onsdag 30 juli 2008

SKRATTET



Vardagen är fylld av små glädjeämnen, ta vara på dom.
Det är faktiskt så, att ett gott skratt förlänger livet.

  • Hjärtat slår snabbare, som gör att andning och syreupptagning blir effektivare.
  • Skratt utlöser endorfiner, som ger lustkänslor och smärtlindring
  • Immunförsvaret förstärks
  • Skratt hämmar stress och verkar lugnande
  • Kroppen aktiveras när vi skrattar. Aktivitet leder till ökad glädje
  • Att skratta tillsammans med någon ger värme och tillgivenhet
  • Att ta reda på vad man blir glad av och vad som får en att skratta skapar mer livsglädje och harmoni i livet

Se till att omge dig med nänniskor, situationer och saker som får dig att må bra.







12 kommentarer:

Musikanta sa...

Håller med! Ingen kan få mig att skratta så mycket som Mirren när hon berättar om sina vedermödor med Lillmirren.

Sen skrattar jag fortfarande gott åt Hasse och Tage trots att jag hört deras sketcher hundra gånger.

Har just hittat en sight som heter SkrattNet p.g.a. att Bloggblad googlade på Violast. Massor av roliga grejer.

Eleonora sa...

Musikanta:
Ja tänk vad det spritter i kroppen av ett gott skratt. Mår mår så bra av det! HasseoTage är obetalbara!

Unknown sa...

Visst känns det skönt att få skratta det behöver man varje dag. Hasse o Tage kan man skratta åt, hur många gånger man än hör dom.
Kram

Eleonora sa...

Hönsakadorran:
Jag tycker detsamma. Dom nya moderna komikerna tycker jag bara drar vitsar "under bältet" - inte så roligt.

Helena sa...

Ett mycket gott råd vännen.
Det finns så mycket energitjuvar runt oss.
Viktigt att omge sig med människor och annat som gör en lycklig i själen.
Ha en underbar dag min vän!
Kram

Eleonora sa...

Helena:
Tack vännen, ska försöka städa upp sovrum och badrum idag, så blir det inte så mycket i morgon.

Just nu har jag två seniorer som ser det mesta i svart, då gäller det att få dom att försöka skratta, men vet du det tar faktiskt på krafterna. Som medmänniska vill man ju i alla fall försöka bistå så gott man kan. Känner jag. Andra (betydligt närmare släkt) bryr sig dåligt. Ja, så är det ibland.

Gisan sa...

Mycket kloka ord att ta till sig. Kramar...

Eleonora sa...

Gisan:
Du söta, lilla, rara .. kloka ord finns det massor av .. men skratt..
ja vi måste se/finna något roligt i det mesta! Kram

Elisabeth sa...

Visst är det så att skratt och glädje är viktigt... fast vi i vissa tider i vårt liv får kämpa lite mer för att hitta, känna, och se glädjen och skrattet!

Har en intressant länk om humor och skratt. Den har några år på nacken.. men är tänkvärd ändå:
http://www.ethos.se/se/Tidningsnummer/Nr_4_2001/sid_48/

Kram..

Anonym sa...

Du har helt rätt, vi behöver alla få skratta, mycket och ofta!

Ingrid sa...

Att skratta är verkligen hälsobringande. Jag har nog ganska lätt för det och skäms ofta när jag sitter i ett väntrum och läser roliga historier i tidningarna. Jag sitter och fnittrar högt och om de är riktigt bra kan jag inte låta bli att skratta.
Ha en riktigt rolig och glad helg!
Kram Ingrid

BiRDiE sa...

Kloka ord, som vanligt!

Man KÄNNER faktiskt allt det där, vilken nytta det gör, när man av en eller annan anledning brister ut i ett sånt där äkta djupt skratt, ett sånt man bara inte kan hålla inne... du vet, när fnisset efteråt liksom aldrig vill ge med sig..? ;)