv vad det kunde tänkas vara, men insåg ju efter några timmar att det inte skulle gå. Så jag ringde till den dataansvarige killen för det här bostadsområdet... som började med att fråga:
"Ja, du vet väl att du har en on/off knapp för internet på sidan av datorn... kanske har du kommit åt den av misstag?"
"Nej, va? Finns det en knapp för det... varför då... nej, men jag kan ju inte ha kommit åt den knappen av misstag, då jag inte ens vet att den finns..." sa jag dumt.
I samma stund hittade jag knappen... som ju naturligtvis stod på off!
Så efter bara en liten knapptryckning tillbaka till on så fungerade internet igen!
Ja, jag kände mig väldigt dum... och han måste ju ha tänkt... typiskt medelålders kärring! (Kanske gjorde han inte alls det... utan antagligen var det jag som kände mig som en sådan..!)

Ha en mysig fredagskväll, min vän... och jag är glad att du känner dig lite piggare nu! Å som du säger... det är viktigt med sol! Fast idag, med 20 grader kallt så kändes inte ens solen särskilt värmande...

Varm kram..

Bilder från min kamera sa...

Hej kära Eleonora!

Kikar in en liten stund. Har fått påhälsning av allergin, så näsan ögonen rinner som ett såll och nysningarna upphör inte för en sek. Det går väl över, är liksom van vid detta nu. Många år som jag haft denna allergin. Medicin finns, men inte alltid den hjälper.
Huvudsaken jag är bättre i nästa vecka då jag ska ut och handla/shoppa. Har sett vita fyrkantiga korgar på CoopForum, med vitt tyg inuti. Dem är så fina, ska köpa två till att börja med. Allt kostar, så lite i taget får det bli. Har sett en del bloggar som just visar dessa korgar.

Har också köpt tre bordslampor via nätet som kommer i nästa vecka. Fann en duk som ser gammaldags ut, med ett så vackert motiv på att jag inte kunde motstå utan köpte två stycken. Är så roligt när jag hittar saker som jag faller som en fura för. Tänkte en på matbordet i köket, och den andra på soffbordet.

Håller på att byta ut ett gammalt liv i min bostad, och in med nytt....jag rensar alltså ut ett passerat liv, som jag längre inte vill kännas vid. Det ger bara dåliga minnen, när jag ser på det.

Naturligtvis har jag drömmar som går utanpå allt annat jag upplevt i livet, och kanske uppfylls dem en gång då jag förhoppningsvis ännu är relativt ung...vad nu ung åldermässigt är. Det är nog sinnet som aldrig åldras hos mig! :)

Så fint du har det hemma hos dig. Så bra att du fick allt ordnat med video osv. Roligt när allt fungera i alla apparater man har i det egna hemmet. Blomman på första bilden är så fin, en sådan hade jag alltid förr som gift. F.D köpte alltid en sådan till mig varje jul Men det var då, nu är nu.

Min tv gick i pension för ett par dagar sedan, ingen återvändo där inte. Den köptes -93 så den har verkligen hållt. Har väntat på att den skulle lägga av och det gjorde den till slut.

Kramkram och en fin helg önskar jag Dig!

Vinkelevink!

bollebygdsbo sa...

Tack för titten hos dig!

Hoppas att du snart känner dig piggare nu när ljuset kommer mer och mer.
Jag är också trött under den mörka årstiden.
Men ljuset kan anas mer och mer - skönt!
Kram från mig i Bollebygd

Helena sa...

Kikar in och önskar dig en mysig helg min vän!
Kram

Helena sa...

Nu har vi varit på husinsyn och det är ett fint och lagom stort radhus de köpt.
Kök och vardagsrum i entreplan och 4 sovrum på övervåningen.
Svärsonen är inget vidare händig men Annas pappa min ex man är där och hjälper dem.
Nu har de rivit en vägg för att få ett stort vardagsrum och idag skulle det målas tak och spacklas.
Imorgon blir det tapetsering.
Anders kan också fixa det mesta men han är alldeles för slukörd för att orka det just nu.
Då är det bra med två pappor.=)
Nu ska jag snart åka till Malin på en mysig pysselkväll.=)
Många kramar till dig vännen!

Anonym sa...

Så underbart det låter med fotvård, det är något jag skulle behöva.

Så skönt för dig att få ordning på tv/video och allt. Det är inte lätt med allt detta tekniska, jag har inga moderna saker som tur är och kan någorlunda klara av det mesta själv.

Ha en skön helg min vän! Kram

Lenjangel sa...

LÅter så gott med fotvården!
Fick en present innan jag for iväg till Indien förra våren där fotvård ingick och det var himmelskt.
Du beskriver det så fint med solskenet och för stora skor...Önskar dig en fin söndag!

http://www.lenjangel.webblogg.se

Musikanta sa...

Ska man klippa ner sin Amaryllis? Jag har en som blommar för fullt just nu.

Det är faktiskt värt pengarna när man äntligen kommer sig för att ringa en hantverkare. Så skönt att få saker fixade som man inte klarar själv.

Mamma Mia är en härlig film. Ska köpa den och se om den vid något tillfälle när jag känner mig deppig...
Många kramar från Musikanta

Tankevågor sa...

Vad bra att du fick TV-n fixad! Visst är det härligt med sol och mera ljus ute nu. :-)