onsdag 21 januari 2009

ATT ÅLDRAS VACKERT

I pensionärstidningen Veteranen läste jag:


Har du någonsin gjort dig skyldig till att titta på andra som är i den egen ålder och tänkt -Jag ser i alla fall inte så där gammal ut.

"Alice Smith: Jag satt i väntrummet för min första behandling hos en ny tandläkare då jag lade märke till ett diplom på väggen med min nye tandläkares hela namn. Då kom jag ihåg en lång, stilig pojke med mörkt hår som hade varit min klasskamrat på högskolan för ungefär 30 år sedan. Och som jag hade varit förälskad i. Han hette precis likadant.


Kunde det vara samma person? Men så fort jag fick se honom slog jag bort de tankarna. Denne nästan flintskallige, gråhårige man med fårat ansikte var alldeles för gammal för att ha kunnat vara min klasskamrat.

För säkerhets skull frågade jag honom: Har du gått på högskolan i Fairview?

Ja, det har jag, sa han med en antydan till stolthet i rösten.

Vilket år tog du examen?

1975 - varför frågar du?

Du var i min klass, förklarade jag.

Han tittade på mig noga. Sedan sa denne gamle, flintskallige, gråhårige, rynkige, fete, skröplige drummel till karl:

Vad undervisade du i?"

Tanken om jämförelse av ålder har nog föresvävat oss alla någon gång - i vart fall har jag undrat vid flertalet tillfällen - men tyst för mig själv.

Nu reser jag till Dalarna och till min älskade Guldlock. Blir borta några dagar men återkommer antagligen på måndag.

Ha det gott alla ni som tittar in här!

9 kommentarer:

Christina sa...

Stämmer bra, man kan undra ibland när man ser någon jämngammal.

Så härligt att du skall till din Guldlock och jag önskar dig en trevlig resa.

Om du klickar på länken följ min blogg så kan du lägga till dig där och så ser du när jag uppdaterat, bara om du vill förstås.

Kram

Hannele på Hisingen sa...

Mina vackra väninnor beklagar sej hela tiden..

Kram

Helena sa...

Ja det händer då och då att man tänker så.
Alla blir äldre utom man själv.=)
Ha en skön resa vännen!
Kram

Helena sa...

Haha.....jag satt just och skrev ett inlägg om awarder jag fått så det var tankeöverföring tror jag.=)
Nu finns det på bloggen.=)
Tack för den fina utmärkelsen min vän!
Kram

BiRDiE sa...

*asg*
DEN var bra! Och ja... vem har inte tänkt så? Jag gjorde det senast på återträffen "sedan 9:an" för ett par år sedan. Så GAMLA alla såg ut? ;)

Anonym sa...

Precis så är det!! Jag brukar säga att barnen växermen jag åldras inte alls...:-) Kram! Ha en fin resa

Christina sa...

Du har något att hämta hos mig
Kram vännen

Ingrid sa...

Visst är det så, men jag har också sett en liten gråhårig tant, som passerade förbi ett skyltfönster och undrat och tyckt att det varit något bekant med hennes utseende. Hjälp, var det jag???

Jag tror att det är något fel på den bild jag har av mig själv.

Kram Ingrid

Gisan sa...

Ja tänk så fel det kan bli :-) Kramar...